Nejvyšší železniční most na Vltavě
Železniční most přes Vltavu zvaný Červená, který byl postaven v roce 1889, dostane nového nástupce. Správa železnic ho nabízí zdarma, i s finanční podporou na jeho opravu. Náklady jsou ale tak vysoké, že ani za těchto podmínek nikdo most převzít nechce.
Železniční most byl v době vzniku druhou nejvyšší mostní stavbou a zaujímal tak místo hned za viaduktem Trisana v Alpách. Jeho výška je 69,5 metru ode dna Orlické přehrady a jezdí po něm vlaky ve směru Milevsko–Písek.
Ocelová konstrukce je však více než 130 let stará a podle Správy železnic už nevyhovuje dnešním požadavkům na rychlost a zatížení. Na mostě je nyní omezená rychlost na třicet kilometrů za hodinu a nosnost již prakticky neumožňuje provoz nákladních vlaků.
Podle ředitele stavební správy ze Správy železnic, Petra Hofhanzla, bylo potvrzeno, že most se opravit nedá, a tak se musí zbourat a postavit nový. Jednalo se však i o možnosti, že by se stávající most mohl zachovat a využívat pro pěší a cyklisty.
Snahu o záchranu mostu projevil například Jihočeský kraj, který koncem května svolal jednání se zástupci okolních obcí a Správou železnic. „S ohledem na předpokládané velmi vysoké náklady na případné zachování ocelové mostní konstrukce a problematické majetkové vlastnictví navazujících pozemků je tento záměr v podstatě nerealizovatelný,“ uvedl následně tiskový mluvčí Jihočeského kraje Radek Šíma.
Zastupitelka obce Jetětice Jiřina Smrčková je stejného názoru jako Jihočeský kraj: „V současné době i pro budoucnost se jedná o velikou zátěž, takže z toho důvodu obec most nepřevezme.“
Železniční most byl přitom v roce 1988 zapsán jako kulturní památka. V říjnu roku 2016 však ministerstvo kultury prohlásilo, že zápis nebyl platný, a tedy most není kulturní památkou. Ke zpětnému zařazení na seznam památek už nedošlo.
Nový most by se měl podobat Žďákovskému, který vede přes Orlickou přehradu. Zdroj: Wikimedia Commons
Železniční most v Červené nad Vltavou tak nejspíše nahradí nová oblouková konstrukce, která by měla stát jen o pár desítek metrů dál. Podobat by se měla Žďákovskému mostu, který vede přes Orlickou přehradu. Stavbu, která by měla stát přibližně 470 milionů korun, chce Správa železnic zahájit letos na podzim.