NASA má odvážný plán vrátit astronauty na Měsíc. Proč se odborníci začínají obávat?

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • NASA spoléhá na SpaceX Starship pro cestu na Měsíc, ale jeho funkčnost je nejistá.
  • Čína se chystá na Měsíc, což zrychluje závod o vesmír.
  • Starship čelí výzvám, včetně problémů s testy a doplňováním paliva ve vesmíru.
  • Plán mise Artemis III je složitější než mise Apollo, vyžaduje více kroků.
  • Kritici zpochybňují složitost plánu NASA, ale změna je nepravděpodobná.
  • Závod o Měsíc se zrychluje, s potenciálním předstihem Číny.
Více

NASA chce vyslat astronauty na Měsíc, přičemž spoléhá na rozměrnou, ale stále nevyzkoušenou raketu Starship od SpaceX, píše CNN. Experti přitom upozorňují na zásadní nedostatky. A zatímco Spojené státy finišují složitou logistiku, Čína už plánuje vlastní výpravu do roku 2030. Závod o Měsíc tak nabírá na tempu.

NASA plánuje pro klíčovou část cesty na Měsíc použít raketu Starship společnosti SpaceX – největší raketový systém, jaký byl kdy postaven, píše CNN. Stále ale není jasné, zda bude tento nosný systém fungovat. A agentuře šlape na paty silný konkurent. „Čínská národní kosmická agentura téměř jistě vstoupí na Měsíc v příštích pěti letech,“ řekl Bill Nye, známý moderátor pořadu „Science Guy“ a generální ředitel neziskové organizace The Planetary Society, která se zasazuje o průzkum vesmíru. Hovořil na nedávné demonstraci proti plánům Trumpovy administrativy snížit financování vědy. „Toto je zlomový bod. Je to klíčový moment v historii průzkumu vesmíru,“ dodal.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zásah z vesmíru? Do DNA některých lidí mohly být vloženy geny, tvrdí kontroverzní studie

Starship je stále v počáteční fázi dlouhého a náročného vývojového procesu. Navíc došlo k poruchám během šesti z deseti testovacích letů. Další prototyp nedávno explodoval během pozemních testů. SpaceX má v plánu zahájit další test, let 11, již v pondělí z odpalovacího zařízení společnosti v jižním Texasu. Megaraketa ještě musí dosáhnout několika klíčových milníků v testování. Mezi ně patří například zjištění, jak doplnit palivo, když je loď na oběžné dráze kolem Země. Takový krok je totiž vzhledem ke konstrukci a enormní velikosti nezbytný. U žádné kosmické lodi to ale dosud nebylo vyzkoušeno.

„Cesta, kterou si NASA zvolila pro návrat na Měsíc, je mimořádně složitá,“ řekl Jim Bridenstine, který byl správcem NASA během prvního funkčního období prezidenta Donalda Trumpa, na slyšení senátního výboru v září. „Jedná se o architekturu, kterou by podle mého vědomí žádný správce NASA nezvolil, kdyby měl na výběr,“ řekl Bridenstine s odkazem na rozhodnutí použít Starship jako loď, která dopraví astronauty na Měsíc. Toto rozhodnutí bylo učiněno v roce 2021, kdy kosmická agentura neměla vedoucího potvrzeného Senátem.

Proč NASA neopakuje program Apollo?

Vzhledem k obrovským rozměrům lodi Starship a jejím potřebám v oblasti doplňování paliva se plán NASA pro chystanou misi na Měsíc s názvem Artemis III jeví jako mnohem složitější než mise Apollo ve 20. století. Při těchto měsíčních výpravách před desítkami let NASA vypustila jedinou raketu – Saturn V, která měla na palubě vše, co astronauti potřebovali, včetně kabiny posádky Apolla a přistávacích modulů, jako byl Eagle, kterými se dostali na povrch Měsíce.

NASA tento efektivní přístup neopakuje z několika důvodů. Za prvé, kosmické lety nejsou tak jednoduché, aby stačilo vytáhnout plány starých misí. Dodavatelské řetězce, stavební metody a institucionální kapacity, které stály za stavbou nosných raket Apollo, již neexistují. I kdyby NASA mohla své staré rakety oživit, kosmická agentura dala jasně najevo, že tato cesta by nebyla v souladu s jejími cíli. NASA doufá, že program Artemis splní mnohem obtížnější mise než Apollo, včetně umožnění lidem navštívit dosud převážně neprozkoumanou oblast jižního pólu Měsíce, kde podle vědců pod prašným povrchem leží voda ve formě ledu. Přistání tam je ale složitější kvůli nerovnému terénu a letové dráze, která vyžaduje mnohem více energie. Voda a další měsíční zdroje by však mohly být využity k udržení měsíční základny, kde by astronauti žili a pracovali.

