Značka silnice pro motorová vozidla: Jaká je za ní povolená rychlost?
Dopravní značka označující silnici pro motorová vozidla může zamotat hlavu nejednomu zkušenému řidiči. Zejména ve větších českých městech se totiž často objevuje na místech, kde se nachází také značení určující maximální předepsanou rychlost. A aby toho nebylo málo, na vše dohlíží ještě rychlostní kamery nebo policie s radarem. Jakou rychlostí tedy za touto značkou smíte jet, aby vám nehrozila pokuta?
Někteří jedou až příliš rychle, jiní se zase zbytečně plouží. To proto, že neznají pravidla pro značku IZ 2a, tedy pro silnici pro motorová vozidla. Podle zákona je to přitom poměrně jasné. Za touto značkou smí totiž řidiči jet mimo obec maximální povolenou rychlostí 110 km/h, v obci pak 80 km/h.
DÁLE ČTĚTE: Značka, kterou řidiči vidí denně, ale většina nezná její význam. Co žluté „M“ znamená?
Problém ale je, že mnozí sice vědí, kolik mohou za touto značkou jet, jenže zapomínají sledovat ostatní značky předepisující nejvyšší povolenou rychlost, a tudíž jim hrozí pokuta. V zákoně o provozu na pozemních komunikacích totiž stojí ještě následující dovětek: „Pokud není dopravním značením stanoveno jinak.“
Tachometry stáčely skoro všechny bazary v Česku, říká expert. Proč se kilometry i přidávaly?
Přetáčení tachometrů je sport, který v Česku provozovaly skoro všechny bazary. Proč se Češi styděli za své „stodvacítky“ a jak moc byli naivní? Jak se vydělávalo na pojišťovacích podvodech? A na co motoristé stáli ty největší fronty? I to byla témata nového dílu podcastu Devadesátky v Česku z produkce CNN Prima NEWS.
Spousta řidičů se však potýká s opačným problémem, a to kvůli tomu, že sledují pouze značky omezující rychlost, ale už neznají nebo přehlíží značku označující silnici pro motorová vozidla. Zbytečně se tak řídí značkou upravující rychlost na 50 km/h, v místech, kde už mohou jet 80 km/h díky značce IZ 2a.
Tady se chybuje nejčastěji
Často k těmto chybám dochází například v Praze v ulici 5. května, kde jsou tři pruhy v jednom směru a rychlost se tu různě mění právě na základě dopravního značení. Pokud pojedete směrem od Jižní spojky do centra, platí tu značka „Silnice pro motorová vozidla“, a tudíž rychlost 80 km/h.
Až u sjezdu na Pankrác se mění spolu s dopravním značením na 50 km/h a je si tedy potřeba uvědomit, že už nemůžete jet 80 km/h. Některým řidičům to však nedojde a mohou se tak snadno nechat chytit jednou z policejních hlídek v maskovaném autě.
Opačný problém nastává ve směru od centra k Jižní spojce, kde je dlouhou dobu padesátka a až u Pankráce se opět objeví značka IZ 2a, a tudíž předepsaná osmdesátka. Někteří řidiči však ze strachu z všudypřítomných kamer raději pokračují stále rychlostí 50 km/h, protože si nejsou úplně jistí, jak mohou jet. Tím však blokují ostatní řidiče a celkově narušují plynulost provozu.
Student autoškoly řídil opilý, přišlo se na to díky účasti při banální nehodě
Jen náhodou se v Pardubicích přišlo na jízdu učně ve vozidle autoškoly pod vlivem alkoholu. Jiný řidič způsobil nehodu a policisté u všech účastníků provedli test na alkohol. Mladík, který jel svou několikátou jízdu v autoškole, nadýchal přes půl promile.
Kamery v tomto směru navíc neměří, slouží k něčemu úplně jinému. „Úsekové měření rychlosti probíhá pouze ve směru do centra. Kamery z centra se využívají jako dopravní a statistické k měření intenzity provozu,“ vysvětlila nám mluvčí Technické správy komunikací města Prahy (TSK) Barbora Lišková.
Pozor na začátek dálnice D1
Potíže dělá řidičům i poměrně nedávná změna značení na začátku dálnice D1 mezi pražským Chodovem a Průhonicemi. Od neděle 1. ledna 2023 už totiž nejde o dálnici, nýbrž o silnici pro motorová vozidla označenou značkou IZ 2a. Řidičům tak není dovoleno zrychlit na kdysi možných 130 km/h, ale pouze na 110 km/h. Řidiči na tomto místě poměrně často překračují povolenou rychlost, a tak se tu hojně vyskytují maskované policejní hlídky s radarem.
Rychlost ale zdaleka není tím jediným, co odlišuje silnici pro motorová vozidla od dálnice. Silnice pro motorová vozidla nemusí mít zpravidla vyznačenou levou krajnici a užší je i odstavný pruh, stejně jako střední dělící pás. Navíc na ní mohou být prudší stoupání i klesání.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pokuta za slušnost? Řidiči kroutí hlavou nad trestem za děkování „varováky“. Diví se i ministr