Muslimka obdržela nápoj od baristy kavárny Starbucks s nápisem ISIS místo svého jména. Devatenáctiletá dívka nosící hidžáb vznesla žalobu kvůli diskriminaci proti obchodnímu řetězci Target, kde k incidentu došlo. Případ se stal v jedné z minnesotských poboček, informoval web CNN.
Dívku, která si kvůli své bezpečnosti přála být jmenována jen jako Aishah, zastupuje v případu minnesotská Kapitola rady americko-islámských vztahů (CAIR-MN), která tento týden podala žalobu k tamnímu oddělení pro lidská práva. CAIR-MN požaduje propuštění dvou zaměstnanců zapojených do incidentu.
Za chválení teroristického útoku na muslimy dostal podmínku
Tříletý podmíněný trest se zkušební lhůtou na pět let vyměřil ve středu Krajský soud v Plzni jednatřicetiletému Jiřímu Kantorovi z Kraslic na Sokolovsku za to, že na Facebooku pochválil loňský teroristický útok v mešitách ve městě Christchurch na Novém Zélandu. Za podporu a propagaci terorismu mu hrozilo až patnáctileté vězení. Státní zástupce pro něj požadoval nepodmíněný pětiletý trest.
Aishah pro CNN uvedla, že se po spatření nápisu ISIS, který je akronymem Islámského státu, cítila odstrčena kvůli svému náboženskému přesvědčení. „Ve chvíli, kdy jsem to uviděla, jsem byla přemožena spoustou emocí,“ řekla Aishah. „Cítila jsem se zmatená a ponížená. Tohle je slovo, které ničí pověst muslimů po celém světě. Nemůžu uvěřit, že v této době je něco takového považováno za přijatelné. To není v pořádku,“ myslí si dívka.
Žalovaná zaměstnankyně podle zprávy, jejíž kopii CNN získala, prohlásila, že jméno Aishah neslyšela správně. Na místo přivolaný nadřízený měl pak dotčené ženě říci, že chyby se u jmen zákazníků stávají. Aishah jako bolestné dostala nový nápoj a dárkový poukaz v hodnotě 25 dolarů (necelých 600 korun).
Jméno několikrát opakovala
„Když se mě ptali na jméno, pomalu jsem ho několikrát zopakovala,“ uvedla však postižená muslimka. „Je absolutně nemožné, že by ho mohla slyšet jako ISIS. Aishah není neznámé jméno a opakovala jsem ho několikrát,“ vyprávěla dívka.
Mluvčí řetězce Target v e-mailovém vyjádření pro CNN uvedl, že chce, „aby se každý, kdo s námi nakupuje, cítil vítán, ceněn a respektován; striktně zakazujeme diskriminaci a obtěžování v jakékoliv formě. Velmi se omlouváme za tento zážitek v našem obchodě a okamžitě jsme se omluvili, když o situaci informovala vedoucí našeho obchodu,“ uvedl dále mluvčí.
„Vyšetřujeme tuto záležitost a věříme, že nešlo o úmyslný čin, ale o nešťastnou chybu, které bylo možné se vyhnout jednoduchým objasněním. Podnikáme se členy týmu příslušná opatření včetně dalšího školení, abychom zajistili, že se to nebude opakovat,“ dodal.