Škoda odhalila novou generaci modelu Fabia. Jde o jednu z nejočekávanějších novinek letošního roku. Redakce CNN Prima NEWS dostala možnost si ji ještě před oficiálním představením prohlédnout, aby zjistila, co nabídne a v čem vyniká.
Škoda Fabia je pro mladoboleslavskou automobilku klíčový model. Loni se vozu, který má ve své nabídce už 22 let, prodalo téměř 16 tisíc kusů, a stal se tak s přehledem nejúspěšnějším ve své kategorii. V úterý se odhalila už čtvrtá generace Škody Fabia. Redakce CNN Prima NEWS si vůz prohlédla ještě v předstihu a přináší první postřehy.
Fabia stojí poprvé ve své historii na koncernové platformě MQB A0 určené pro malé vozy. To pro model z Mladé Boleslavi znamenalo nárůst velikosti nebo zvýšení tuhosti šasi, což jde ruku v ruce s lepšími jízdními vlastnostmi. Model narostl na délku, nyní měří 4 108 mm. Minulá generace přitom měla pod čtyři metry. Zvětšil se i rozvor náprav, který mívá vliv na prostornost kabiny, a to konkrétně o 94 mm. Fabia je také širší, což zase přispívá ke sportovnějšímu vzhledu.
Nová Škoda Fabia může mít full-LED světlomety se studeným modrým odstínem, což z ní dělá velmi zajímavé auto. Zdroj: Jan Markovič
Nová Škoda Fabia může mít full-LED světlomety se studeným modrým odstínem, což z ní dělá velmi zajímavé auto. Zdroj: Jan Markovič
Design vozu je spíš citlivou evolucí než revolucí. Patrný je vliv ostatních nových modelů, ve Fabii lze vidět třeba Škodu Octavia nebo Škodu Enyaq iV. Z některých úhlů nám hlavně ve vystavené barvě připomněla rodinné BMW 2 Active Tourer. Z bočního pohledu se zase záď jeví ve střihu moderních seatů. Novinka každopádně vypadá dobře. Zejména v momentě, když její vzhled podtrhnou modře zbarvené přední full-LED světlomety, velká litá kola nebo LED brzdovky, které svým „popraskáním“ opět vzdávají hold českým sklářům.
Uvnitř známé křivky
Také vevnitř jsme měli pocit, že usedáme do známého vozu. Nebýt detailů, jakými jsou nové výdechy klimatizace po stranách palubní desky, nebo nápisu FABIA vyraženého do boku přístrojové kapličky, téměř by nás nemělo co překvapit. Možná ještě zajímavě tvarovaná madla dveří, která jakoby volně vystupují do prostoru. Dvouramenný volant známe z Octavie, tvar palubní desky se středovým „poloostrovem“ zase z Enyaqu. Špatně to ale rozhodně není, kabina působí promyšleně a útulně zároveň.
Škoda samozřejmě Fabii vybavila svými nejmodernějšími zábavními systémy s lesklou dotykovou obrazovkou. Na jejich funkcích a velikosti se bude odrážet to, kolik za ně budete ochotni zaplatit. Začíná se modelem Swing s 6,5“ obrazovkou, střední volbou je osmipalcové Bolero a vrcholem Amundsen, ten má 9,2 palce. K volitelným prvkům patří wi-fi hotspot, lze si užít streamování hudby z chytrých telefonů nebo uložit data na disk o velikosti 64 GB. Mapy jsou aktualizované on-line a systém se ovládá také gesty. Nechybí virtuální asistentka Laura.
Volant známe z Octavie, ale to nevadí. Novinkou je virtuální kokpit, na výběr jsou tři velikosti zábavního systému. Zdroj: Jan Markovič
Volant známe z Octavie, ale to nevadí. Novinkou je virtuální kokpit, na výběr jsou tři velikosti zábavního systému. Zdroj: Jan Markovič
Fabia dostala do výbavy i virtuální kokpit, jenž umožňuje celou řadu zobrazení, což usnadní řízení. Spolu s tím ale přichází i balík moderních elektronických asistentů, o kterých si vozy této kategorie mohly nechat před pár lety zdát. Na palubě je tak automatické parkování, adaptivní tempomat, aktivní asistent pro jízdu v pruzích. Elektronika hlídá i případné překážky, které by vozu mohly přijít do cesty při manévrování.
Změřili jsme její interiér
Kabinu nové Škody Fabia jsme pečlivě proměřili a srovnali s hodnotami, které jsme změřili u odcházejícího modelu. Čísla dokazují, že novinka opravdu narostla i uvnitř. Ve druhé řadě je o 5 cm více místa na šířku (celkem 143 cm), vpředu dokonce o 7 cm (148 cm). Výška nad hlavou pro cestující ve druhé řadě zůstala stejná s hodnotou 95 cm. V kabině jsme naměřili o pět centimetrů více podélné prostornosti, což se projevuje hlavně před koleny. Neměl by tedy být problém vyrazit ve čtyřech průměrně vzrostlých lidech na výlet.
České zákazníky Fabia potěší svou praktičností. Kufr se zvětšil o 50 litrů z 330 na 380. To ale není vše – ve výbavě Style auto nabízí sklopitelné sedadlo spolujezdce. To znamená, že je v malém hatchbacku najednou možné podle našeho měření transportovat objekt dlouhý až 235 cm a přitom jet se zavřeným kufrem. Zavazadelník je také širší, a to o 16 cm než v minulé generaci (112 cm proti 96). Je navíc o 4 cm ke krytu vyšší.
Sedadlo spolujezdce můžete sklopit ve výbavě Style a hned začít stěhovat. Zdroj: Jan Markovič
Nebyla by to Škoda, kdyby nepřidala nějaké Simply clever prvky. Mezi ně se počítá zmíněné sklapovací sedadlo i obligátní škrabka na led ve víku nádrže. Novinkou jsou spíš drobnosti, třeba držáky na tužku a parkovací lístky v přihrádce u nohou řidiče. Nechybí odpadkový koš. V kufru jsme zase našli odnímatelnou plachtu, která vytváří jakousi kapsu pro menší předměty. Díky všem těmto prvkům působí nová Fabia jako praktické auto.
Čtyři motory pro čtvrtou generaci
A jak to bude s motory? Škoda Fabia nabídne ve čtvrté generaci širší paletu než u té odcházející. Všechny jednotky jsou benzinové. Základem se stane litrový atmosférický tříválec 1.0 MPI o výkonu 59 kW, k dostání budou i dvě výkonnostní verze přeplňovaného 1.0 TSI se sílou 70 a 81 kW. Vrcholem pak bude čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW. K řazení poslouží pěti- a šestistupňové manuální převodovky nebo sedmistupňový automat.
Krátce po představení vozu vyšla najevo také jeho cena. Nová Škoda Fabia se bude v Česku prodávat od 329 900 korun.