TEST: Nová Škoda Superb Combi 2.0 TDI je autem, které si Češi nemohou nezamilovat

Nový Superb je spolu s Toyotou Camry, Mazdou 6 a Peugeotem 508 jedním z posledních velkých aut takzvaně neprémiového segmentu. Škodovka nejprve předvedla vůz ve verzi kombi, která se tradičně těší největší oblibě v Německu, ve Velké Británii a u nás. Karosérie liftback přijde až později v průběhu roku. Vyzkoušeli jsme nejoblíbenější verzi s naftovým dvoulitrem.

Mladoboleslavská automobilka se stejně jako mateřský Volkswagen vydává na cestu do kontroverzní elektrické budoucnosti. Stojí ji to hodně peněz, které musí někde vzít. Škodováci tedy spojili užitečné s příjemným a udělali to, co umí velmi dobře: připravili poslední evoluční stupeň konvenční vlajkové lodi Superb se spalovacími motory.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Modernizovaná Škoda Scala je dál autem pro každého. Litrový tříválec posílil a řidiče nenudí

Poněkud jiný Superb

Nový Superb, který vidíte na obrázcích, se poněkud odchýlil od někdejšího Kabaňova ostře řezaného rukopisu, uplatněného u veleúspěšného předchůdce (prodalo se přes 600 000 vozů) a přišel s čímsi na způsob odkazu na elektrický Enyaq a inspirace „odjinud“.

Je to tak. Kdo chce, najde si na velkém českém kombíku skoro z každého úhlu inspiraci nějakým jiným modelem. Profil jakoby vyvolával ducha staré pětkové řady od BMW, záď trochu připomíná Mazdu 6 a přední partie starší vozy KIA. Celek ale v oficiální barvě champagne vypadá velice zdařile. Takže vlastně proč ne.

Normální motory

Nové generace velkých modelů Kodiaq a Superb ještě nestojí na elektrické platformě, takže nejvyšším stupněm elektrifikace, který umí nabídnout, jsou  plug-in hybridy. Jinak pod kapotou najdete jen osvědčená písmenka TDI a TSI, což je jistota prostá hlubších srdcových prožitků, zato zcela funkční. Vyzkoušeli jsme pochopitelně klasický diesel.

Ano, zaklínadlo jménem 2.0 TDI stále funguje. Extrémně prostorný vůz „v kombajnu, naftě a čtyřkolce s automatem“ je snem českého manažera i chalupáře. Jeho stopadesát, případně 195 koní sice není nikterak dechberoucích, na takové to „české poježděníčko“ ale úplně stačí. Celkově je příjemnou změnou zjemnění odezvy při sešlápnutí plynového pedálu. Také dvouspojková automatická převodovka DSG, která je pro Superb nově výlučnou volbou (sbohem manuále), funguje jaksi plavněji a méně cholericky než dosud. Jen to řazení zpátečky ji stále nekonečně trvá.

Mezigeneračně jsem si povšiml jednoho stěžejního momentu, který byl předešlému Superbu zhusta vyčítán, a sice výrazně vyšší jízdní kultivovanosti, kterou dokáží dále posunout příplatkové adaptivní tlumiče a okenní skla se zesílenou hlukovou izolací. Auto na 19“ kolech je uvnitř velice tiché a dříve dost jadrné „chrochtání“ dieselu se ozývá jen jaksi vzdáleně. Určitě ne hlasitěji než u nového BMW řady 5 a možná i tišeji než u Mercedesu třídy E. S dieselem se dá každopádně bez větší snahy jezdit se spotřebou do 6,5 litru.

Taky aerodynamický šum a zvuky jdoucí od podvozku jsou nyní příkladně utlumené. Hluboce zapuštěné kanály tak Superb neprojíždí s hrubým rázem přenášeným do těl posádky, ale jen s něžným žuchnutím.

Interiér se vrátil k poctivosti

Designéři dokázali Superbu ušít vůbec nejhezčí a nejchytřejší palubní desku, jaká se kdy ve Škodovce objevila. Zmizely světské imitace dřeva a jiných zdánlivě hodnotných materiálů. Místo toho přišel svěží nápad s elegantním svislým žebrováním napříč deskou, do něhož jsou vtipně vetknuty výdechy topení s usměrňovači vzduchu.

Superb se také jako první Škoda chlubí dalším highlightem, kterému ve firemní hantýrce říkají Smart Dials. V praxi jde o tři otočná kolečka, jimiž se ovládá topení a vyhřívání či chlazení sedaček. Pomocí otáčení a následného potvrzování stiskem prostředního z nich také další zásadní funkce. Je to jednoduché a intuitivní řešení. Rozhodně stokrát lepší než ovládání hlasitosti a topení ohmatáváním dotykového displeje.

Hladce se pracuje také s tlačítkovým ovládáním přístrojového štítu přímo na dvouramenném volantu: Vypnout systém stop-start a nově povinnou akustickou výstrahu překročení povolené rychlosti zvládnete na dva kliky. Displej si navíc můžete vyleštit praktickou houbičkou schovanou ve velké schráně mezi sedadly. Chytré!

Sedadla jsou nyní ještě o něco pohodlnější a přední dokonce disponují chiropraktickým EGR certifikátem, přičemž nabídnou i masážní funkci. Pozice za volantem se hledá snadno, zvykat jsem si do jisté míry musel jen na nově řešené ovládání automatické převodovky, které se přestěhovalo na pravou páčku pod volantem přesně tak, jako to mají Mercedesy nebo Renaulty.

Zvětšená levá páčka musí nově pobrat všechny obvyklé funkce – kromě blinkrů také přepínání dálkových světel a předních i zadních stěračů s ostřikovači. Trochu mě zamrzela snad jen viditelně laciná plastová páčka vnitřní dveřní kliky. No a že je v Superbu až nadměrné množství místa vzadu i v kufru, snad není nutné popisovat. Velmi mě potěšilo klasické rezervní kolo na místo nepoužitelné opravné lepicí sady.

Závěr

Manažeři Škody by byli zcela nesoudní, kdyby po konci předchozí generace nepokračovali ve výrobě modelu Superb, i když i takové hlasy svého času zaznívaly. Konstruktéři do novinky zkoncentrovali veškerý um a vynalézavost, aniž by nějak vychýlili typické atributy modelu – prostornost, styl a úsporný provoz.

Dieselová verze je etalonem provozní efektivity, na kterou budou sebedražší elektroauta marně hledat recept. Že bude o nový vůz zájem, nelze pochybovat, a to nejen kvůli českému patriotismu, ale i proto, že na zjištění počtu podobných aut za takové peníze by člověk možná nepotřeboval ani dva prsty. Kompletní ceník výbav a technické údaje najdete jako vždy pod tímto odkazem.

Tagy: