Lexus UX 300e: První elektromobil značky je konzervativní a hodně dobrý

Lexus UX300e je prvním elektromobilem této prémiové japonské značky z koncernu Toyota, která jinak spoléhá na hybridy. Vůz vychází z platformy spalovacího protějšku UX, od kterého se na první pohled výrazně neliší.

Byli jsme mezi prvními českými médii, která měla možnost vyzkoušet první plně elektrický Lexus. Oproti běžnému SUV UX se UX 300e po designové stránce výrazně neliší a na silnici jej pozná pouze opravdový odborník. Jediným rozdílem je totiž nápis „Electric“ u zadního blatníku a nová lišta v kontrastní barvě nad poznávací značkou – přesně v duchu toyoťácké filozofie „jeden model se všemi druhy pohonu“.

Konzervativní pojetí s elektrickými korekcemi

Naopak v kabině se toho odehrálo celkem dost. Kvůli rozměrné baterii s kapacitou 54,3 kWh, která se nachází pod podlahou, museli inženýři nadzdvihnout zadní sedadla a o pár stupňů je naklonit. V praxi to znamená, že urostlejším pasažérům vzadu budou levitovat kolena nad sedákem. Na druhou stranu, více sklopená sedadla přináší pohodlnější posed.

Lexus musíme pochválit za to, že na úkor akumulátoru nezmenšil zavazadlový prostor, ba naopak ho dokázal ještě o necelých 60 litrů zvětšit. Docílil toho díky přesunutí klasické autobaterie z kufru pod přední kapotu. Celkový objem zavazadelníku tak šplhá k hodnotě 486 litrů.

Přístrojová deska je až na jiné budíky uzpůsobené ryze elektrickému pohonu víceméně beze změn, a tedy už poněkud staršího data, avšak v konečném efektu velice uklidňující a hlavně ideálně funkční. A těch krásných fyzických tlačítek! Zpracování interiéru je jako u každého jiného Lexusu špičkové. Pokud UX 300e srovnáme třeba s konkurenčním elektromobilem VW ID.3, který používá pouze tvrdé plasty, aby co nejvíce ušetřil, Lexus jde naprosto jiným směrem. Raději zákazníkům nabídne luxusní kůži za více peněz než laciné a nevkusné materiály.

Důstojný pohon

O pohon UX se stará nově vyvinutá baterie o vysoké kapacitě 54,3 kWh, zabudovaná přímo pod podlahou kabiny a propůjčující tomuto vozu dojezd 400 km podle cyklu NEDC (odpovídá dojezdu 305–315 km podle cyklu WLTP v závislosti na dalších parametrech, jako je např. velikosti kol). To je při výkonu elektromotoru 204 koní slušná hodnota, které lze podle prvních zkušeností bez problému dosáhnout i s plným využíváním výkonových možností.

Veškerá síla je posílána pouze na přední nápravu, což může občas rezultovat v nežádoucí „hrábnutí“ na výjezdu ze zatáček nebo při prudší akceleraci na mokrém povrchu. UX 300e má dokonalé rozložení hmotnosti 50:50, takže v zatáčkách je zcela poslušné a neutrální, spíše komfortně naladěný podvozek ale svědčí spíš klidné tiché plavbě, pro kterou je silný a kultivovaný elektromobil jako stvořený.

Ještě jedna zajímavost: Lexus UX 300e má dva konektory pro dobíjení. Pro pomalé nabíjení se zde nachází klasická zástrčka Typu 2 (Mennekes). Pro rychlodobíjení stejnosměrným proudem je na voze vstup pro CHAdeMO, který je typický pro asijské elektromobily. Na každé straně automobilu tedy najdete jedny dvířka konektoru.

Originál jako vždy

První ryzí elektromobil od Lexusu a potažmo Toyoty je vyzrálým autem nové generace (avšak v osvědčené karoserii), které nabízí dokonale komfortní podvozek a luxusní interiér. Highlightem kompaktního SUV je bezpochyby kultivovaná jízda ve městě a velmi citelná dynamika elektromotoru.

Nejvíce nás uchvátil podvozek, který byl dokonale komfortní a bez problému dokázal žehlit veškeré nerovnosti číhající ve městském prostředí. V kombinaci s naprostým tichem, překrásným interiérem a kultivovaným chodem elektromotoru se jednalo až o relaxační jízdu.

Je zřetelné, že Lexus na elektrické UX velmi sází a na výsledku je to v nejlepším slova smyslu vidět. Do prodeje se novinka dostane záhy.

Tagy: