Švédská automobilka v rámci světové premiéry odhalila svůj zbrusu nový elektrický model ES90. Jde o zajímavého křížence SUV a liftbacku s délkou rovných pět metrů. Známá už je dokonce i nabídka motorizací či výbav včetně jejich cen. Na kolik tedy elektrická novinka ze severu přijde?
Už na první pohled je jasné, že čerstvě představený kříženec SUV a liftbacku designově navazuje na své elektrické sourozence Volvo EX-30 a EX-90, s nímž sdílí také samotnou platformu. Všimnout si můžete například členěných předních světlometů ve tvaru Thórova kladiva, zapuštěných klik dveří nebo podobně strukturované přídě. Nad čelním sklem pak nechybí podobně jako u EX-90 nápadná „boule“, ve které se ukrývá laserový senzor lidar monitorující objekty až na vzdálenost 250 metrů.
K TÉMATU: Bestseller vrací úder. Základní Tesla Model Y je levnější než většina konkurence
Bez ohledu na to, zda je světlo nebo tma, dokáže rozpoznat například cyklistu, dítě na silnici i třeba míč skákající přes cestu a podle hrozícího nebezpečí okamžitě zareagovat. Nejoriginálnější částí auta je záď, kde jsou dominantou výrazné světlomety ve tvaru písmene „C“ společně s brzdovými světly zakomponovanými do boků zadního okna. Na první pohled nás zaujala také velká kola s několika paprsky a odstíny.

U Volva ES90 inženýři upřednostnili vnitřní prostornost před objemem zavazadelníku. Zdroj: Volvo Cars
Co se týče rozměrů, tak na délku nová ES90 měří rovných pět metrů, na šířku 1,94 metru a ve výšce lehce překračuje hranici 1,5 metru. Ze všech modelů automobilky nabízí vůbec nejdelší rozvor, konkrétně 3,1 metru. Výrobce tím dává najevo, že se soustředil hlavně na prostornost kabiny, nikoliv zavazadelníku. Ten poskytuje podprůměrných 446 litrů, a to včetně 22litrového předního úložného místa pod kapotou.
Nijak zásadně se situace nezlepší ani po sklopení zadních opěradel, kdy přepravní kapacita vzroste na 1 256 litrů. Naopak se tím řadí k těm vůbec nejmenším v dané kategorii. Samotný interiér se pak nese v jednoduchém a moderním duchu. Většina materiálů je vyrobena z recyklovaných a udržitelných materiálů. Zároveň tu ale nechybí prvky z pravého dřeva.
I tady se ale myslí na životní prostředí. Za každý strom, který se kvůli Volvu skácí, se vysadí nový. Přístrojové desce dominuje vertikálně posazený multimediální displej na středovém panelu s úhlopříčkou 14,5 palců. Obsahuje digitální služby od Googlu a stejně jako menší obrazovka za volantem je součástí standardu.
Nabité za dvacet minut
Volvo ES90 se při uvedení na trh nabízí prozatím jen s jedním elektromotorem na zadní nápravě. V ceníku tento pohon najdete pod označením Single Motor Extended Range. Dosahuje maximálního výkonu 333 koní a 480 Nm točivého momentu, díky čemuž dokáže rozpohybovat dvoutunového křížence z nuly na stovku za necelých sedm vteřin. Napojený je na baterii o kapacitě 88 kWh, což má podle výrobce vystačit na zhruba 650 kilometrů dojezdu.
Později pak do nabídky přistanou dvě silnější motorizace s větším akumulátorem o kapacitě 102 kWh zajišťující dojezd ještě o 50 km delší. Tou první bude Twin Motor s pohonem všech kol a výkonem 449 koní. Na stovku se s ní nová ES90 rozjede za 5,5 vteřiny. Ještě působivější je však výkonnější alternativa s dovětkem Performance. Zrychlení z nuly na sto stáhne o vteřinu a půl a k dispozici má 680 koní a 870 Nm točivého momentu.
Oba elektromotory ale budou součástí pouze nejvyšší výbavy Ultra, a to od 2,2 milionu korun. Vůbec poprvé pak Volvo využívá 800voltovou architekturu, která umožňuje nabíjet výkonem až 300 kW. Z deseti na osmdesát procent kapacity se tak dostane za pouhých dvacet minut.
Hodně luxusní základ
Základní a prozatím jediné dostupné provedení Single Motor Extended Range je k dostání ve třech různých výbavových stupních. Nejlevnější je verze Core za 1 769 900 korun. Ve standardní výbavě už však nechybí ani hromada bezpečnostních asistentů, včetně laserového senzoru lidar, adaptivního tempomatu, parkovací kamery se senzory, čtyřzónové automatické klimatizace, elektricky ovládaných a vyhřívaných předních sedadel ani třeba bezdrátového dobíjení telefonu.
Vyšší úroveň Plus je za příplatek rovných sto tisíc a seznam prvků rozšiřuje například o prémiový audiosystém Bose, head-up displej či vyhřívaná zadní sedadla. Zároveň zpříjemňuje atmosféru uvnitř vozu skrze ambientní osvětlení ve skandinávských motivech. U vrcholné varianty Ultra se pak můžete těšit nejen na lepší HD světlomety nové generace, ale také na aktivní podvozek Four-C s dvoukomorovým vzduchovým odpružením.
Zároveň vyjíždí i na větších 21palcových litých kolech a samozřejmostí je pro ni i panoramatická kamera a masážní přední sedadla s odvětráváním. Za to si účtuje necelých 2,1 milionu korun. Kompletní ceník najdete v našem katalogu pod tímto odkazem. První auta budou k vidění u prodejců až v prvním kvartále roku 2026. Zhruba ve stejný čas proběhne i zahájení dodávek pro zákazníky, ale proběhne.