Nadupaný kombík končí, poslední kusy jsou na skladu. Nástupce bude elektrifikovaný

Jen málokteré auto se v novodobé historii zapsalo motoristickým fanouškům tak hluboko do paměti jako právě čtvrtá generace Audi RS 6. O to smutnější potom je, že po šesti letech výroby definitivně končí. Příznivcům nadupaného kombíku tak nezbývá nic jiného než si pořídit jednu z posledních čtyřiceti skladovek nebo si počkat na jeho nástupce. Otázkou ale je, jestli vůbec dostane benzinový osmiválec.

Audi RS 6 se poprvé představilo v roce 2002 jako vrchol nabídky řady A6 a zároveň jako nejvýkonnější a nejrychlejší kombi své doby. Vzniklo pod taktovkou divize Quattro GmbH (dnes Audi Sport) a hned první generace označovaná jako C5 přišla s osmiválcem 4.2 V8 biturbo o výkonu 450 koní. Nabízela se jako sedan i kombi (Avant) a ve své době ohromila kombinací praktičnosti a brutálního výkonu.

K TÉMATU: Elektromotor je u nového Audi A6 hlasitější než ten spalovací. Diesel potěší spotřebou

Základní rysy první generace si zachovala také ta prozatím poslední, tedy ta čtvrtá s označením C8. Nejen odborníci, ale i široká veřejnost se však shodují, že právě tato je tou vůbec nejpovedenější. I když už se nabízí pouze jako kombi, na atraktivnosti ji to vůbec neubralo, ba naopak. Už při uvedení na trh v roce 2019 šlo bezpochyby o nejkrásnější kombík té doby a nic se překvapivě nezměnilo ani o šest let později.

Kombinace ostrých hran, high-tech světlometů a mohutných nárazníků spolu s tím širokým svalnatým postojem se jednoduše nikdy neokoukala. A když se pak k tomu přidá nějaká zajímavá barva, jako byla například ta šedivá u mého posledního testovacího kousku s dodatkem Performance a obří 22palcová tmavá kola s minimem paprsků, je tohle auto doslova hodno prezentovat se v nějaké galerii moderního umění.

Interiér pro basketbalisty

Ani interiér potom za dnešními kombíky vyšší střední třídy nijak zásadně nezaostává. Audi už v roce 2019 vsadilo na kvalitní prémiové materiály, což se jí podařilo udržet navzdory různým ekologickým požadavkům i do současnosti. Převažuje tu tedy kůže Nappa s luxusním prošíváním, alcantara a karbonové či chromové detaily. Vše důležité se pak ovládá buď přes multifunkční volant, nebo přes dva displeje na dnešní dobu netradičně srovnané pod sebou.

Ten vrchní ovládá zejména multimédia, ten spodní potom klimatizaci a další rychlé funkce. A i když je třeba grafika navigace trochu zastaralejší, skvěle se s oběma displeji pracuje, protože nejsou zbytečně přeplácané všelijakými aplikacemi. To, co však dělá Audi RS 6 unikátní, je spojení brutálního výkonu a hromady prostoru.

Na zadních sedadlech je bez přehánění místa pro dva basketbalisty a jednoho basketbalového juniora a v kufru místa na minimálně tři jejich plné sportovní tašky. V základu totiž zavazadelník pobere 565 litrů s tím, že pokud se sklopí zadní lavice, lze se dostat až na 1 680 litrů. Ne náhodou jezdil v tomto autě právě Tomáš Satoranský, nejúspěšnější český basketbalista, který je oficiálním ambasadorem značky.

Za příplatek umí až 305 km/h

Tolik prostoru ještě není na kombi vyšší střední třídy nic tak neobvyklého, jenže Audi RS 6 Avant k tomu přidává ještě až 630 koní výkonu. K takovému výkonu mu přitom nijak zásadně nedopomáhá elektrifikace. Součástí pohonu je pouze 48V mild-hybridní systém, který však zajišťuje především startování a plachtění. Zbytek už obstarává bestiální benzinový osmiválec se dvěma turby o objemu čtyř litrů.

Ve spolupráci se špičkovým pohonem všech čtyř kol quattro a osmistupňovou automatickou převodovkou tiptronic dokáže mohutné kombi katapultovat z nuly na stovku za 3,4 sekundy. To se však bavíme o mnou testované verzi Performance, která vedle lepšího podvozku, silnějších brzd a dalších úprav má právě i vylepšený motor. Standardně má Audi RS 6 výkon 600 koní a z nuly na stovku akceleruje za 3,6 sekundy.

Liší se ale i maximální rychlost, u provedení Performance je totiž omezena na 280 km/h, zatímco u standardní varianty na pouhých 250 km/h. U obou je však k mání RS dynamický paket plus, který zvýší maximálku na 305 km/h. Ani brutální zátah v doprovodu hlasitého bublání ale není zdaleka tím posledním, co vás za volantem jednoho z nejvýkonnějších kombi světa čeká. Audi RS 6 je totiž jedinečné i samotným nastavením podvozku.

Auto dvou odlišných charakterů

Už ve standardu se můžete těšit na RS adaptivní pneumatický podvozek, který zvládá jak každodenní komfort, tak i závodní ježdění na okruhu. Za příplatek však můžete mít ještě nastavitelný Dynamic Ride Control, který minimalizuje náklony karoserie. Já měl to štěstí, že jsem během dvou týdnů mohl vyzkoušet Audi RS 6 i nové BMW M5 Touring, a právě naladění podvozku z nich dělá úplně jiná auta.

BMW je už ve výchozím naladění nesmírně tuhé, tvrdé a doslova z něj ten výkon a agrese srší. To u Audi, dokud neaktivujete sportovní režim, vlastně ani nevíte, že sedíte ve vrcholném provedení s výkonem 630 koní. Je komfortní, lehce uhoupané, jednoduše takové flegmatické. Kdybyste někomu blízkému dali škrabošku na oči a posadili ho do Audi RS 6 v komfortním režimu, řekne vám, že sedí v úplně normální A6.

Ta univerzálnost ingolstadtského kombíku jednoduše nezná ve světě obdoby. Možná jediné, kde běžní zákazníci narazí, je spotřeba, která se obvykle pohybuje okolo 17 až 20 litrů na sto kilometrů, a pochopitelně také cena. Pokud jste si totiž chtěli nové Audi RS 6 objednat do výroby, začínali jste na částce 3 376 900 Kč. Verze Performance pak startovala na 3 525 900 Kč, ovšem s tím, že v základu si tohle auto nikdo nekupoval.

Posledních 36 skladovek v Česku

Například námi testovaný kousek, který vidíte na fotografiích, stál zhruba 4,3 milionu, nicméně některá předešlá novinářská auta neměla problém atakovat hranici pěti milionů korun. Každopádně to už je teď jedno, protože Audi RS 6 už si teď do výroby stejně nezadáte, jelikož byla definitivně ukončena. Vystačit si tedy budete muset s jednou ze 36 skladovek, mezi nimiž jsou jak ta běžnější provedení, tak i varianty Performance nebo dokonce GT.

Nejlevnější startuje na 3 479 000 Kč, nejdražší potom vyjde na 6 499 000 Kč. Kdo skladové auto nechce, ten už si bude muset počkat na novou generaci, která podle informací od českého zastoupení přijde, ale je otázkou, jaký spalovací motor dostane a jak moc bude elektrifikovaná. To, že bude výrazně elektrifikovanější než ta čtvrtá, je však jisté. Tak co, komu z vás se bude po Audi RS 6 (C8) stýskat podobně jako mně?

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Pnutí na Zlínsku. Obce chtějí kvůli D49 blokovat silnice. I já jsem naštvaný, reagoval Kupka

Tagy:
BMW hobby Audi automobilový průmysl výroba kombi podvozek volný čas Audi S and RS models Audi Sport produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství quattro GmbH Avant