Varování pro zákazníky. Zhruba třetina slev před Vánoci je falešná, tvrdí ekonom

Každoročně přicházejí v listopadu a prosinci slevové akce lákající zákazníky k nákupu. Podle ekonoma Lukáše Kovandy je ale třeba se mít na pozoru. Až třetina z nich žádnými slevami ve skutečnosti není, uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS.

„Zhruba třetina slev, na které nyní lidé narážejí, je falešná,“ upozornil ekonom Kovanda. „Obchodník často nejdříve cenu zboží zvýší a následně ji zlevní, aby ovlivnil chování spotřebitele,“ vysvětlila Alena Máčová ze Sdružení obrany spotřebitelů. Dokladem toho je podle ní momentálně probíhající slevová akce Black Friday. „Tyto slevy nejsou vázány k určitému datu, jako je to třeba v Americe. Je to jen taková záminka a použití úderného názvu,“ sdělila.

Pozitivum vidí v příštím roce, kdy vstoupí v účinnost řada zákonných novel, které si kladou za cíl větší ochranu spotřebitele. „Prodávající bude například muset uvádět cenu před zlevněním, která trvala nejméně 30 dnů,“ popsala Máčová.

Ekonom Kovanda se ovšem chování obchodníků v zásadě nediví. „Pokud se jim toto období nepovede, je to promrhání celé nákupní sezóny. U mnoha druhů zboží patří advent a vánoční svátky k naprostým vrcholům prodejů. Budou-li Vánoce chudé, znamená to v případě řady obchodníků být chudý celý rok,“ konstatoval.

Podle Kovandy je ale důležité, aby i v případě, že zákazníci narazí na opravdu dobré produkty za výhodnou cenu, udrželi chladnou hlavu. „Je třeba dát přednost platbám účtů za energie. V lednu přijde další cenový náraz, který řada lidí podceňuje. Myslím, že není vůbec rozumné příliš utrácet za vánoční dárky. Můžete pak být zaskočeni,“ uzavřel ekonom.

Tagy: