Co na to vaše peněženka s Michalem Vodákem a Janou Vychodilovou
Následující dny budou zákazníci na internetu i v kamenných prodejnách nakupovat v akci Black Friday. Obchodní zástupce on-line srovnávače Heureka Michal Vodák v pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS radil, jak pořídit produkty skutečně výhodně a nenaletět podvodníkům. Spolu s obchodní zástupkyní firmy Hamleys Janou Vychodilovou prozradil, jaké dárky se letos stanou hitem Vánoc.
Letošní ročník akce zvané Black Friday bude podle Vodáka odrážet aktuální situaci ve společnosti. „Vidíme menší pokles v nákupech na internetu. Je to způsobeno sníženou koupěschopností lidí v důsledku inflace, vysokých cen energií i nejistotou z budoucnosti. To se následně projevuje v tendencích zákazníků, tedy, zda budou utrácet, nebo ne,“ vysvětlil.
I přes pesimistické vyhlídky, které se objevily na začátku roku, se však domnívá, že lidé tuto akci využijí zejména k pořízení dárků na Vánoce. „Je vidět mírný optimismus. Nebude to takový propadák, jak jsme si mohli myslet. Poslední dva roky byly na internetu v důsledku covidu nákupní žně, a tak čekáme jen mírný propad,“ pokračoval Vodák.
Sledujte ceny i hodnocení
Následně přiblížil, jak by se zákazníci při nákupu zlevněných produktů měli chovat. „Nejlepší návod je nedívat se na výši slev, ale na cenu produktu a následně ji porovnávat s ostatními prodejci. Díky tomuto principu můžete ušetřit i 50 procent,“ uvedl a dodal, že pro řadu lidí je těžké odolat pokušení získat produkt za výraznou slevu.
S nákupem zboží na internetu však hrozí, že zákazníci naletí podvodníkům. I v této oblasti Vodák poradil, jak se zachovat. „Recept je podívat se na hodnocení e-shopu z pohledu třetí strany a na certifikáty. Na Heurece se například jedná o certifikát ‚Ověřeno zákazníky‘, kde jiní nakupující hodnotí kvalitu e-shopu. Pokud chce mít zákazník dvojí záruku, tak může nakupovat přímo přes nás,“ dodal.
Nákupní horečka teprve přijde
S akcí Black Friday se na příval zákazníků těší i kamenné prodejny hraček. „Nákupní horečka nás teprve bude čekat, ale Black Friday je pro nás odrazový můstek. Navíc o víkendu v centru Prahy začne řada akcí, a tak zákazníci vyrazí do ulic, a snad i k nám,“ věří Vychodilová. Následně uvedla, že zdražení se nevyhnulo ani dárkům pro nejmenším.
„Lhala bych, kdybych řekla, že ne. Hračky zdražují, ale zákazníkům upravujeme nabídku tak, aby v rámci svého rozpočtu na Vánoce nakoupili stejný počet dárků, na který jsou zvyklí,“ podotkla. A co se letos stane hitem Vánoc? „Rozhodně se jedná o lego, které dokázalo covidovou dobu fantasticky využít. Osloví jak děti, tak dospělé. Letí také produkty s motivy Harryho Pottera,“ přiblížila Vychodilová.
Popularitu stavebnic od společnosti Lego potvrdil i Vodák. „Jedná se opět o hit Vánoc. Vidíme ale také další klasické dárky, které lidé pořizují pod stromeček: parfémy, telefony, herní konzole nebo deskové hry. Letos se navíc přidaly i produkty pro chytrou domácnost, kdy se lidé snaží ušetřit na energiích. Zájem je ale i o měkké dárky,“ dodal Vodák.