reklama

Nová Škoda Fabia na vlastní oči: Narostla, je nápadná a nečekaně praktická

Škoda odhalila novou generaci modelu Fabia. Jde o jednu z nejočekávanějších novinek letošního roku. Redakce CNN Prima NEWS dostala možnost si ji ještě před oficiálním představením prohlédnout, aby zjistila, co nabídne a v čem vyniká.

reklama

Škoda Fabia je pro mladoboleslavskou automobilku klíčový model. Loni se vozu, který má ve své nabídce už 22 let, prodalo téměř 16 tisíc kusů, a stal se tak s přehledem nejúspěšnějším ve své kategorii. V úterý se odhalila už čtvrtá generace Škody Fabia. Redakce CNN Prima NEWS si vůz prohlédla ještě v předstihu a přináší první postřehy.

Fabia stojí poprvé ve své historii na koncernové platformě MQB A0 určené pro malé vozy. To pro model z Mladé Boleslavi znamenalo nárůst velikosti nebo zvýšení tuhosti šasi, což jde ruku v ruce s lepšími jízdními vlastnostmi. Model narostl na délku, nyní měří 4 108 mm. Minulá generace přitom měla pod čtyři metry. Zvětšil se i rozvor náprav, který mívá vliv na prostornost kabiny, a to konkrétně o 94 mm. Fabia je také širší, což zase přispívá ke sportovnějšímu vzhledu.

Design vozu je spíš citlivou evolucí než revolucí. Patrný je vliv ostatních nových modelů, ve Fabii lze vidět třeba Škodu Octavia nebo Škodu Enyaq iV. Z některých úhlů nám hlavně ve vystavené barvě připomněla rodinné BMW 2 Active Tourer. Z bočního pohledu se zase záď jeví ve střihu moderních seatů. Novinka každopádně vypadá dobře. Zejména v momentě, když její vzhled podtrhnou modře zbarvené přední full-LED světlomety, velká litá kola nebo LED brzdovky, které svým „popraskáním“ opět vzdávají hold českým sklářům.

Uvnitř známé křivky

Také vevnitř jsme měli pocit, že usedáme do známého vozu. Nebýt detailů, jakými jsou nové výdechy klimatizace po stranách palubní desky, nebo nápisu FABIA vyraženého do boku přístrojové kapličky, téměř by nás nemělo co překvapit. Možná ještě zajímavě tvarovaná madla dveří, která jakoby volně vystupují do prostoru. Dvouramenný volant známe z Octavie, tvar palubní desky se středovým „poloostrovem“ zase z Enyaqu. Špatně to ale rozhodně není, kabina působí promyšleně a útulně zároveň.

Škoda samozřejmě Fabii vybavila svými nejmodernějšími zábavními systémy s lesklou dotykovou obrazovkou. Na jejich funkcích a velikosti se bude odrážet to, kolik za ně budete ochotni zaplatit. Začíná se modelem Swing s 6,5“ obrazovkou, střední volbou je osmipalcové Bolero a vrcholem Amundsen, ten má 9,2 palce. K volitelným prvkům patří wi-fi hotspot, lze si užít streamování hudby z chytrých telefonů nebo uložit data na disk o velikosti 64 GB. Mapy jsou aktualizované on-line a systém se ovládá také gesty. Nechybí virtuální asistentka Laura.

Fabia dostala do výbavy i virtuální kokpit, jenž umožňuje celou řadu zobrazení, což usnadní řízení. Spolu s tím ale přichází i balík moderních elektronických asistentů, o kterých si vozy této kategorie mohly nechat před pár lety zdát. Na palubě je tak automatické parkování, adaptivní tempomat, aktivní asistent pro jízdu v pruzích. Elektronika hlídá i případné překážky, které by vozu mohly přijít do cesty při manévrování.

Změřili jsme její interiér

Kabinu nové Škody Fabia jsme pečlivě proměřili a srovnali s hodnotami, které jsme změřili u odcházejícího modelu. Čísla dokazují, že novinka opravdu narostla i uvnitř. Ve druhé řadě je o 5 cm více místa na šířku (celkem 143 cm), vpředu dokonce o 7 cm (148 cm). Výška nad hlavou pro cestující ve druhé řadě zůstala stejná s hodnotou 95 cm. V kabině jsme naměřili o pět centimetrů více podélné prostornosti, což se projevuje hlavně před koleny. Neměl by tedy být problém vyrazit ve čtyřech průměrně vzrostlých lidech na výlet.

