Obchody na Slovensku zavádějí cenové stropy. Nesmysl, shodují se výjimečně Nekula s Prouzou

Zatímco ve Francii nebo na Slovensku zavádějí supermarkety dobrovolně cenové stropy na zboží, Češi se podobného opatření asi nedočkají. Proti jsou jak obchody, tak i ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL). Ten také naznačuje, že Slováci za některé potraviny zaplatí daleko víc než Češi.

Osm slovenských řetězců na tři měsíce zastropovalo cenu až u padesáti produktů. Jde například o mléčné výrobky, vejce, cukr, oleje, mouku či toaletní papír.

I když se vztahy mezi ministrem zemědělství Zdeňkem Nekulou a prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomášem Prouzou dostaly za poslední týdny na bod mrazu, na tom, že by následování slovenské cesty mělo negativní důsledky, se vzácně shodují.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nekulova blamáž. Drahé potraviny přehodil na ČOI, ta je řešit nemůže. Zpražil ho i Prouza

„Určitě nechceme zabetonovat vysoké ceny potravin v Česku. Slovenskou cestou jít nechceme. Na Slovensku nabízejí ‚zastropované‘ máslo v přepočtu za 79 korun. Minulý týden se přitom máslo v českých obchodech dalo sehnat ve slevě za necelých 30 korun,“ sdělil pro CNN Prima NEWS Nekula. „Strategie obchodů v Česku se zakládá spíš na střídání slevových akcí, aby tu byly různé potraviny a aby lidé měli bohatší výběr,“ doplnil Prouza.

Hlavou nad kroky slovenských či francouzských supermarketů kroutí i ekonomové. Ti často zastropování považují za sprosté slovo. „Ekonomika se tomu začne automaticky bránit nejrůznějšími nerovnováhami. Něčeho je málo, něčeho je moc, a něco tím pádem zdražuje daleko víc,“ uvedl ekonom Michal Skořepa. Proti cenovému stropu jsou i zástupci zemědělců. Uvítali by však, kdyby si supermarkety snížily marže u základních potravin.

„Obchody nedělají slevové akce, aby pomohly lidem, je to spíš marketingový nástroj. Jde o byznys, nikoliv o pomoc české společnosti. Obchody tady podnikají a chtějí vydělat prachy, které odvedou do zahraničí,“ prohlásil v rozhovoru pro CNN Prima NEWS předseda Zemědělského svazu Martin Pýcha. Obchodní řetězce se nicméně brání tím, že slevové akce pomáhají nejchudší části společnosti v boji proti drahotě.

Tagy:
jídlo potraviny Slovensko zemědělství supermarket ceny obchod byznys nakupování Michal Skořepa obchody Tomáš Prouza zdražování Česká obchodní inspekce Česko zastropování Zdeněk Nekula Zemědělský svaz České republiky Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky Ministerstvo zemědělství České republiky Martin Pýcha cenové stropy