Kolem Země prolétá „ďábelská kometa“. Tvarem připomíná kosmickou loď z Hvězdných válek

V neděli kolem Země proletí takzvaná „ďábelská kometa“, která svým rohatým tvarem připomíná kosmickou loď Millennium Falcon ze sci-fi ságy Hvězdné války. Ke Slunci se vrací přibližně jednou za 71 let. Pozorovatelům a vědcům se tak nabízí jedinečná příležitost.

Nebeské těleso, oficiálně známé jako kometa 12P/Pons-Brooks, proletělo 21. dubna nejblíže Slunci, dostalo se na vzdálenost 74,4 milionu mil (119,7 milionu kilometrů). V neděli kometa uskuteční svůj nejbližší průlet kolem Země. Od naší planety bude více než 143 milionů mil (230 milionů kilometrů) daleko, takže nepředstavuje žádné riziko, píše web CNN.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Kreml vypustil útočnou družici, zuří Američané. Chystá prý i vesmírnou atomovou zbraň

Proč kometa nabývá tvaru, který je přirovnáván k vesmírné lodi Millennium Falcon z filmové série Hvězdné války, je pro vědce stále záhadou. Nebeské těleso však uskutečňuje pouze jeden oběh kolem Slunce přibližně jednou za 71 let, podobně jako Halleyova kometa, proto se nyní nabízí jedinečná šance na její pozorování za účelem bližšího studia.

„Kometa dosáhla maximální jasnosti koncem dubna a již tři až čtyři týdny postupně slábne,“ uvedl astronom z Lowellovy observatoře v Arizoně Dave Schleicher. „Pro lidi žijící pod rovníkem mohou být nadcházející týdny a měsíce první dobrou příležitostí vidět tuto kometu od 50. let minulého století,“ podotkl astronom Teddy Kareta.

Astronomové odhadují, že mohutná kometa má průměr 6,2 až 12,4 míle (10 až 20 kilometrů). „Má zelený vzhled typický pro většinu komet, protože obsahuje diatomické molekuly uhlíku, které absorbují sluneční světlo a vyzařují barvu, která se z našeho pohledu jeví jako zelená,“ dodal Schleicher.

Kometa nese jméno podle svých objevitelů Jean-Louise Ponse a Williama Roberta Brookse. Ti ji pozorovali nezávisle na sobě – Pons v roce 1812 a Brooks v roce 1883. „Kometa však pravděpodobně uskutečnila již mnoho cest kolem Slunce v průběhu tisíců let, dávno předtím, než astronomové začali komety považovat za něco jiného než ‚něco divného v atmosféře‘,“ zdůraznil Schleicher.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Projekt dearMoon končí, choreograf Yemi Měsíc neobletí. Změnil jsem kvůli tomu život, zoufá si