Pandemie koronaviru se promítá do hospodářských výsledků klíčových sektorů nejen české ekonomiky. Škoda Auto hlásí kvartální propad provozního zisku o čtvrtinu. Automobilový průmysl v Evropě letos přijde o desetinu své produkce, o práci se musí bát přes milion lidí v oboru.
Provozní zisk největší tuzemské automobilky Škoda Auto za první tři měsíce letošního roku dosáhl 307 milionů eur (asi 8,4 miliardy korun). To je přibližně o čtvrtinu méně než ve stejném období předchozího roku. S odkazem na hospodářské výsledky koncernu Volkswagen to uvedla agentura ČTK.
Tržby společnosti Škoda Auto klesly meziročně o dvě procenta na 4,8 miliardy eur (necelých 131 miliard korun). Od ledna do března prodala 237 tisíc vozů, což je o necelých čtrnáct procent méně než v loňském prvním čtvrtletí. Poměrně vysoká poptávka byla pro modelech Scala a Kamiq.
Přestože automobilka v pondělí obnovila výrobu, je jen málo pravděpodobné, že by více než měsíční výpadek dohnala. Brány jejich tří závodů (v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí) byly uzavřené od 18. března do 26. dubna. Loňských 1,24 milionu vozidel dodaných do celého světa tak letos nejspíše nezopakuje.
Nejhorší čísla hlásí jih Evropy
Automobilový průmysl ale čelí negativním dopadům koronavirové krize po celém světě. Za první čtvrtletí letošního roku se globální prodeje vozidel propadly o 23 procent. Stejný vývoj zaznamenala také Evropa. Z údajů Evropské asociace výrobců automobilů vyplývá, že celoroční pokles výroby by mohl dosáhnout více než dvou milionů vozů, což odpovídá asi desetině produkce Evropské unie (včetně Velké Británie). V ohrožení se tak může ocitnout přes milion pracovních míst v EU, ať už přímo v automobilkách nebo v navazujících odvětvích.
Ještě více ale probíhající krize dopadá na výrobce užitkových vozidel. Jejich odbyt se v EU v prvním čtvrtletí tohoto roku snížil o čtvrtinu, v samotném březnu meziročně dokonce téměř o polovinu. Největší propady hlásí Francie, Španělsko a Itálie, kde se jedná o březnový pokles o zhruba dvě třetiny oproti předchozímu roku. Naproti tomu počet registrací nových autobusů a podobných vozidel pro přepravu většího počtu osob se v Evropské unii v prvním kvartále snížil jen asi o desetinu.