Co způsobí omezení aut v Česku
Na omezení spalovacích motorů se připravují automobilky i samotní Češi. Výrobci jsou se změnami smíření, národ je rozdělený. Například proto, že se kvůli zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory zvedne cena za osobní dopravu.
Nic se nemění, s přechodem na elektromobilitu jsme už počítali. Tak automobilky hodnotí rozhodnutí Evropské komise. „Značka Peugeot se na toto opatření připravovala dlouhodobě. Dnes už v České republice nabízíme šest plně elektrických modelů a od roku 2030 budeme v Evropě prodávat výhradně elektrické modely,“ uvedla Radka Matthey, mluvčí automobilky.
Spalovací motor Zdroj: Profimedia.cz
Klasické spalovací motory mají v Evropě do roku 2035 skončit. Zdroj: AP
Definitivní zákaz aut na benzín a naftu naplánovala po Francii také Anglie. Zdroj: iStock
Česko chystá podporu elektromobilů. Dálnice budou mít zadarmo. Zdroj: iStock
Česko chystá podporu elektromobilů. Dálnice budou mít zadarmo. Zdroj: Getty Images
Obdobně reagovala Simona Havlíková, mluvčí Škoda Auto. „Je to jediný ekologicky, technologicky a ekonomicky smysluplný způsob, jak co nejrychleji nahradit spalovací motory. Je to ambiciózní, ale dosažitelný cíl,“ uvedla.
S výměnou auta se spalovacím motorem za elektromobil to ale Češi hlavně v krajských městech tak slavně nevidí. „Asi budu jezdit na kole. Vůbec nevím, jak se s tím vypořádáme, když se teď tolik zvýšila cena benzinu,“ uvedl jeden z oslovených mužů. Obava z ceny elektromobilů, nedostatečného zázemí, ale i růstu cen tradičních aut prý požene lidi k tomu, aby se předzásobili.
„Infrastruktura pro elektromobily v ten rok ještě nebude dostatečně vyvinutá. V momentě, kdy vám někdo řekne, že od 1. 1. 2036 si spalovací motor nekoupíte, budete se snažit na poslední chvíli aspoň nějaké to auto koupit,“ podotkl ekonom Pavel Peterka.
S tím souhlasí i další lidé oslovení redakcí. „Určitě si před tím zákazem koupím ještě auto, které nebude na elektriku,“ uvedl jeden z respondentů. Zákaz nejspíš bude mít vliv i na ceny ojetin. „Pak už bude jediná možnost, kde auta koupit, a to budou bazary. Logicky se zhorší dostupnost a s tím samozřejmě bude pokračovat i růst cen,“ vysvětlil výkoný ředitel AAA Auto pro Česko Luboš Vorlík.
Ani přes zákaz ale výroba spalovacích aut úplně neskončí – automobilky je jen budou vyrábět a prodávat mimo Evropskou unii.