České zákazníky Fabia potěší svou praktičností. Kufr se zvětšil o 50 litrů z 330 na 380. To ale není vše – ve výbavě Style auto nabízí sklopitelné sedadlo spolujezdce. To znamená, že je v malém hatchbacku najednou možné podle našeho měření transportovat objekt dlouhý až 235 cm a přitom jet se zavřeným kufrem. Zavazadelník je také širší, a to o 16 cm než v minulé generaci (112 cm proti 96). Je navíc o 4 cm ke krytu vyšší.

Nebyla by to Škoda, kdyby nepřidala nějaké Simply clever prvky. Mezi ně se počítá zmíněné sklapovací sedadlo i obligátní škrabka na led ve víku nádrže. Novinkou jsou spíš drobnosti, třeba držáky na tužku a parkovací lístky v přihrádce u nohou řidiče. Nechybí odpadkový koš. V kufru jsme zase našli odnímatelnou plachtu, která vytváří jakousi kapsu pro menší předměty. Díky všem těmto prvkům působí nová Fabia jako praktické auto.

Čtyři motory pro čtvrtou generaci

A jak to bude s motory? Škoda Fabia nabídne ve čtvrté generaci širší paletu než u té odcházející. Všechny jednotky jsou benzinové. Základem se stane litrový atmosférický tříválec 1.0 MPI o výkonu 59 kW, k dostání budou i dvě výkonnostní verze přeplňovaného 1.0 TSI se sílou 70 a 81 kW. Vrcholem pak bude čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW. K řazení poslouží pěti- a šestistupňové manuální převodovky nebo sedmistupňový automat.

Krátce po představení vozu vyšla najevo také jeho cena. Nová Škoda Fabia se bude v Česku prodávat od 329 900 korun.

Tagy:
Škoda Auto auto Škoda Fabia malý hatchback Nová Škoda Fabia

Hlavní zprávy

Prodělaný covid a dvě dávky očkování, je třeba třetí? Vojtěch si už není jistý

Kdo nemoc prodělal a nechal se naočkovat dvěma dávkami, pro toho epidemie skončila, říkal ještě v září ministr zdravotnictví v demisi Adam Vojtěch (za ANO). Zda to bude platit i dál, je otázka. Aktuální debata o nutnosti třetí dávky, která bude zároveň podmínkou pro platné covidové pasy, Vojtěchovo tvrzení problematizuje. Sám ministr připouští, že aktuálně není vyjasněné, zda budou tito lidé do třetí dávky nuceni.

Imunolog varuje před omikronem: Monoklonální protilátky asi nebudou proti mutaci účinné

Současné léky na covid, takzvané monoklonální protilátky, podle imunologa Zdeňka Hela zřejmě nebudou účinné proti variantě koronaviru omikron. Uvedl to na Twitteru. Už v minulých dnech například šéf firmy Moderna řekl, že méně účinné budou na tuto variantu pravděpodobně také vakcíny. Nová varianta se zatím prokázala v Česku u jedné ženy cestující z Namibie.

reklama

Domácí zpravodajství

Začal sběr podpisů za kandidaturu Babiše na Hrad. Premiér prý za iniciativou nestojí

V Praze odstartoval sběr podpisů za kandidaturu Andreje Babiše (ANO) na prezidenta. Podle informací webu iDNES.cz by v České republice mělo být v budoucnu až 50 podobných petičních stánků jako ten, který se objevil ve středu na pražském Andělu. Sám Babiš prý za iniciativou nestojí. Na dotaz CNN Prima NEWS, zda bude skutečně na Pražský hrad kandidovat, premiér v demisi odpověděl: „V tuto chvíli vám na to neodpovím, není to na stole. Nejdřív musíme předat vládu, potom budou Vánoce.“

Zemřel významný disident, novinář a obhájce lidských práv Petr Uhl

Ve věku 80 let ve středu zemřel novinář a publicista, bývalý disident, politický vězeň a signatář Charty 77 Petr Uhl, který se během komunistického režimu i po revoluci zasazoval o ochranu lidských práv. Sdělila to jeho manželka, někdejší ombudsmanka Anna Šabatová. Uhl patřil k nejvýraznějším postavám československého disentu a mimo veřejné dění nezůstal ani po listopadu 1989.

Piráti opět šijí do Dostála. Občas informuje neadekvátním způsobem, říká senátor z ODS

Neshody mezi expertem Pirátů na zdravotní právo Ondřejem Dostálem a zbytkem strany pokračují. Po kauze, kdy „zatajoval“ informaci, zda se nechal očkovat, kolegům vadí jeho příspěvky na Twiteru, kde sdílí data o pacientech s covidem. A to se nelíbí ani senátorovi Romanu Krausovi z ODS. „Občas data interpretuje neadekvátním způsobem,“ řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Za Dostála se naopak postavila Starostka Alena Dernerová.

reklama