Rozsudek smrti pro spalovací motory? Skandál, co si to EU dovoluje, zlobí se komentátor

Daniel Kaiser

Co Čech, to politik! (628)

Ministři životního prostředí zemí Evropské unie jednají o podrobnostech reformy emisního trhu i omezení prodeje nových aut se spalovacími motory. Radikální návrh, který má začít platit již v roce 2035, má napříč členskými státy mnoho kritiků. Mezi nimi je i politický komentátor Daniel Kaiser. Ten celou věc označil za skandální zasahování Evropské unie do každodenních potřeb lidí.

Ministři mají na stole pět návrhů z balíku, který před rokem předložila Evropská komise ve snaze dovést EU ke splnění nového klimatického závazku. Unie by podle něho měla do roku 2030 snížit své celkové emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.

Jedním z hlavních sporných bodů je návrh zavádějící vysoké zpoplatnění emisí z nových benzínových a dieselových aut od roku 2035, o němž se mluví jako o jejich zákazu. Skupina zemí včetně Itálie či Slovenska minulý týden tento cíl kritizovala a požadovala jeho odklad na rok 2040. Připomínky k němu má také Německo či Česko.

„Je to potvrzení rozsudku smrti, který Evropský parlament udělil spalovacím motorům. Skandál, co si EU dovoluje. Zasahuje do našich každodenních potřeb. Kdyby Češi věděli před rokem 2004, do čeho všeho bude EU zasahovat, možná by si vstup do EU vůbec neodhlasovali,“ řekl Kaiser v pořadu Co Čech, to politik! na CNN Prima NEWS.

Velké automobilky včetně Volkswagenu a Škody však tomuto plánu již přizpůsobily svou strategii a podporují jej. Podle Kaisera neměly příliš na výběr. Komentátor ve vysílání CNN Prima NEWS rovněž varoval, že by toto nařízení mohlo výrazně ovlivnit český průmysl.

Automobilky propustí až polovinu zaměstnanců

„Ve hře jsou statisíce pracovních míst. Na smontování elektromobilů je potřeba míň pracovníků. Proto i kdyby automobilky vyráběly stejný počet kusů jako dřív, budou mít o třetinu až polovinu méně zaměstnanců,“ dodal Kaiser, který by si od premiéra Petra Fialy (ODS) přál větší tlak na Evropskou unii, aby se podmínky návrhu co nejvíce zmírnily.

Čistě právně ovšem nejde o zákaz spalovacích motorů. Automobilky by vozy se spalovacími motory mohly teoreticky vyrábět i po roce 2035, jenže by byly zatížené speciální daní. A to tak vysokou, že nařízení prakticky hraničí se zákazem.

Tagy: