Vzít úspěšný hatchback a udělat z něj SUV je riskantní krok, který se v minulosti už několika automobilkám tvrdě vymstil. V případě Toyoty se to však povedlo na výbornou. Nejenže je dnes SUV Yaris Cross prodávanější než jeho sourozenecký hatchback Yaris, ale dokonce je tou nejžádanější Toyotou a celkově nejkupovanějším malým SUV v Evropě. Své úspěchy chce nyní ještě znásobit řadou vylepšení. Jaká to jsou?
Zatímco Yaris se nabízí už od roku 1999, robustnější a vyvýšený Yaris Cross teprve od roku 2021. Už za takto krátkou dobu se mu však podařilo prorazit, a to nejen v Evropě, ale také u nás v Česku, v zemi chalupářů, milovníků velkých kufrů a kombíků. Jen za loňský rok se ho prodalo necelé tři tisíce kusů, což ho katapultovalo mezi TOP 15 nejčastěji registrovaných nových aut na našem trhu. V segmentu malých SUV si pak dokonce drží třetí pozici.
K tématu: Nová Škoda Superb Combi 2.0 TDI je autem, které si Češi nemohou nezamilovat
I přesto přese všechno ale Toyota Yaris Cross rozhodně nebyla autem bez chyb. Ba naopak, měla ještě několik dětských nemocí, které bylo potřeba vyléčit. Odborníci a zákazníci si například stěžovali na horší odhlučnění, slabší hybridní pohon i některá řešení v interiéru. Japonská automobilka proto dlouho nelenila a stylovému crossoveru teď dopřála potřebnou léčbu. V současnosti už si tak koupíte Yaris Cross s lepším odhlučněním, silnějším hybridem i vylepšeným interiérem. Alespoň to tedy tvrdí. Rozhodl jsem se to tedy ověřit v rámci prvních jízd po španělské Mallorce.
Na pohled si zmíněné modernizace prakticky nevšimnete, snad jen kdybyste znali všechny dosud nabízené barvy karoserie a disky kol. Malé japonské SUV vyráběné ve Francii totiž dostalo nový barevný odstín zelená Urban z větších „toyotích“ modelů nebo nové designy kol. V interiéru už je pak změn o poznání více. Zákazník má nyní k dispozici větší až 10,5palcový multimediální displej s nádhernou grafikou, intuitivním prostředím, možnostmi propojení přes Apple CarPlay či Android Auto a navigací. Před řidičem se pak dále nachází až 12,3palcový digitální přístrojový štít a ve vrcholné výbavě Premiere Edition také head-up displej. U nižších výbav je za příplatek.
Za málo peněz hodně muziky
Když už jsem nakousl ty výbavy, slušelo by se říci, že Toyota u omlazeného Yarisu Cross dává na výběr hned ze šesti. Základem je verze Active za 569 900 Kč, která se mimo jiné pyšní i LED denními světly, automatickou klimatizací, zadní parkovací kamerou, koženým volantem, multimediálním systémem s devítipalcovou obrazovkou a hned několika asistenty v čele s inteligentním adaptivním tempomatem. Za 594 tisíc korun je pak k mání provedení Comfort, které má už i litá šestnáctipalcová kola, ambientní LED osvětlení interiéru, parkovací senzory nebo volič jízdních režimů.
Testovaná Toyota Yaris Cross Premiere Edition má speciální čalounění látkovokožených sedadel. Zdroj: Tiskový servis Toyota
Zlatou střední cestu představuje varianta Style za 644 400 Kč a verze Executive za 709 tisíc korun. Obě pochopitelně mají zase hned několik prvků výbavy navíc, kterými se snaží nalákat své zákazníky. Najdete je zde. Na vrcholu nabídky potom stojí sportovně laděné provedení GR Sport s tužším podvozkem a také nejstylovější časově limitovaná varianta Premiere Edition. Ta se vyznačuje zejména novou zelenou barvou Urban, krásnými 18palcovými koly a speciálním čalouněním sedadel i dekory na palubní desce v tentýž barvě. Ve výbavě vedle zmíněného head-up displeje nechybí ani digitální klíč, panoramatická kamera a ani veškeré dostupné asistenty.
Vítanou novinku najdeme také pod kapotou, kde přibyl výkonnější hybridní pohon. Namísto 115 koní se může pochlubit 130 koňmi, má o 44 newtonmetrů více a v neposlední řadě rychleji akceleruje z nuly na stovku. Spotřeba by přitom měla zůstat prakticky stejná, okolo 4,5 až 5,2 l/100 km. Tato vylepšení jsou dána především novou převodovkou s větším a výkonnějším elektromotorem a drobnými zásahy do jednotky řízení elektrické energie. V ceníku však dále zůstává i slabší verze hybridního pohonu, kdežto čistě spalovací patnáctistovka už nikoliv. Možnost pohonu všech kol je naopak stále k dispozici.
V rámci modernizace mělo dojít i k výraznému navýšení odhlučňovacích materiálů, a to na většině míst ve voze. Po levé straně uložení motoru byl například doplněn dynamický tlumič, do hadice systému sání byl zabudován rezonátor, izolační hmota uvnitř palubní desky nyní obsahuje tři vrstvy místo jedné a v místě mezi motorovým prostorem a čelním sklem je dodatečná vrstva izolační plsti. Otázkou je, zda to opravdu pomohlo.
Umí jezdit i hluboko pod 4 litry
Při prvních jízdách s novým výkonnějším hybridem po prosluněných silnicích Mallorky jsem rozhodně mírné zlepšení zaznamenal, každopádně se ale nedá říci, že by bylo na úrovni sourozeneckého Lexusu LBX. Automatická e-CVT převodovka při tvrdším sešlápnutí plynu okamžitě katapultuje otáčky motoru do maxima a drží je tam do doby, než uberete. Během toho se ozývá ne zrovna libozvučné vrčení, hučení a ve volantu či v podlaze jsou dokonce cítit mírné vibrace. Jakmile ale jedete s lehčí nohou na plynu, auto umí být tiché a kultivované. Bez povšimnutí umí přepínat i mezi jednotlivými pohony.
Toyota Yaris Cross standardně vyjíždí na šestnáctipalcových kolech. Připlatit se však dá až za 18palcová. Zdroj: Tiskový servis Toyota
Aerodynamický hluk je pak pro změnu slyšet v oblasti zrcátek, a to od rychlosti okolo 90 km/h. Naopak výraznější zlepšení jsem zaregistroval u podvozku, který je zároveň tužší a na nerovnostech tolik nebouchá. Hluk není slyšet už ani od kol nebo podběhů. Menším zklamáním byl výkonnější hybrid, který sice má pocitově silnější elektrický „boost“, ale jakmile přestane působit, Yaris Cross je zase poměrně líný. Z rychlostí nad 130 km/h už se mu prakticky zrychlovat nechce.
Každopádně malé japonské SUV je autem do města, kam si ho také většina zákazníků pořizuje, a je to znát. Ve městě se totiž doslova cítí jako doma a je zde radost s ním jezdit. Tady už působí opravdu hbitě, okamžitě reaguje na plyn, snadno se s ním manipuluje, je lehké ve volantu a příjemné na brzdách. Díky automatizované rekuperaci pak dokáže samo brzdit před auty před vámi a přitom vlastně jen usrkávat z nádrže. Já zkoušenou Toyotu Yaris Cross opravdu drtil, přičemž mi palubní počítač ukazoval 4,7 l/100 km. To je neuvěřitelné! Ve městě jste pak schopni se pohybovat i hluboko pod čtyři litry.
Výroba Toyoty Yaris Cross započala ve francouzském závodě v dubnu a dnes už je možné si ji pořídit také u nás v Česku. A pokud se vám nechce auto kupovat za hotové, můžete využít výhodného operativního leasingu Kinto ONE, kde malé japonské SUV pořídíte už od 6 400 Kč měsíčně bez DPH. Jak si vede v porovnání s konkurenty, to zjistíte zde.