V posledních letech se turbodiesely staly prakticky sprostým slovem a automobilky od jejich nabízení postupně upouštějí. Snaží se je nahrazovat více či méně elektrifikovanými motory, které jsou schopny splňovat čím dál přísnější emisní normy. Klasické naftové pohonné jednotky se tak stávají ohroženým druhem, za něž si zákazník bude muset připlatit. Kde ovšem zaplatí nejméně? Vybrali jsme pět nejlevnějších vznětových motorů u osobních aut.
V našem přehledu nicméně nezahrnujeme skladové vozy, kde by jasně vítězila minulá generace Dacie Duster. S naftovou patnáctistovkou se totiž doprodává za 468 tisíc korun. Naproti tomu u nové verze najdete už pouze litrový tříválec na LPG, zážehovou jedna-dvojku a hybrid.
K TÉMATU: Poslední lidové auto v tichosti opustilo trh. Prodávalo se už od 280 tisíc korun
Podobně je to i u Fiatu, který donedávna nabízel jeden z nejlevnějších turbodieselů u vozů Tipo a malého SUV 500X. Oba modely ovšem na trhu končí a už se jen vyprodávají zásoby. A platí to i pro Citroën C3 Aircross. Ten bude brzy nahrazen novou generací a u ní se s dieselem vůbec nepočítá.
Škodovka mezi nejlevnějšími
První místo v žebříčku nejdostupnějších naftových motorů si dělí Škoda Octavia společně s Citroënem C4. Zatímco český reprezentant za cenu 619 900 Kč nabízí dvoulitrový čtyřválec o výkonu 85 kW, Francouz za stejnou částku poskytuje patnáctistovku silnější o 11 kW, a to včetně automatické převodovky.
Třetí místo si odnáší Seat Leon. Nejprodávanější model španělské automobilky vychází s naftovým dvoulitrem ve variantě hatchback na 637 900 Kč. Za ně nabídne velmi slušnou výbavu, kde nechybí kola z lehké slitiny, automatická klimatizace, LED světlomety, parkovací senzory či tempomat.
Jen o dvoutisícovku více stojí kompaktní SUV Citroën C4 X s motorem 1.5 BlueHDi 130 EAT8 v prostředním výbavovém stupni Plus. Oproti Španělovi má navíc ve standardu například parkovací kameru, elektricky sklopná zrcátka a větší 18palcová litá kola, chybí mu ale bezklíčový systém i přední senzory a místo třízónové klimatizace má dvouzónovou.
Pětici nejlevnějších vznětových pohonných jednotek uzavírá Peugeot 308 a překvapivě v praktičtější verzi kombi. Ta totiž nabízí naftovou jedna-pětku už od nejnižší specifikace Active, zatímco hatchback až od vyššího stupně Allure. Rodinný kombík vychází na 649 000 korun, čímž je ve své kategorii nejvýhodnější na trhu a drží se tak před oblíbenou Octavií Combi. Na jejich vzájemné porovnání se dostanete po kliknutí na tento odkaz.
Pořadí | Model | Motor | Výbava | Cena |
---|---|---|---|---|
1. - 2. | Škoda Octavia | 2.0 TDI 85 kW | Essence | 619 900 Kč |
1. - 2. | Citroën C4 | 1.5 BlueHDi 96 kW EAT8 | Plus | 619 900 Kč |
3. | Seat Leon | 2.0 TDI 85 kW | Style | 637 900 Kč |
4. | Citroën C4 X | 1.5 BlueHDi 96 kW EAT8 | Plus | 639 900 Kč |
5. | Peugeot 308 SW | 1.5 BlueHDi 96 kW EAT8 | Active | 649 900 Kč |