Zbrusu nová Dacia Sandero se začala prodávat na českém trhu. Auto je aktuálně nejlevnějším modelem rumunské automobilky a patří i mezi nejdostupnější vozy v Česku. Řidič za to ale zaplatí nedostatkem komfortu, protože v základu dostane prakticky holé auto. Klimatizace je součástí až vrcholné výbavy.
Rumunská automobilka Dacia láká za volant svých aut řidiče, kteří chtějí co nejlevnější vůz na cestování z bodu A do bodu B. Tomu odpovídá i cena nové Dacie Sandero. Auto je od čtvrtka k mání na českém trhu za základní cenu 239 900 korun, což z něj dělá jeden z nejdostupnějších vozů. Cena platí pro benzinový tříválec s výkonem 49 kW, manuální pětistupňovou převodovkou a výbavou Access, kterou lze bez okolků označit za holou.
V základní verzi totiž dostane nelakovaný přední nárazník, kliky dveří nebo zpětná zrcátka, která se samozřejmě nastavují ručně. Zadní sedadla jsou nedělená a je tedy nutné je sklápět jako celek. Zapomeňte také na klimatizaci či tempomat, elektrická jsou jen přední okénka, chybí rádio a volant je nastavitelný jen výškově. Není tu ani centrální zamykání či s ním spojené dálkové ovládání.
V základu chybí rádio. Ve vyšší verzi jej sice dostanete, ale s ovládáním přes palubní počítač. Zdroj: Dacia
V základu chybí rádio. Ve vyšší verzi jej sice dostanete, ale s ovládáním přes palubní počítač. Zdroj: Dacia
Co je naopak v ceně? Samozřejmostí jsou prvky pasivní a aktivní bezpečnosti, které jsou vesměs povinné, jako třeba ABS, ESP, systém e-Call nebo sada airbagů. Nechybí Isofix pro dětské sedačky. Překvapivě jsou ve výbavě elektricky ovládaná přední okna a palubní počítač. Vnějšek vozu pak dozdobí denní svícení a potkávací světlomety z LED. To je vše. Jediným povoleným příplatkem jsou čtyři tisíce korun navíc za rezervní kolo.
LPG pro druhou výbavu
Druhá výbava Essential je už o něco lepší, je však výrazně dražší. Prodává se ovšem se zajímavějšími motory, vybrat si lze přeplňovaný tříválec TCe 90 o výkonu 67 kW, nebo TCe 100 o síle 74 kW, který je schopen jezdit na LPG. Cena činí 274 900, respektive 289 900 korun. A i když je výbava také stále poměrně chudá, už vám dovolí připlatit si za komfortní prvky. Za 4 500 korun dostanete Paket Modularita s podélně nastaveným volantem, výškově nastavitelným sedadlem a loketní opěrkou pro řidiče. Zadní sedadlo už je dělené, takže je tato verze praktičtější.
První dojmy z nové Dacie Sandero: Jízdně komfortní, ale zatáčky jí „nechutnají“
Mezinárodní prezentace nové Dacia Sandero měla původně proběhnout na jihu Francie, ale kvůli koronavirové pandemii tentokrát neletěli novináři za auty, ale vozidla přijela na kamionech za nimi do Prahy. Během jednoho dne jsme stihli vyzkoušet tři různá provedení, včetně verze na zkapalněný ropný plyn (LPG) nebo s novou automatickou převodovkou CVT.
Připlatit si lze tři tisíce za litá 15“ kola a dokonce 11 500 korun za metalízu, ve které už bude vyveden přední nárazník, ovšem zrcátka a kliky dveří stále zůstávají nelakované. Na palubě je v základu tempomat a lze si připlatit čtyři tisíce za zadní parkovací senzory, 2 500 korun pak dáte navíc za mlhovky. Ani ve druhé výbavě ale není standardem klimatizace. K mání je pouze za příplatek, je manuální a stojí 10 tisíc korun.
Už je tu centrální zamykání a také základní rádio, ovšem bez samostatného panelu nebo obrazovky. Ovládá se přes menu palubního počítače. Do systému lze připojit i chytrý telefon pomocí kabelu. Zařízení se připevňuje do držáku na středu palubní desky. Komu toto řešení nevyhovuje, dostane za sedm tisíc korun Media Display s 8“ dotykovou obrazovkou.
Automat v nabídce třetí výbavy
Třetí výbava Comfort přidává automatickou převodovkou CVT pro motor TCe 90. Model vyjde na 334 900 korun. Je to právě výbava Comfort, která u Sandera umožňuje připlatit si za celou řadu paketů, namátkou jmenujme třeba balíček parkovacích senzorů včetně kamery za osm tisíc nebo paket s automatickou klimatizací a bezklíčovým vstupem za sedm tisíc korun.
Dacia Sandero Stepway je outdoorově stylizovanou verzí laciného hatchbacku. Zdroj: Dacia
Top výbava je jedinou, pro kterou je ve standardu klimatizace, i když stále manuální. Dostanete už i barevná zrcátka a kliky. Litá kola jsou v ceně, lze si připlatit za větší 16“ disky. Volant není plastový, ale potažený umělou kůží, auto má také dešťový senzor nebo elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Za elektricky ovládaná zadní okna je ale potřeba připlatit 2 500 korun. Za pět tisíc si zase můžete dopřát navigační systém.
Dacia Sandero nezapomněla ani na fanoušky své outdoorové veze. Sandero Stepway se prodává od 304 900 korun, a to ve dvou výbavách – Essential a Comfort. V nabídce motorů chybí základní jednotka SCe 65, jinak je shodná. Auto začíná na ceně 304 900 korun. Základ má ale výrazně bohatší. Dostanete manuální klimatizaci, centrál, zadní dělené sedadlo a lakované vnější prvky. Navíc přibyly střešní lišty. Jde tedy už tedy o poměrně komfortní model.