Schválení autonomní jízdy třetího stupně německými úřady je průlomovým rozhodnutím v dosavadní opatrné praxi evropských zemí. Za zmínku určitě stojí, že oprávnění takto vybavená auta prodávat bylo jako první uděleno automobilce Mercedes-Benz a nikoliv Tesle, která se vývojem autonomních systémů řízení dlouhodobě chlubí.
Systémy autonomní, tedy samočinné jízdy bez zásahů řidiče, nejsou žádnou novinkou a většina dražších automobilů touto funkcionalitou disponuje. Dosud se však nesměla legálně používat a jednotlivé modely ji tedy měly zablokovanou. Na plně automatizovanou jízdu osobních aut se Evropská unie dívá s respektem k jejím bezpečnostním aspektů a používání autonomních systémů řízení proto povoluje jen pomalu. Po dlouhých letech vývoje obdržel jako první zelenou systém Mercedes Drive Pilot, který nabízí autonomní jízdu třetí úrovně. Jedná se současně o první technologii, která je uznávána mezinárodně.
Jako vláček. Smyslem autonomní jízdy je kromě odbřemenění řidiče především eliminace dopravních nehoda. Zdroj: Mercedes-Benz
Odpovědnost bude mít auto
Mezi druhou a třetí úrovní autonomie se toho pro uživatele tolik nemění. Pod úrovní 2 rozumíme částečnou automatizaci. Samočinné udržování v jízdním pruhu ve spojení s adaptivním tempomatem spadají tedy přesně sem, protože na omezený časový úsek dokáží naplno kontrolovat vozidlo.
Úroveň 3 je podmíněna úplnou automatizací. Jinými slovy, pokud jsou splněny jisté podmínky, auto dokáže jezdit zcela samostatně. To znamená, že řidič by v případě nehody nemusel zodpovídat za její následky. A právě to je sporným bodem při přechodu ze druhé na třetí úroveň.
Technologie od Mercedesu umožňuje řidiči naprosto přenechat řízení autu například v zácpách, ve kterých se jezdí rychlostí do 60 km/h. Ve velkých městech tak budou manažeři během stání v provozu moct být například připojeni na telekonferenci nebo pracovat na počítači. Systém řidiče upozorní v momentě, kdy je jeho zásah potřebný. Na nasazení Drive Pilota do provozu už nebudeme čekat dlouho. Mercedes by ho měl představit v nové Třídě S už začátkem příštího roku, de facto jej už mají stávající modely – pouze je nefunkční.