Cílem – jak často zdůrazňuje vedení NASA – není pouze vztyčit vlajku na Měsíci, ale připravit půdu pro trvalou obsluhu posádkou. Podle Billa Nelsona, bývalého administrátora NASA, který vedl agenturu za prezidenta Joea Bidena, vyžaduje taková vize mnohem větší a možná i univerzálnější měsíční přistávací moduly. „Pro výzkum, který budeme provádět na povrchu Měsíce, zejména na velmi obtížně dostupném místě – jižním pólu – je zapotřebí větší přistávací modul. Prostě si nemůžete vzít všechno s sebou, jako to udělali astronauti z programu Apollo,“ řekl Nelson. Dodal, že důvodem jsou zákony fyziky.

Artemis III: Složitá cesta

Kritici tvrdí, že NASA je schopná uskutečnit misi na Měsíc, která sice nebude tak jednoduchá jako Apollo, ale alespoň bude méně komplikovaná než spoléhání se na Starship. Podle aktuálního plánu pro Artemis III bude mise zahájena vypuštěním jediné lodi Starship, která poslouží jako zásobovací stanice a počká na oběžné dráze na další lodě Starship. Ty poletí pouze s palivem a připojí se k zásobárně, kde předají palivo. „Proces musí být proveden rychle, aby se zabránilo odpařování paliva,“ poznamenal Doug Loverro, konzultant, který dříve působil jako zástupce správce NASA pro lidský průzkum. Loverro odstoupil z NASA, jak již dříve informovala CNN, protože nepatřičně komunikoval s dodavatelem projektu Artemis. Kryogenní paliva, která Starship vyžaduje, musí být uchovávána při extrémně nízkých teplotách, jinak se vypaří. Není ale jasné, kolik paliva se ve vesmíru může vypařit při přesunu z jednoho místa na druhé. „Nikdo neví, jak efektivní bude tento transfer,“ podotkl Loverro.

Jakmile bude doplňovací stanice naplněna, SpaceX vypustí loď Starship vybavenou pro přepravu lidí – nazvanou Starship HLS (Human Landing System), která bude vybavena všemi systémy nezbytnými pro podporu života. Teprve poté, co loď Starship HLS zakotví u tankovací stanice a bude doplněna palivem, může zahájit svou cestu na Měsíc. Mezitím se astronauti NASA vydají na oběžnou dráhu na palubě jiného vozidla: kosmické lodi Orion, která letí do vesmíru na raketě Space Launch System (SLS) NASA. Po startu se Orion oddělí od SLS a zahájí svou vlastní cestu na oběžnou dráhu kolem Měsíce. Jakmile se tam dostane, kosmická loď Orion se spojí s přistávacím modulem Starship při obíhání nad povrchem Měsíce. Dva astronauti se poté přesunou do Starship HLS, který je dopraví na jižní pól Měsíce. Po asi týdnu se astronauti vrátí na palubu Starship HLS a odstartují na měsíční orbitu, kde se opět spojí s Orionem. Kapsle Orion pak dopraví astronauty zpět na Zemi a přistane v Tichém oceánu.

Pokud NASA splní svůj cíl uskutečnit tuto misi v polovině roku 2027, předstihne tím Čínu, která chce vyslat astronauty na Měsíc do roku 2030.

Navzdory rostoucím obavám, že vsadit výsledek závodu o Měsíc na Starship může být prohranou sázkou, není mnoho zainteresovaných stran připraveno tento plán veřejně odsoudit nebo doporučit změnu. Senátor Ted Cruz z Texasu, klíčová postava americké vesmírné politiky, dal během zářijového slyšení jasně najevo, že podle něj je příliš pozdě na to opustit společnost Starship a přejít k alternativnímu plánu. „Jakékoli zásadní změny v architektuře NASA v této fázi ohrožují vedoucí postavení Spojených států ve vesmíru,“ řekl Cruz.

Za zavřenými dveřmi však někteří představitelé kosmického průmyslu vyjádřili hluboké obavy. Podle Lavarra si vedoucí představitelé kosmického průmyslu plně neuvědomují závažnost problému. „Myslím, že jsme teprve na prvním kroku z dvanáctikrokového procesu, během kterého si uvědomíme, že máme problém,“ řekl Lavarro. Jiní však zůstávají optimističtí a poukazují na pozoruhodný úspěch SpaceX v jiných projektech, na kterých spolupracovala s NASA, jako je například program Commercial Crew Program pro Mezinárodní vesmírnou stanici.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Studie růstu nehtů, malování krav či opilosti netopýrů. V Bostonu rozdali humorné Nobelovky