Německý autoklub ADAC se podíval na to, jaký vliv má barva auta či fólie na přehřívání interiéru. Opravdu je bílý lak lepší než černý? A pomohou otevřená okna během parkování? Příliš dobré zprávy nemá. Příroda je přes všechnu snahu člověka i techniku prostě silnější.
Tropické teploty dělají motoristům problémy. Stačí nechat auto chvíli zaparkované na slunci a z interiéru se stává výheň. Teplota v kabině může dosáhnout až neuvěřitelných 60 stupňů Celsia. Co s tím? Pomůže koupě auta s bílým lakem karoserie, který lépe odráží sluneční paprsky, nebo je dobré nechat během parkování mírně pootevřená okna? Přesně na tyto otázky odpovídá německý autoklub ADAC. Jeho experti nainstalovali teploměr do kabiny dvou identických vozidel a pustili se do měření. Na jednom z nich pootevřeli okna a očekávali, že v autě s otevřenými okny bude teplota výrazně nižší. Jenže nestalo se.
Bílý lak ani zatemnění vás nespasí
Měření teploty v kabině při venkovní teplotě 28 stupňů Celsia nepřineslo zásadní rozdíly. Pokud zůstala okna zavřená, po 10 minutách bylo uvnitř naměřeno 38 stupňů a po dvaceti minutách dokonce 45 stupňů Celsia. I v případě, že byla dvě okna mírně pootevřená, hodnoty stále dosahovaly 36, respektive 42 stupňů Celsia. Navíc nechávat pootevřená okna není zrovna bezpečné, takže ADAC toto řešení nedoporučuje.
Pes v autě na volno? Riskujete život svůj i jeho, varují odborníci
Na volno v autě, bez jištění na zadním sedadle, na klíně spolujezdce nebo pod jeho nohama – to jsou podle veterinářky Barbory Vopatřilové nejnebezpečnější způsoby přepravy psa. A že ví, o čem mluví – se záchrannou veterinární službou Pet-Medic, která je součástí integrovaného záchranného systému, jezdí nejen k akutním případům, ale i k dopravním nehodám.
Ve druhém testu porovnali experti bílé a černé auto. V bílém sice rostla vnitřní teplota pomaleji, ale nakonec byly hodnoty teploty v kabině téměř identické. Bílý lak vám tedy také nepomůže.
Z testu tedy jasně vyplynulo, že nejlepší je nechávat auto zaparkované ve stínu. Například v garážích nebo v parkovacích domech. Samozřejmě, takovou příležitost má jen málokdo. Ti ostatní mohou nápor slunce zmírnit alespoň sluneční clonou pod předním sklem. Použít můžete dokonce i tu vnější, kterou využíváte v zimě proti zamrznutí čelního okna. Ta sníží alespoň teplotu palubní desky, ale při dlouhém parkování příroda přece jen vyhrává. Velký efekt nemají ani různé fólie na oknech. Opět platí, že nakonec se teplota v kabině vyšplhá do nebezpečných výšin. Nejúčinnější v boji s teplotou je tak klimatizace, k jejímuž provozu ale obvykle potřebujete zapnutý motor nebo nemálo elektrické energie. Využívat ji je každopádně nutné rozumně
Dobrý sluha, ale zlý pán
Po příchodu k rozpálenému autu nepouštějte klimatizaci hned. Nejprve otevřete všechny dveře a okna, ať má horký vzduch možnost z interiéru uniknout. ADAC navíc doporučuje absolvovat jeden či dva kilometry jízdy s otevřenými okny a klimatizaci zapnout až poté. Nezapomínejte, že výdechy ventilace by neměly směřovat přímo na vás a že rozdíl teploty mezi exteriérem a interiérem by neměl představovat více než sedm stupňů Celsia. Jinak se vystavujete teplotnímu šoku při vystupování a také prochladnutí. Při krátkých jízdách je lepší klimatizaci vůbec nepoužívat. Ale ani s funkční klimatizací nemáte tak úplně vyhráno.
Je zde totiž UV záření, před kterým vás auto příliš nechrání. UV filtrem, který zadržuje záření UV-A a UV-B je totiž většinou vybaveno pouze čelní sklo. Boční okna záření propouštějí. Speciální fólie sice pomáhají odfiltrovat UV záření i infračervené záření odpovědné za teplo, ale nelze zapomínat, že použity smí být v souladu s předpisy pouze na zadních oknech. Proto ADAC radí chránit se i v autě opalovacím krémem či slunečními brýlemi. Je také asi zbytečné připomínat, že v přehřátém autě nesmíte nechávat děti ani zvířata. A zapomínat byste neměli ani na pitný režim. V klimatizovaném autě sice žízeň nepociťujete, jenže klimatizace dehydruje. Vysušuje tak pokožku jakož i sliznice.