Prima Mazlíček: Jak bezpečně přepravovat psy v autě?
Na volno v autě, bez jištění na zadním sedadle, na klíně spolujezdce nebo pod jeho nohama – to jsou podle veterinářky Barbory Vopatřilové nejnebezpečnější způsoby přepravy psa. A že ví, o čem mluví – se záchrannou veterinární službou Pet-Medic, která je součástí integrovaného záchranného systému, jezdí nejen k akutním případům, ale i k dopravním nehodám.
„Nezabezpečený pes na zadním sedadle může např. zranit řidiče, prolétnout předním sklem, může pobíhat po autě, může být agresivní, nedá se pak snadno odchytit, v nějakém extrému může při dopravní nehodě vyběhnout na vozovku a způsobit potom další nehodu,“ vyjmenovává Vopatřilová rizika spojená s nezajištěným psím členem rodiny. Ani přeprava v kufru, kterou volí často majitelé větších plemen, není bezpečná. „Při nárazu, když jsou v kufru další věci, jako třeba nářadí, jsou zvířata zraněná nebo při otvírání kufru a snaze záchranných složek psa vyprostit odbíhají pryč a nedá se je zpacifikovat,“ vysvětluje veterinářka.
Nebezpečné a nezákonné
Podle Miroslava Polacha z BESIP mnoho řidičů možná ani netuší, že zabezpečení psa v autě nařizuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. „Konkrétně se jedná o paragraf 5, odstavec 1, písmeno i, kde je napsáno, že řidič by měl zabezpečit bezpečnost přepravované osoby, zvířete a nákladu, a potom v písmenu j, že by měl zabezpečit, aby přepravované zvíře neohrozilo bezpečnost řidiče, spolucestujících a ani ostatních účastníků silničního provozu,“ říká Polach. K takové bezpečné přepravě slouží certifikované bezpečnostní pásy pro psy, speciální sedačky nebo klece, které se umísťují právě do kufru. Je ale potřeba mít jistotu, že nejde o levné napodobeniny, které by mohly více uškodit než prospět.
Velmi nebezpečným zvykem je také poutání psa bezpečnostním pásem tak, že jej majitelé provléknou pod obojkem. „Obojek samotný se může stát v určitých situacích pro psa hodně nebezpečný, a pokud mám psa zabezpečeného jen za krk a ještě je tam provlíknutý bezpečnostní pás, hrozí, že mu zlomím vaz,“ vysvětluje Barbora Vopatřilová. A jak vybrat vhodný bezpečnostní prvek v případě přepravy psů? „Vyzkoušeli jsme všechno možné, od klasických psích pásů do auta připnutých na postroj přes klec, a pak jsme zůstali u takovýchto boudiček, které jsou pro nás nejjednodušší jak na údržbu, tak i na komfort psů,“ říká v reportáži dočaskářka Denisa.
Nepodcenit trénink
Krom výběru vhodného pásu, klece či přepravky je také potřeba se psem trénovat tak, aby se pro něj cestování nestalo stresovým zážitkem. „Úplně ze začátku to byl problém, protože náš nejstarší odmalička zvyklý nebyl, ale díky tomu jsme byli poučeni a u dalších jsme trénovali od štěněte tak, aby boudičku přijali za své klidně i doma, aby tam chodili rádi a aby se jim tam líbilo,“ líčí Denisa, která doporučuje bezpečnost při cestování autem nepodcenit. „Ze svého okolí mám i takové zkušenosti, že pro pejsky může být takováto přeprava fatální,“ dodává.
Někdy chce majitel zvířeti dopřát volnost, tím ale ohrožuje nejen jeho zdraví. (Foto: Pixabay.com) Zdroj: CNN Prima NEWS
A jak se zachovat, pokud k dopravní nehodě přece jen dojde a v autě je přítomen i pes? „U dopravní nehody nebo vůbec u situací, které jsou pro psa i pro majitele nové, nemůže majitel předvídat chování zvířete. Neměl by mu nikdy dávat hlavu k hlavě nebo obličej k jeho hlavě, hrozí tam pokousání ze stresu. Neměl by s ním nijak neopatrně manipulovat nebo ho zvedat jen za přední končetiny, může tam být zranění hrudníku, poranění páteře a pes může v tu chvíli reagovat neadekvátně, bolestivě, snažit se utéct nebo toho majitele pokousat v důsledku strachové agrese,“ vysvětluje veterinářka Barbora Vopatřilová.