Britská značka z Goodwoodu stojí za absolutními klenoty automobilového světa. Její vozy definují slovo luxus i přepych. Usednout pod svit hvězd a před sebou vidět ikonickou sošku Spirit of Ecstasy však vyžaduje pořádný balík peněz, anebo obrovské štěstí. Jako v našem případě. České zastoupení Rolls-Royce nám totiž umožnilo svést se úchvatným modelem Wraith a splnit si tak dětský sen. Panečku, to byl zážitek!
Začněme ale hezky po pořádku. Nejprve si Roll-Royce Wraith podrobně představíme. Honosné kupé hraje u automobilky důležitou roli. Svým dynamičtějším vzhledem i naladěním míří především na mladší segment zákazníků, což je velmi neobvyklé. Navíc je zlatým středem značky. Cenou i rozměry se totiž řadí mezi základní model Ghost a vrcholný Phantom. A aby toho nebylo málo, je stavebním kamenem kabrioletu Dawn, jemuž propůjčil platformu, motorizaci i veškerou techniku.
Výkonný jako supersportovní vozy
Srdcem Wraithu, a tedy i Dawnu je dvakrát přeplňovaný motor V12 o objemu 6,6 litru. Disponuje neuvěřitelným výkonem 624 koní. Točivým momentem definuje hodnota 870 N.m. Žádnou ostrou reakci pohonné jednotky na sešlápnutí plynu však nečekejte. Vše probíhá naprosto plynule. Chod dvanáctiválce je sametový a po většinu času neslyšný. Převodovka o sobě nenechává vědět a řadí skoro bez povšimnutí.
Po prvním usednutí za kormidlo Rolls-Royce Wraith přivítá řidiče prvotřídní interiér, který mezi luxusními auty jen těžko najde konkurenci. Všechny detaily jsou dotažené k dokonalosti. Vše je vyrobeno z nejkvalitnějších materiálů, od kůže, karbonu až po letecký hliník. Pokud jste fanouškem ambientního osvětlení nebo máte rádi všelijaká světýlka, ve Wraithu vám spadne brada. Nachází se zde strop, který připomíná hvězdné nebe. Tohle jiná automobilka ve svém portfoliu prostě nemá.
Rolls-Royce Wraith nejezdí, ale létá
A teď už k tomu nejdůležitějšímu. Jízdně je Rolls-Royce Wraith naprosto jedinečný vůz. I když v Goodwoodu říkají, že se má jednat o sportovní model, musíte toto tvrzení brát s nadhledem. „Sporťák“ jízdním projevem rozhodně nepřipomíná. Podvozek je sice na standardy Rolls-Royce tvrdší, ale stále se jedná o naprosto komfortní svezení. Pocitově auto po vozovce nejede, ale vznáší se. Veškeré nerovnosti hltá jako Otesánek. Proti srsti mu jsou pouze hlubší výmoly.
Ideálním prostředím pro britské kupé jsou dálnice. I při vyšších rychlostech je kabina fantasticky odhlučněná a jediné co slyšíte, je drobný aerodynamický hluk od zrcátek. Pokud dálnici opustíte a vjedete na okresní silnice, dojde vám, že Rolls-Royce sice umí jezdit rychle, ale nijak do toho řidiče nenutí. Nejvíce mu vyhovuje vyhlídková jízda na půl plynu a málo zatáček.
Co se týče nějaké agresivnější jízdy, i tu zvládá, ale moc ji nemusí. Výkonu má Wraith na rozdávání, ale v zákrutách není příliš agilní, především kvůli hmotnosti 2360 kilogramů a naladění podvozku. Navíc to vůbec nesedí k jeho charakteru. Rolls-Royce je navyklý na plynulé tempo a ladné zatáčení.
Jakmile to jednou zkusíš, tak už nejde přestat
Pokud to shrneme, rande s nejluxusnějším kupé světa byl nezapomenutelný automobilový zážitek a těžko se veškeré pocity přenášejí do textu. Interiérem je Rolls-Royce prostě nepřekonatelný a na trhu si hraje vlastí ligu. Jízdně je Wraith výjimečný a dokonale splňuje úkol, být pro mladší a dynamičtější řidiče. Komfortem strčí do kapsy drtivou většinu rivalů, ale na bratrský model Phantom ještě nemá.