Má nálepku herního Woodstocku. QuakeCon je spjatý s populární a známou střílečkou Quake. Letos se vrátil po třech letech vynucených covidovou pauzou. „Panuje tam neskutečně přátelská a kamarádská atmosféra,“ říká fanoušek této hry Pavel Kymla, který vyrazil na tradiční akci do USA.
QuakeCon je od úplného počátku spjatý se státem Texas na jihu USA, v posledních 25 letech pak především se třetím nejlidnatějším městem této oblasti Dallasem. „Historie akce sahá do roku 1996, kdy se po vydání Quakea rozhodla banda hráčů uspořádat setkání a hru si pořádně užít,“ popisuje Pavel Kymla.
Kromě Quakea tu má velký prostor také slavný Doom. Oba tituly patří do zlatého fondu videoherního byznysu a vývojáři se u nich inspirují dodnes. Zároveň za jejich vývojem stojí společnost id Software a programátor John Carmack.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Mohutná vlna pozvánek pro nové hráče a velké novinky. Je nový Counter-Strike konečně tady?
Proč je ale QuakeCon natolik oblíbenou a váženou akcí? Kymla nabízí hned několik důvodů: „Na tohle by se dala napsat kniha. Legendární je její vznik, kdy přešla od fanoušků pod správu id Software. Vznikl zde esport, když tu Dennis Fong vyhrál Carmackovo ferrari. Ale nejdůležitější je, že tam panuje neskutečně přátelská a kamarádská atmosféra.“
Kymla také vyzdvihuje, že akce přežila několik akvizic. Nejprve, v roce 2009, původní vydavatel a vývojářská společnost id Software přešla pod giganty ZeniMax Media a Bethesda. O dvanáct let později se všechny tři firmy společně stěhovaly pod struktury Microsoftu, který za ně tehdy zaplatil 7,5 miliardy dolarů.
QuakeCon jako jeden velký LAN turnaj
Doom a Quake jsou průkopníky žánru FPS, tedy střílečky z pohledu hráče. Kolem Quakea se ale na přelomu tisíciletí formoval ještě jeden fenomén – esport a soutěžní hraní videoher.
QuakeCon je totiž jeden velký LAN turnaj. Stovky až tisíce hráčů si přivezou vlastní počítač, zapojí ho do sítě, připojí se k internetu a na místě své síly poměřují s lidmi z celého světa. A na konci je velké vítězství. Sice už se nehraje o vůz Ferrari jako v roce 1997, ale letošní prize money ve výši 150 tisíc dolarů je stále lákavou odměnou.
Vítězem se letos stal opět Američan Shane Hendrixson, pro kterého to byl už sedmý triumf n QuakeConu.
Congratulations to the new #QuakeProLeague World Champion @liquidrapha
— Quake Champions (@Quake) August 13, 2023
GGs to an incredible performance! pic.twitter.com/3S1KNMcS9X
„Hlavním lákadlem pro návštěvníky byl turnaj, ve kterém se setkalo na čtyři tisíce fanoušků a díky komunitě probíhalo hned několik dalších turnajů ve hrách od Quake Live, přes Midnight Guns až po Dooma,“ popisuje Kymla.
V Dallasu čekají na návštěvníky i další aktivity než jen hraní videoher. Když je omrzí střílečky, mohou usednout k deskovým hrám nebo arkádovým automatům z 80. a 90. let. Je tu také prostor pro charitu, například venčení pejsků nebo darování krve, anebo spousta soutěží na stáncích partnerů celé akce.
QuakeCon se koná v jednom z konferenčních sálů hotelového resortu Gaylord Texan, který představuje spíše oázu klidu než místo pro milovníky Dooma a Quakea.
„Hotel leží na břehu jezera Grapevine Lake a jeho půdorys obkresluje kružnici, v jejímž středu je obrovské atrium s potoky, rybníky a restauracemi ve stylu Divokého západu,“ popisuje Kymla.
Málokdo by čekal, že na takovém místě se budou rozléhat zvuky sci-fi zbraní a zvolání „double kill“ při sestřelení protivníků.
Rok velkých shledání
Pavel Kymla a tisíce dalších nadšenců se na QuakeCon mohli vrátit po tříleté pauze. Akci zásadním způsobem omezila pandemie koronaviru. Od roku 2020 se proto konala v takzvaném hybridním digitálně offlinovém módu, kdy některé aktivity probíhaly v on-line prostoru. Zároveň se na QuakeCon vrátil i duchovní otec John Carmack, který měl jednu dobu spory s organizátory setkání.
My first QuakeCon in a decade! I’m so happy that everything is cool now and I am welcome.
— John Carmack (@ID_AA_Carmack) August 13, 2023
I wasn’t quite sure what to expect with a post-COVID, no general admission event, but the BYOC was packed, and the energy was high even on day 3. pic.twitter.com/rEjYxu0Z5m
Veškeré neshody a animozita jsou pryč, díky tomu mohou fanoušci prohodit pár slov s autorem kultovních a oblíbených stříleček.
„S Johnem jsme se setkali v průběhu eventu několikrát, stejně jako s ostatními členy id Software. V tom je právě krása, že se tyhle legendy herního průmyslu volně procházejí QuakeConem a jsou velice ochotné bavit se s návštěvníky na různá témata,“ říká Kymla, který byl na svém prvním QuakeConu už před 16 lety.
Po roce další remaster a za rok znovu?
Bethesda v Dallasu slavnostně představila remaster původního druhého dílu Quakea. Po roce tak navázala na remaster Quake I a zdá se, že příští rok dojde i na předělávku třetího dílu. Právě ten se zapsal do srdcí mnoha hráčů, protože zásadně prorazil v esportu.
Předělávka Quakea II z roku 1997 se nadmíru povedla. Vývojáři z Nightdive Studios, kteří se zasloužili i o remaster prvního dílu, ke své práci opět přistoupili se vším respektem. Nepouštěli se do žádných bláznivých nápadů, aby hra měla nádherné odlesky a grafické efekty ze současných her. Naopak zůstali u klasiky, ale dříve kostičkovanou a rozpixelovanou grafiku převedli do 4K rozlišení s krásně vyhlazenými hranami a na širokoúhlé monitory .
Původní hru ještě obohatili o další obrovské množství krve a upravili modely a animace jednotlivých postav. Zároveň zůstaly nadupané rockové písně od německého hudebníka Sonica Mayhema.
Grafika ale není všechno. Hra získala nová obsahová rozšíření. Vedle starších DLC balíčků The Reckoning a Ground Zero je tu verze Quake II 64, která vyšla v roce 1999 na konzoli Nintendo 64 a měla svůj vlastní příběh, jenž v počítačové verzi nebyl.
Vývojáři dále vytvořili zcela novou kampaň Call of the Machine, v níž se nachází 28 misí a mapa pro deathmatch. Samozřejmostí je režim hry pro více hráčů. Navíc multiplayer podporuje hraní napříč platformami. Quake II remaster totiž nevyšel pouze na počítače, ale je k dispozici i na herních konzolích Playstation 5, Xbox Series S a X a také na Nintendo Switch.
Do redakce na recenzi dorazila verze pro Playstation 5 a nutno podotknout, že hraní na gamepadu je u více než čtvrtstoletí staré střílečky pořádná výzva.
Zajímavé je, že hra podporuje ovládání pomocí akcelorometru a gyroskopu v ovladači DualSense. Hráči mohou mířit pomocí naklánění ovladače. Přesto si Quake II užijete s tradičním vybavením: klávesnicí a myší. Protože tak si to stará klasika zaslouží.