Na českém trhu se oficiálně začala prodávat čtvrtá generace malého hatchbacku Suzuki Swift. Oproti předchůdci si polepšila nejen v oblasti designu, ale také výbavy a hlavně jízdních vlastností. Redakce se o tom mohla na vlastní kůži přesvědčit na klikatých okreskách kolem Karlštejna.
Swift je s devíti miliony prodanými kusy od roku 1983 jedním z těch vůbec nejoblíbenějších modelů značky Suzuki ve světě. Prodávat se ho však daří také v Česku, kde mimo jiné drží titul nejlevnějšího nového auta s pohonem všech kol, a to i přesto, že v nové generaci zdražil o zhruba 20 tisíc korun.
K TÉMATU: Cenově dostupné rodinné SUV míří do Česka. Chybí mu však naftový motor
Začněme ale základní verzí s předokolkou a výbavou Comfort. V té totiž čtvrtá generace Swiftu startuje už na částce 389 900 Kč a nechybí ji například ani audiosystém s devítipalcovým displejem, zadní parkovací kamera, LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel, klimatizace, elektrická přední a zadní okénka ani bezklíčové odemykání či zamykání vozu.
Střední stupeň výbavy Premium za nejméně 415 900 Kč přidá navíc zatmavená skla, litá kola, kožený volant, vyhřívání předních oken, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a pár reproduktorů navíc. U tohoto provedení už je zároveň možné sáhnout po automatické převodovce CVT (+35 tisíc Kč) nebo právě pohonu všech čtyř kol (+41 tisíc Kč).
Znamená to tedy, že nové Suzuki Swift se čtyřkolkou je možné pořídit už od 456 900 Kč. Jen pro srovnání, druhým nejlevnějším vozem s náhonem na všechna čtyři kola je v Česku SsangYong Tivoli za 479 800 Kč, třetím SsangYong Korando za 558 800 Kč a čtvrtým nová Dacia Duster za 569 900 Kč.
Takto vypadá interiér nejvyšší výbavy Elegance. Zdroj: Tiskový servis Suzuki
Komu by v případě Swiftu nestačila střední výbava Premium, může se rozhodnout ještě pro vrcholnou variantu Elegance, která začíná na částce 440 900 Kč. Svého nového majitele potěší například automatickou klimatizací, elektricky sklopnými zrcátky nebo hezčími litými koly. Vybírat pak lze i ze dvou nových barev – z metalické modré a žluté. K dispozici jich je však celkově mnohem více.
O válec lehčí
S příchodem čtvrté generace se pod kapotu dostal nově vyvinutý benzinový tříválec s mild-hybridní technologií, který nahradil dosavadní čtyřválec. Stále má však objem 1,2 litru, výkon 61 kW a fantastickou spotřebu paliva okolo 4,5 l/100 km. Nepatrně si pak polepšil v rámci maximálního točivého momentu a pochopitelně také emisních hodnot. Při jízdě však rozdíl skoro nepoznáte.
Tříválec nám přišel možná o něco kultivovanější, ale zase nebyl tak pružný jako původní čtyřválec. Dynamika je stejně jako předtím dostačující zejména ve městě. Na okreskách kolem Karlštejna bychom volili spíše dnes už zesnulou verzi Sport s přeplňovanou čtrnáctistovkou. Každopádně na běžné ježdění to bohatě stačí.
Motor 1.2 DualJet pak skvěle funguje ve spolupráci s pětistupňovou manuální převodovkou, jejíž páka má příjemně krátké dráhy a v ruce působí velmi lehce. Ono vlastně téměř všechno v novém Swiftu působí na dnešní dobu neobvykle lehce - od spojky, přes řadící páku, až po řízení, které je nyní ještě strmější a přesnější.
Nové Suzuki Swift má přepracované stabilizátory, díky čemuž se v zatáčkách méně naklání. Zdroj: Tiskový servis Suzuki
Nové Suzuki Swift má přepracované stabilizátory, díky čemuž se v zatáčkách méně naklání. Zdroj: Tiskový servis Suzuki
Možná to bude tím, že lehké je i samotné auto. Čtvrtá generace malého hatchbacku od Suzuki totiž váží pouze 919 kilogramů, samozřejmě pokud bereme v potaz provozní hmotnost a základní výbavu. Nejvíce zábavy si tak stále užijete právě na klikatých okreskách, kde nový Swift umí pobavit stejně jako motokára na uzavřeném závodišti. Je neskutečně agilní a přitom stabilní.
Lepší ve všech směrech
S ohledem na cenu se tak dá očekávat, že prodeje Suzuki Swift by s novou generací mohly ještě výrazně narůst. Přeci jen je zase něco dospělejším vozem se všemi těmi povinnými asistenty a bohatou výbavou. Otázkou ale bude, jak si poradí s konkurencí, která je v tomto segmentu stále velmi silná. Přesvědčit se o tom můžete zde.