Kdo si v opožděné sezoně Formule 1 mocně přál změnu na přední pozici oproti létům minulým, je zatím dost zklamán. Všechny dosavadní čtyři závody byly v režii Mercedesu a především Lewise Hamiltona. Dominance německé stáje v poslední dekádě je nyní ještě umocňována. „S takovými výkony si moc nových přátel neděláme,“ glosoval stinnou stránku úspěchu týmový šéf Toto Wolff.
S trochou nadsázky lze říct, že Mercedes vyhrává závody už i na třech kolech.
Poslední minuty nedělní Grand Prix na britském Silverstonu připomínala pouť, na které pobíhá neposedné dítě a špendlíkem propichuje nafukovací balónky. Levou přední pneumatiku postupně postihl defekt na voze Valtteriho Bottase, Carlose Sainze a Lewise Hamiltona.
Zatímco první dva muži kvůli vynucené zastávce v boxech vyklidili pozice v elitní desítce, Hamilton se udržel na úplné špici. Jeho monopostu vypověděla opotřebovaná pneumatika službu až v závěrečném okruhu. Těžko ovladatelný stroj dovezl až k šachovnicové vlajce.
„Málem se mi zastavilo srdce,“ okomentoval zpětně krušné poslední zatáčky Brit.
„Lucky boy,“ slyšel z týmového rádia druhý Max Verstappen, jenž mohl být při problémech Hamiltona první, kdyby si dvě kola před koncem nezajel pro nové pneumatiky, aby uzmul bod za nejrychlejší kolo.
Hamilton opravdu dopadl jako šťastlivec. Ale na celkově 87. vítězství v F1 by nedosáhl, nebýt jeho velkého náskoku před defektem. A velká časová rezerva na prvním místě je něco, čeho si Mercedesy mohou užívat zcela pravidelně.
Ferrari se trápí
Mnoho let vládla německá stáj v tradičních stříbrných barvách. Pro letošek vyjádřil Mercedes symbolickou podporu hnutí Black Lives Matter a jeho vozy dostaly černý hábit. A ten jako by značil ještě větší nemilosrdnost. Sezona odstartovala první červencový víkend a dohromady se stihly čtyři velké ceny. První v Rakousku ovládl Hamiltonův kolega Bottas, druhou, odehrávající se rovněž na okruhu Spielberg, už sám šestinásobný mistr světa, stejně jako tu v Maďarsku a zmíněnou poslední v Británii.
To hned zkraje sezony znamenalo pořádný import bodů. Pohár konstruktérů vede Mercedes se 146 body, což je oproti druhému Red Bullu skoro dvojnásobek. A odstup mohl být ještě znatelnější, kdyby nebyl Hamilton při úvodní Velké ceně Rakouska penalizován a pokud by Valtteriho Bottase nepostihl na Silverstonu onen defekt. Každopádně Mercedes je na nejlepší cestě se stát posedmé v řadě nejlepším týmem roku.
„V tuto chvíli máme velmi silný tým. Táhneme za jeden provaz. Máme stejně nastavené hodnoty a cíle, chceme zůstat jednotní,“ pochvaloval si ještě před víkendovou Grand Prix týmový principál Toto Wolff.
Loni na Mercedes aspoň sem tam pořádně zatlačilo Ferrari. Konečný rozdíl v pořadí týmů mezi první německou mašinérií a druhou italskou značkou byl 235 bodů (739 a 504). Málo to sice není, ale pokud by tato sezona pokračovala v nastoleném trendu, bude rozdíl mezi zlatou a stříbrnou příčkou daleko markantnější.
A speciálně fenomenální Ferrari ve zbylých měsících tohoto roku příliš zlobit nebude a podle dosavadních závodních víkendů se jimi spíše protrápí.
Hamilton má šanci překonat rekord
To je obří kontrast oproti bezvadně šlapajícím Mercedesům. Jejich tým působí takřka bezchybně, perfekcionismus předvádějí mechanici například při dvojnásobných zastávkách v boxech, kdy během pár vteřin vymění kola na obou vozech. Září také týmoví inženýři, kteří při předsezónních testech šokovali veřejnost i paddock volantem, který se hýbe dvěma způsoby. Takzvané DAS (dual axis steering, pozn. red.) umožňuje Hamiltonovi a Bottasovi pohybovat řídícím nástrojem i dopředu a dozadu. Tím se v potřebných chvílích mění sbíhavost kol, čímž se pneumatiky udržují v optimální teplotě.
„Hádám, že s takovýmito výkony si moc nových přátel neděláme. Takže se na nás útočí na všech frontách, vše, co uděláme, se řeší,“ poznamenal Wolff.
Mercedes aktuálně drží veškeré trumfy, a proto může Lewis Hamilton překonávat rekordy. O víkendu se stal jezdcem s nejvyšším počtem výher způsobem start–cíl.
Triumf v domácí Británii byl dvacátým takto jednoznačným, čímž v historickém žebříčku předskočil Ayrtona Sennu.
Doslova na dohled má Hamilton překonání rekordu celkového počtu vyhraných závodů. Tomu zatím kraluje Michael Schumacher, jenž jich má 91, ovšem Brit je pozadu jen o čtyři první místa.
Ačkoliv je letošní sezona zkrácená, je dost reálné, že Hamilton i tak bude přepisovat dějiny. A to ještě kráčí k tomu, aby vyrovnal Schumacherův primát v podobě sedmi mistrovských titulů.