Co způsobí omezení aut v Česku
Na omezení spalovacích motorů se připravují automobilky i samotní Češi. Výrobci jsou se změnami smíření, národ je rozdělený. Například proto, že se kvůli zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory zvedne cena za osobní dopravu.
Nic se nemění, s přechodem na elektromobilitu jsme už počítali. Tak automobilky hodnotí rozhodnutí Evropské komise. „Značka Peugeot se na toto opatření připravovala dlouhodobě. Dnes už v České republice nabízíme šest plně elektrických modelů a od roku 2030 budeme v Evropě prodávat výhradně elektrické modely,“ uvedla Radka Matthey, mluvčí automobilky.
Spalovací motor Zdroj: Profimedia.cz
Klasické spalovací motory mají v Evropě do roku 2035 skončit. Zdroj: AP
Definitivní zákaz aut na benzín a naftu naplánovala po Francii také Anglie. Zdroj: iStock
Česko chystá podporu elektromobilů. Dálnice budou mít zadarmo. Zdroj: iStock
Česko chystá podporu elektromobilů. Dálnice budou mít zadarmo. Zdroj: Getty Images
Obdobně reagovala Simona Havlíková, mluvčí Škoda Auto. „Je to jediný ekologicky, technologicky a ekonomicky smysluplný způsob, jak co nejrychleji nahradit spalovací motory. Je to ambiciózní, ale dosažitelný cíl,“ uvedla.
Rozsudek smrti pro spalovací motory? Skandál, co si to EU dovoluje, zlobí se komentátor
Ministři životního prostředí zemí Evropské unie jednají o podrobnostech reformy emisního trhu i omezení prodeje nových aut se spalovacími motory. Radikální návrh, který má začít platit již v roce 2035, má napříč členskými státy mnoho kritiků. Mezi nimi je i politický komentátor Daniel Kaiser. Ten celou věc označil za skandální zasahování Evropské unie do každodenních potřeb lidí.
S výměnou auta se spalovacím motorem za elektromobil to ale Češi hlavně v krajských městech tak slavně nevidí. „Asi budu jezdit na kole. Vůbec nevím, jak se s tím vypořádáme, když se teď tolik zvýšila cena benzinu,“ uvedl jeden z oslovených mužů. Obava z ceny elektromobilů, nedostatečného zázemí, ale i růstu cen tradičních aut prý požene lidi k tomu, aby se předzásobili.
„Infrastruktura pro elektromobily v ten rok ještě nebude dostatečně vyvinutá. V momentě, kdy vám někdo řekne, že od 1. 1. 2036 si spalovací motor nekoupíte, budete se snažit na poslední chvíli aspoň nějaké to auto koupit,“ podotkl ekonom Pavel Peterka.
S tím souhlasí i další lidé oslovení redakcí. „Určitě si před tím zákazem koupím ještě auto, které nebude na elektriku,“ uvedl jeden z respondentů. Zákaz nejspíš bude mít vliv i na ceny ojetin. „Pak už bude jediná možnost, kde auta koupit, a to budou bazary. Logicky se zhorší dostupnost a s tím samozřejmě bude pokračovat i růst cen,“ vysvětlil výkoný ředitel AAA Auto pro Česko Luboš Vorlík.
Ani přes zákaz ale výroba spalovacích aut úplně neskončí – automobilky je jen budou vyrábět a prodávat mimo Evropskou unii.