Nový Land Rover Defender má osmiválec a nádrž na 550 litrů. Umí dokonce i létat
Z obyčejné silnice rovnou do nejtěžšího off-road závodu světa. Defender Rally představil nový speciál Defender Dakar D7X-R vycházející ze sériového Defenderu OCTA. Ten v lednu poprvé nastoupí na start Rallye Dakar 2026 a následně absolvuje kompletní sezónu mistrovství světa v dálkových soutěžích W2RC. Pod kapotou má dvakrát přeplňovaný osmiválec, jezdit bude na udržitelné palivo a za jeho volant usednou legendy.
Tým Defender Rally oficiálně odhalil závodní speciál Defender Dakar D7X-R, se kterým se v roce 2026 zapojí do mistrovství světa v dálkových soutěžích W2RC. Ještě předtím ale čeká novinku ostrý křest ohněm v podobě lednové Rallye Dakar v Saúdské Arábii. Během dvou týdnů mají tři posádky zvládnout více než 80 hodin závodění a zhruba pět tisíc kilometrů měřených rychlostních zkoušek.
K TÉMATU: Michaela Schumachera už nejspíš nikdy neuvidíme. Přítel legendy F1 šokoval svými slovy fanoušky
Defender Dakar D7X-R vychází ze sériového Defenderu OCTA a je postaven podle nových pravidel kategorie Stock, která vstoupí v platnost v roce 2026. Ta jasně určují, co se oproti běžnému vozu smí a nesmí změnit, proto si speciál zachovává hliníkovou karoserii i základní pohonné ústrojí. Pod kapotou tak zůstává dvakrát přeplňovaný benzínový osmiválec o objemu 4,4 litru z Defenderu OCTA, jen s restriktorem sání podle pravidel FIA, takže bude mít nižší výkon než sériových 635 koní.
Defender Dakar D7X-R bude závodit v barevném provedení inspirovaném tóny a texturami pouště. Zdroj: Land Rover
Motor bude zároveň spalovat pokročilé udržitelné palivo, jak to vyžadují nejnovější předpisy pro soutěžní vozy. Na první pohled pak zaujme nový pouštní design Geopalette, který kombinuje odstíny písku, kamene a země s kontrastní tyrkysovou, připomínající vzácnou vodu v poušti. Mnohem důležitější než maskáčový lak jsou ale změny pod plechy.
Nádrž na 550 litrů i závodní tlumiče
Zadní část auta ukrývá speciálně vyrobenou palivovou nádrž o objemu 550 litrů, připravenou na maratonské etapy přes 800 kilometrů. Posádku chrání komplexní bezpečnostní klec, která zároveň nese tři rezervní kola, nářadí, tlakový vzduch a další nutnou výbavu.
Aby Defender Dakar D7X-R zvládl brutální duny a kamenité pisty, dostal 35palcové offroadové pneumatiky, o 60 milimetrů širší rozchod kol a větší světlou výšku. Přepracované nárazníky nebo zkrácené dveřní panely zase zlepšují nájezdové úhly a masivní ochrana spodku vozu chrání techniku před tvrdými nárazy, které jsou při Dakaru na denním pořádku.
Defender Dakar D7X-R je nejodolnější Defender, jaký byl kdy vyroben. Zdroj: Land Rover
Podvozek zůstává věrný základní kinematice sériového Defenderu OCTA, ale tlumení je kompletně závodní. Vpředu pracuje jeden tlumič na kolo, vzadu dvojice paralelně montovaných tlumičů. O jejich vývoj se postarala firma Bilstein, která je nově oficiálním partnerem projektu. Systém je naladěn tak, aby zvládl nejen extrémní zátěž v těžkém terénu, ale i dodatečnou hmotnost obrovské palivové nádrže.
Výhodou je, že umí létat přes duny
Protože Dakar umí motor i brzdy pořádně uvařit, konstruktéři zásadně přepracovali systém chlazení. Tři sériové chladiče nahradil jeden velký, zvětšila se čelní plocha a proudění vzduchu skrz masku. Ve chvílích, kdy se auto plazí v dunách, pomáhají čtyři 12V ventilátory, aby teploty zůstaly pod kontrolou. Kapota má nové průduchy a aby se písek nedostal tam, kam nemá, dostal vůz speciální částicový filtr. Na střeše pak nechybí světelná rampa a sací otvor pro přívod vzduchu do kabiny.
ČTĚTE TAKÉ: Zákaz alkoholu i pro spolujezdce. Slováci si od novinky slibují větší bezpečnost na cestách
Převodovka je osmistupňový automat převzatý ze sériového modelu, ale s kratším stálým převodem pro co nejlepší využití točivého momentu v nízkých otáčkách. O zpomalování se stará závodní brzdový systém s ventilovanými kotouči a šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu. Elektronika vozu je řízena jedinou závodní řídicí jednotkou s nastavením vyvinutým přímo týmem Defender Rally pro maximální spolehlivost.
Úplnou novinkou je pak funkce Flight Mode. Ta hlídá momenty, kdy se auto v terénu odlepí od země, a automaticky upravuje přenos točivého momentu z motoru na kola, aby po dopadu nedošlo k poškození pohonu a přistání bylo co nejhladší. V dunách, kde jsou skoky na denním pořádku, může jít o zásadní výhodu.
Uvnitř vozu se nachází navigační systém, head-up displej a závodní digitální přístrojový štít, Zdroj: Land Rover
Interiér je ryze funkční a podřízený dlouhým dnům v autě. Posádka má k dispozici závodní navigační systém splňující předpisy FIA, head-up displej ukazující rychlost a směr jízdy a digitální přístrojový štít, jehož zobrazení si může jezdec sám nakonfigurovat. Sedadla s šestibodovými pásy jsou přizpůsobena každému pilotovi na míru a v kabině nechybí osm litrů vody ani úložné prostory pro nářadí a náhradní díly.
Posádka i cíl jsou jasné!
Za volant Defenderu Dakar D7X-R usedne opravdu silná sestava. Čtrnáctinásobný vítěz Dakaru Stéphane Peterhansel pojede s navigátorem Mikou Metgem, druhou posádku tvoří Rokas Baciuška s Oriolem Vidalem a třetí pak americká hvězda Sara Price se Seanem Berrimanem. Všechny posádky bude podporovat zkušený tým mechaniků a inženýrů pod vedením nového šéfa týmu Iana Jamese.
Čtrnáctinásobný vítěz Dakaru Stéphane Peterhansel pojede s navigátorem Mikou Metgem. Zdroj: Land Rover
Defender Rally má za sebou s prototypem už více než šest tisíc testovacích kilometrů v těžkém terénu a nyní míří na svůj první velký test, kterým je Rallye Dakar 2026 v Saúdské Arábii, jehož start je plánován na 3. ledna. Defender Dakar D7X-R tak má jasný úkol: ukázat, co téměř sériové auto s pořádnou dávkou závodního know-how zvládne v nejtěžších podmínkách, jaké si může podobný off-road vůbec zažít.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Tohle jsou nejspolehlivější ojetiny na trhu podle odborníků. Oblíbený elektromobil propadl