Volkswagen Polo 1.0 TGI. Průměrná spotřeba: 3,3 l. Cena: 431 900 Kč Zdroj: Volkswagen
Citroën C1 1.0 VTi. Průměrná spotřeba: 3,0 l. Cena: 239 900 Kč Zdroj: Citroën
Peugeot 108 1.0 VTi. Průměrná spotřeba: 3,7 l. Cena: 245 000 Kč Zdroj: Peugeot
Suzuki Ignis 1.2 DualJet MHEV. Průměrná spotřeba: 3,9 l. Cena: 298 900 Kč Zdroj: Suzuki
Suzuki Swift 1.2 DualJet. Průměrná spotřeba: 3,9 l. Cena: 312 900 Kč Zdroj: Suzuki
Citroën C3 1.5 BlueHDi. Průměrná spotřeba: 3,6 l. Cena: 359 900 Kč Zdroj: Citroën
Seat Ibiza 1.0 TGI. Průměrná spotřeba: 3,3 l. Cena: 374 900 Kč Zdroj: Seat
Citroën C3 Aircross 1.5 BlueHDi. Průměrná spotřeba: 3,6 l. Cena: 394 900 Kč Zdroj: Citroën
Peugeot 208 1.5 BlueHDi. Průměrná spotřeba: 3,3 l. Cena: 408 000 Kč Zdroj: Peugeot
Opel Corsa 1.5 CDTI. Průměrná spotřeba: 3,2 l. Cena: 409 990 Kč Zdroj: OPEL
Opel Crossland 1.5 CDTi. Průměrná spotřeba: 3,5 l. Cena: 419 990 Kč Zdroj: OPEL
Citroën C4 Cactus 1.5 BlueHDi. Průměrná spotřeba: 3,4 l. Cena: 439 900 Kč Zdroj: Citroën
Peugeot 308 1.5 BlueHDi. Průměrná spotřeba: 3,6 l. Cena: 449 000 Kč Zdroj: Peugeot
V nepřeberné nabídce automobilek na českém trhu se skrývají levné vozy, které se zároveň chlubí úspornými motory. Jsou to modely, jež si v průměru mají říci o méně než čtyři litry paliva na 100 kilometrů. A nejde zdaleka jen o hybridy. Najdete mezi nimi auta s benzinovými i naftovými motory.
Evropská unie se snaží přispět ke snižování emisí, k přírodě citlivější řidič zase hledá auto, které by mělo co nejnižší spotřebu. Tím se mu podaří nejen nezatížit ovzduší výfukovými zplodinami, ale i jeho vlastní peněženku. Nabídka automobilek je poměrně široká, jen je potřeba se v ní orientovat. Proto jsme prohledali ceníky tuzemských dovozců a snažili se vybrat taková auta, která splní hned dvě podmínky – co nejnižší spotřebu a co nejdostupnější cenu.
Stanovili jsme si přitom dvě hranice. Auta, která se v žebříčku objeví, nesmí stát víc než 450 tisíc korun, přitom musí mít tabulkovou spotřebu nižší než 4,0 litru paliva na 100 km. Zda půjde o naftové, benzinové nebo hybridní vozy, je už jedno. Takové parametry splnilo 13 modelů na českém trhu, a jak se ukazuje, opravdu mají pestrý mix pohonných jednotek.
Hybrid pod 300 tisíc korun
Už pod hranici 300 tisíc korun se vejdou tři vozy. Jde o kolínské sourozence Citroën C1 a Peugeot 108 s maličkými motory 1.0 VTi. Citroën má navíc vůbec nejnižší spotřebu mezi lacinými auty. U těchto modelů je zřejmé, že k nízké konzumaci paliva přispívá jejich malá hmotnost i výkonnost motoru. To Suzuki Ignis s jednotkou 1.2 DualJet nabídne více síly. Může si to dovolit, jde totiž o nejdostupnější model na českém trhu s mild-hybridním pohonem (neumí jet čistě na elektřinu, ale pomáhá mu například při rozjezdu).
Do žebříčku nejúspornějších aut se zařadil i nový Opel Crossland 1.5 CDTi. Průměrná spotřeba: 3,5 litru na 100 km. Cena: 419 990 Kč Zdroj: OPEL
Do žebříčku nejúspornějších aut se zařadil i nový Opel Crossland 1.5 CDTi. Průměrná spotřeba: 3,5 litru na 100 km. Cena: 419 990 Kč Zdroj: OPEL
V kategorii od 300 do 400 tisíc korun už najdeme větší vozy. Kromě městských modelů Suzuki Swift, Citroën C3 a Seat Ibiza tu je ještě crossover Citroën C3 Aircross. V této kategorii už Francouzi používají dieselový motor, který jim shodně přináší zajímavou spotřebu 3,6 litru nafty na 100 km. Suzuki má mild-hybrid a Seat vsadil dokonce na jednotku schopnou konzumovat stlačený zemní plyn, tedy CNG.
Kategorie malých aut se přelévá ještě nad 400 tisíc korun, kde už dominují naftové motory, které kompenzují vyšší hmotnost vozů. Podobně jako Ibiza na CNG jezdí i jeho koncernové dvojče Volkswagen Polo. Vykazuje totožnou spotřebu, ale platí se za něj výrazně více. Ve třídě do 450 tisíc korun se už objevuje hatchback nižší střední třídy. Jde o Peugeot 308, který na českém trhu končí, protože co nevidět přijde jeho nová generace. I ten využívá vznětový motor.
Všech 13 aut s nízkou cenou a spotřebou najdete v přiložené fotogalerii.