Honda oficiálně představila evropskou specifikaci nového crossoveru HR-V. Zachovává výjimečné vlastnosti předchůdce, zároveň však přidává prémiovější kabinu a pod kapotou bude výlučně benzinový hybridní pohon e:HEV. Oficiální spuštění prodejů se očekává v závěru letošního roku.
Design už tak originálního vozidla do města a blízkého okolí se změnil radikálně. Sportovní, ostré tvary předchůdce vyměnila novinka za čisté linie a minimalistické ztvárnění. HR-V ve výsledku působí konzervativněji, ale zároveň luxusněji a určitě bude nadčasové. Honda vyzdvihuje plochou a dlouhou kapotu, zadní část ve stylu crossover kupé a také novou přední masku s úzkými LED světly. HR-V stojí standardně na 18palcových kolech.
Interiér je uklizenější, topení se i nadále ovládá klasicky tlačítky. Zdroj: Honda
Uklizený pokojíček
Kabině už minimalismus vládne ve velkém. Honda zapracovala na kvalitě materiálů a kabina má být doslova prémiová. Příjemným detailem jsou výdechy klimatizace, které kromě standardního „foukání“ vzduchu může posádka přepnout do příjemnějšího režimu difúzního proudění vzduchu.
Potěší také nový 9" displej infotainmentu, který měl premiéru v Jazzu. Je rychlý, má skvělé funkce včetně on-line přístupu a naštěstí neadoptoval ovládání klimatizace a ventilace. K tomu slouží samostatný panel s třemi otočnými ovladači. Za to si Honda zaslouží velkou pochvalu!
Prostoru je i vzadu víc, než by člověk čekal. Zdroj: Honda
Už současná Honda HR-V patří mezi nejprostornější a nejpraktičtější zástupce své třídy. Novinka slibuje ještě více prostoru pro kolena zadních pasažérů (+ 35 mm), zůstávají také „magic seats“, tedy zadní sedadla s nahoru výklopnými sedáky.
Palivová nádrž je umístěna netypicky vpředu, díky čemuž bylo v zadní části kabiny možné vytvořit další výborně využitelný prostor pro převoz různého nákladu. Jde o specifikum Hondy, které přináší konkurenční výhodu. Při premiéře také Honda upozornila, že při sklopení zadních sedadel do roviny dáte do kufru dvě velké horská kola s 26palcovými koly a zůstane vám ještě místo na další drobnosti – škoda, že takové „biky“ dnes už skoro nikdo nekupuje...
Sem by prý mělo být možné nastěhovat dvě jízdní kola (po sklopení obou opěradel). Zdroj: Honda
Platforma Jazzu a hybrid pod kapotu
HR-V stojí na modifikované platformě Global Small nového Jazzu. Oproti předchůdci poskytuje o centimetr vyšší světlou výšku, zatímco celková výška karoserie je o 2 cm menší. S prostorovým králem třídy malých aut sdílí i pohonnou jednotku, i když naladěnou na vyšší výkon. Jde o plně hybridní, samodobíjecí pohon se základem v atmosférickém benzínovém srdci 1.5 i-VTEC. Motor pracuje v Atkinsonově cyklu a sekunduje mu silný elektromotor s výkonem 96 kW (130 k) a 253 Nm. Baterie hybridního ústrojí je pod podlahou kufru.
Primárně roztáčí přední kola pouze elektromotor, a to přes stálý převod. Spalovací motor v hybridním režimu vyrábí elektřinu pro elektromotor, ve vyšších rychlostech a plynulé jízdě (cca nad 80 km/h) však dokáže také přímo pohánět kola. Tradiční převodovka chybí, řešení hybridního pohonu ji nepotřebuje.
Nové HR-V je poprvé vybaveno technologií Honda Sensing, která obsahuje komplexní řadu špičkových bezpečnostních technologií a pomůcek pro řidiče v této třídě. Systém dostává vylepšení, včetně uplatnění nové širší monokulární přední kamery s vyšším rozlišením a vysokorychlostních čipů pro zpracování obrazu, které vylepšují předchozí kombinaci kamery a radarového snímače. Zahrnuje také vylepšený noční provoz systému řízení zmírnění kolize s chodci a systému pro zmírňování následků kolize (CMBS) s auty, který nyní detekuje příchozí vozidla křižující trasu automobilu včetně cyklistů a motocyklů a aktivuje brzdění.
Honda HR-V (2021) Zdroj: Honda
Jede skoro sama
Nová technologie adaptivního tempomatu (ACC) zvyšuje bezpečnost při změně jízdního pruhu a při objíždění vozidel. Úhel řízení a boční síla G se nyní hodnotí ve spojení s vylepšenými obrazy z kamer, aby vozidlo během automatizovaných manévrů zrychlilo dříve a uniklo tak z potenciálně nebezpečné situace. ACC se také může pochlubit funkcí souběžné jízdy při nízké rychlosti a ovládáním brzd, které udržují nastavenou rychlost při jízdě z kopce.
Detekční vzdálenost senzoru mrtvého úhlu se zlepšila ze 3 m na 25 m, zlepšil se také systém sledování příčného provozu při couvání, který využívá radarové snímače na zadní straně, aby při couvání řidiče varovali před vozidly zleva nebo zprava. Zde je k dispozici zvukové i vizuální varování. Systém kontroly sjezdu z kopce Hill Descent Control, který je na modelu HR-V k dispozici v Evropě poprvé, funguje již od minimální rychlosti 3 km/h.
Petr Hubáček z českého zastoupení japonské značky potvrdil, že nové HR-V bude u nás ke koupi začátkem roku 2022.