Finta e-shopů
Nákupy na internetu jsou čím dál oblíbenější. Jak dokládají aktuální čísla, loni služeb e-shopů využila alespoň jednou měsíčně třetina Čechů. Podle recenzí je zákazník někdy více spokojený, někdy méně a někdy má dokonce pocit, že ho prodejce podvedl. Například když zboží nedorazí ani půl roku od objednání, a to přesto, že bylo řádně zaplaceno předem. Problémem je, že v obchodních podmínkách může mít e-shop třeba i roční dobu dodání.
Nikol Žišková si chtěla koupit nový kryt na svůj mobilní telefon. Na internetu si našla obchod s přijatelnou cenou. „Udělala jsem si klasickou objednávku s platbou převodem. Celkem to bylo necelých 400 korun,“ popsala pro CNN Prima NEWS. Kryt ale ženě nepřišel ani po měsících čekání a několika e-mailových výzvách.
ČTĚTE TAKÉ: Policisté odhalili obří podvod s kryptoměnami. Zloději své oběti obrali o téměř tři miliardy
„Pán se se mnou vůbec o ničem nebaví, nereaguje na e-maily ani SMS zprávy,“ uvedla podvedená zákaznice. Recenze na zmíněný obchod si Žišková přečetla až po zaplacení objednávky. A nestačila se divit. Jen letos už si na tento e-shop stěžovalo více než 40 zákazníků. „Zboží nikdy nedorazí, přijdete o peníze,“ napsal jeden z nich. „Pozor, podvodný obchod!!! Nic zde nenakupujte!!!“ varoval další.
Případ zaznamenala i policie. „V minulých letech jsme takové oznámení evidovali, v současné době však nikoliv. To ale neznamená, že k takovému protiprávnímu jednání nedochází,“ vyjádřila se policejní mluvčí Eva Michalíková.
Redakce CNN Prima NEWS se vydala i za provozovatelem e-shopu. „Je to pro mě uzavřená záležitost. E-shop ruším a všechny objednávky budou vyřízeny v termínu,“ uvedl Martin Sahulka s tím, že do roka tedy každý zákazník obdrží svoji objednávku. Dodal, že pokud by k tomu nedošlo, vrátí peníze. „Tak je to v obchodních podmínkách,“ doplnil.
Platbu nejlépe na dobírku
Přestože majitel tvrdí, že e-shop aktuálně ruší a už podniká jinak, zboží se u něj stále dalo objednat. A na e-mail okamžitě přišly pokyny k platbě. „Tímto bychom chtěli doporučit, aby lidé, kteří nakupují přes internet, byli obezřetní. Společnost by si měli vždy ověřit a zjistit si o ní recenze,“ apeluje policejní mluvčí.
Pokud se chcete vyhnout podobným zklamáním jako Nikol Žišková, doporučují experti u e-shopů, se kterými nemáte zkušenost, volit platbu na dobírku. Pokud to nejde, je lepší se nákupu vyhnout. A i když je to někdy otravné, pečlivě si pročtěte obchodní podmínky.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Úspěch českých tajných služeb. FBI pomohly s odhalením nebezpečného kyberzločince