Období letních pneumatik se pomalu, ale jistě blíží. To znamená, že je ten nejvyšší čas zjistit, v jakém jsou ty stávající stavu a popřípadě se ohlédnout po nových. Vyplatí se připlatit, nebo snad levné hned nemusí znamenat nekvalitní? To se rozhodl zjistit přední německý autoklub ADAC v testu osmnácti nových letních pneumatik o rozměru 225/40 R 18.
Kola dělají auto, to je prostě pravda. Pokud tedy chcete svému čtyřkolému miláčkovi dodat pořádný šmrnc, budete muset pravděpodobně sáhnout po větších kolech a nižších pneumatikách. Takovým ještě stále přijatelným kompromisem mezi stylovostí a komfortem jsou právě osmnáctipalcové disky s letními pneu o rozměru 225/40 R 18. Nejčastěji se pak nazouvají na vozy nižší střední nebo střední třídy jako je Škoda Octavia, Hyundai i30, Volkswagen Golf, ale i Mercedes třídy A, BMW řady 1 či Mini Cooper.
K TÉMATU: Řidiči mohou jásat. Na trhu je první opravdu funkční celoroční pneumatika. A není drahá
Stejně jako u všech nových pneumatik je potřeba, aby dlouho vydržely, byly bezpečné, měly vysokou přilnavost k vozovce, a to i za zhoršených adhézních podmínek, a aby byly pokud možno co nejlépe odhlučněné. Přeci jen už je obouvají auta, která rozhodně nepatří k těm nejlevnějším. Zdaleka ne všem testovaným pneumatikám se však v těchto ohledech podařilo uspět. Některé pak dokonce těžce pohořely.
Dlouho vydrží, jenže...
Vůbec nejhůře ze všech osmnácti testovaných pneumatik si vedla ta s názvem Doublecoin DC-100. Tato čínská pneumatika sice na první dojem působí velmi lákavě, jelikož podle ADACu stojí v přepočtu 1 894 Kč a ze všech testovaných má absolutně nejdelší trvanlivost – neuvěřitelných 74 400 kilometrů. Jen pro zajímavost, ta, která v testu dosáhla celkově nejlepšího hodnocení, zvládne 43 400 kilometrů.
Pneumatika je však natolik tvrdá, že je vlastně nebezpečná. Testy autoklubu odhalily velké nedostatky v přilnavosti, a to dokonce i na suché silnici. Auto je tedy s těmito pneumatikami nedotáčivé, mnohdy i přetáčivé a má opravdu dlouhou brzdnou dráhu. O poznání horší je to samozřejmě ve chvíli, kdy je vozovka mokrá.
Jak moc špatné to je, ukázal právě test brzdné dráhy. Zatímco Golf s nejlepší pneumatikou v testu na mokrém asfaltu se po brzdění z 80 km/h zastaví zhruba po 28 metrech, na pneumatikách Doublecoin se zastaví až po zhruba 45 metrech – tedy o 17 metrů dále. Ve finále si tedy levná čínská pneumatika odvezla tu vůbec nejhorší možnou známku 5,5 (nejlepší je 0,5).
Spokojíte se s průměrem?
Ke koupi nemůže ADAC doporučit ani další dvě levné pneumatiky – Syron Premium Performance a Norauto Prevensys 4. Špatně si totiž vedly na suché vozovce, a proto si odnesly shodně známku 3,9. Čtyři pneumatiky si pak odvezly známku uspokojivé, to znamená 2,6 - 3,5. Podle ADACu je sice lze doporučit, ale jejich nový majitel nesmí počítat s tím, že se vyrovnají prémiovým pneumatikám z hlediska bezpečnosti a částečně z hlediska dopadu na životní prostředí.
Zde se tedy vyplatí pozorně podívat na jednotlivé přednosti i nedostatky daných pneumatik a vybírat si podle požadovaných preferencí. Například Ceat SportDrive má totiž slabiny na mokré silnici, ale je dobrá na suchu. Kumho Ecsta PS71 dobře drží na mokru, ale pro změnu nefunguje na suchu. Navíc nemá příliš dlouhou životnost, pouhých 37 300 kilometrů.
Pneumatika Nokian Tyres Powerproof 1 funguje dobře na mokru, ale se zvyšující se teplotou se výrazně zhoršuje a na suchu je nestabilní. Giti GitiSport S2 má největší deficit na mokré vozovce a také vykazuje zvýšené opotřebení – s 33 600 kilometry má dokonce nejkratší životnost ze všech testovaných letních pneumatik.
Nejlepší z nejlepších
Hned sedm pneumatik si vysloužilo druhou nejlepší známku dobré, tedy 1,6 - 2,5. Konkrétně se jedná o pneumatiky Vredestein Ultrac Pro, Yokohama Advan Sport V107, Firestone Firehawk Sport, Falken Azenis FK520, Nexen N Fera Sport, Dunlop Sport Maxx RT2 a Toyo Proxes Sport 2. Žádná z nich nemá výrazné slabiny, tudíž je německý autoklub doporučuje.
Pokud však chcete mít jistotu, že vaše letní pneumatiky budou fungovat za všech okolností, sáhněte po jedné z těchto tří, radí médium. Jak Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, Michelin Pilot Sport 5 i Bridgestone Potenza Sport totiž získaly známku 1,9. Michelin je pak obzvláště oblíbený, protože má nejlepší ekologické vlastnosti a k nejlepším patří i z hlediska výdrže. Na druhou stranu ze všech zkoušených pneumatik je také drtivě nejdražší, jedna totiž přijde na 3 638 Kč.
Vítězem testu se stala letní pneumatika Continental SportContact 7 se známkou 1,8. Ta zaznamenala vynikající výsledky na suché silnici, kde má výjimečnou přilnavost, je velmi stabilní při řízení a nejbezpečnější i při kritických jízdních manévrech. A podobně je tomu i na mokru. Cena však není nejnižší, podle ADACu totiž v rozměru 225/40 R 18 stojí 3 314 Kč.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Klíčové setkání v detailech. Trump ponížil Macrona, Francouz pak předvedl troufalé gesto