Každý si pod pojmem dobrý řidič představí něco jiného. Pro někoho je to ten, kdo umí jezdit rychle a do zatáčky to zvládne „hodit bokem“, jiní se domnívají, že by měl být ohleduplný k ostatním, jezdit plynule a bezpečně. Právě na posledním bodě panuje všeobecná shoda – dobrý řidič přeci jezdí bez nehod. A jak si v tomto ohledu vedou ženy a muži podle statistik nehodovosti?
Dobrou zprávou je, že v minulém roce počet dopravních nehod v České republice klesl o tři procenta na vůbec nejnižší číslo za posledních deset let. Snížil se také počet usmrcených a těžce zraněných osob, na druhou stranu se ale výše celkové materiální škody způsobené nehodami zvedla o čtyři procenta na téměř osm miliard korun.
K TÉMATU: Úseky nejčastějších nehod v Česku? Řidiči podceňují počasí, na vině ale nejsou jen oni
Podle policejních statistik se každý den řešilo v průměru 252 nehod za necelých 22 milionů korun, což zároveň znamená, že k incidentům docházelo přibližně každých šest minut; nejčastěji pak v pátek. V drtivé většině případů byli na vině řidiči motorových vozidel, na druhém místě byla příčinou nehody srážka se zvířetem, nicméně s podílem pouhých deseti procent. A kdo boural častěji – muži, nebo ženy?
Poměr všech registrovaných řidičů a řidiček je v Česku celkem ustálený. Mírnou převahu mají pánové, a to o necelých deset procent. Dvojnásobný rozdíl je pak dle posledních dostupných dat z ministerstva dopravy u takzvaných aktivních řidičů, kteří nejenže vlastní řidičské oprávnění, ale také aktivně jezdí. Ani tato skutečnost ovšem nemění nic na faktu, že ve větší míře způsobují dopravní nehody právě muži.
Data hovoří jasně
Z celkového počtu 92 217 nehod šla na vrub žen podle Centra dopravního výzkumu přibližně jedna třetina. Stejně jako u opačného pohlaví bylo u nich nejčastější příčinou zaviněné nehody nevěnování se řízení. Vedle toho naopak ze statistik vyplývá, že ženy tolik nedodržují bezpečnou vzdálenost, která se stala druhým nejčetnějším důvodem kolize, zatímco u pánů jde o nesprávné otáčení nebo couvání.
Řidičky jsou také ukázněnější a méně často například usedají za volant s alkoholem v krvi. V případě všech zaviněných nehod bylo pod vlivem zhruba jeden a půl procenta řidiček, zatímco u mužů to bylo třikrát více. Potvrzují to i poslední zveřejněná data ministerstva dopravy o stavu bodového systému v České republice. Z celkového počtu bodovaných řidičů jich 81 procent tvoří muži, vedou také tabulku v počtu takzvaných „dvanáctibodových řidičů“, přičemž nejvíce jich je v Moravskoslezském kraji.
Statisticky lépe z toho tedy vycházejí dámy. Na silnici nejen jezdí opatrněji, ale také se méně často dostávají do křížku se zákonem. Z dostupných dat by se dalo také usuzovat, že k řízení přistupují zodpovědněji. Je to dáno hlavně jejich stylem jízdy, kdy preferují plynulejší a defenzivní přístup, naproti tomu muži bývají agresivnější. V jejich neprospěch hovoří zpravidla i vyšší počet najetých kilometrů (přesná čísla ovšem nejsou dostupná), což může částečně vysvětlovat jejich větší podíl na dopravních nehodách.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pomůže vám i reflexní medvídek, tvrdí expert. Poradil, jak předejít srážce auta s chodcem