Nákladní lodě se houfují na Dunaji. Ukrajinské přístavy nahradila rumunská Konstanca

Odblokují Rusko a Turecko dodávky ukrajinských zemědělských produktů?

Rusko a Turecko se předběžně dohodly na tom, že odblokují dodávky ukrajinských zemědělských produktů směrem přes Černé moře. Kyjev se však na této dohodě nepodílel. Štáb CNN Prima NEWS natáčel v rumunské Konstanci, která nyní supluje ukrajinské přístavy při exportu obilí a dalších komodit. Střídá se tam nyní jedna loď za druhou.

Loď Glenpark do přístavu v Konstanci dorazila v neděli a hned začala s nakládkou. Její maximální kapacita je 70 tisíc tun. Zatímco odbavení se blížilo ke konci, další plavidla už čekala na povel k zakotvení z řídícího střediska. Největší fronty říčních lodí se nyní vytvářejí u ústí dunajského kanálu do moře. Společnost Comvex má v přístavu v Konstanci celkem deset terminálů.

„Jakmile začala válka, začali jsme budovat nový terminál pro lodě, který umožňuje dvakrát rychlejší vykládku – 28 tisíc tun za jeden den,“ uvedl ředitel společnosti Comvex Viorel Panait.

Kvůli rostoucím cenám paliv je nejlepším způsobem, jak přepravit náklad do Konstance, železniční doprava. „Je to levnější na přepravu a taky je to oproti nákladním vozům po železnici bezpečnější,“ sdělil marketingový specialista přístavu v Konstanci Marius Zaganeanu.

Uvedl také, že i k němu se donesly zvěsti o tom, že Rusové na okupovaných teritoriích přesměrovávají ukrajinské kamiony do svých přístavů. Kvůli milionům tun obilí zablokovaných v ukrajinských přístavech teď hlavní roli v exportu zastává právě Konstanca. Ne nadarmo získala přízvisko bratrské město Oděsy.

Tagy: