Letecký dopravce Ryanair uznal, že nevpuštění asi dvou desítek cestujících na palubu letadla nedělního letu z Prahy do Göteborgu kvůli chybějícímu potvrzení o negativním testu na koronavirus bylo chybou personálu. Postiženým cestujícím proto dopravce nabídl blíže nespecifikovanou pomoc a personál poučil o podmínkách pro jednotlivé cesty.
Na nedělní let Ryanairu z Prahy do Göteborgu nebylo vpuštěno asi 20 cestujících. Dopravce jim při odbavení neuznal potvrzení o dokončeném očkování proti koronaviru a vyžadoval ještě potvrzení o negativním testu. Švédsko přitom uznává pro vstup do země vedle negativního testu také certifikát o očkování nebo o prodělání nemoci COVID-19.
Už žádné „dámy a pánové“. Lufthansa začne při letech používat neutrální formulace
Německý letecký dopravce Lufthansa už nebude pasažéry vítat oslovením „Vážené dámy a pánové“. Minulostí se stane také anglické oslovení „Ladies and Gentlemen“. Palubní personál bude muset napříště v komunikaci s cestujícími používat pohlavně neutrální formulace. Informaci, kterou jako první přinesl deník Bild, v úterý agentuře DPA potvrdila mluvčí letecké společnosti.
„Ryanair se plně řídí omezeními států, která se pravidelně aktualizují. V tomto případě byl řadě cestujícím na letu do Göteborgu nesprávně odepřen nástup na palubu manipulační společností na pražském letišti, která nepřijala doklad o očkování jako platnou dokumentaci pro vstup do Švédska. Od té doby byli manipulační pracovníci poučeni a postiženým cestujícím byly poskytnuty veškeré informace a nabídnuta vhodná pomoc,“ uvedla firma.
Pražské letiště k případu uvedlo, že kontrolu podmínek před odletem provádí vždy handlingová společnost, kterou si najímají aerolinky. Ta přitom postupuje podle podmínek dopravce, který si může jednotlivá pravidla i zpřísnit. Zaměstnanci letiště do odbavení a kontroly podmínek podle mluvčí letiště Kateřiny Pavlíkové nezasahují.
Kontrolujte si podmínky předem
Letiště zároveň upozornilo na to, že podmínky pro lety se neustále mění. Apeluje proto na cestující, aby si podmínky vždy kontrolovali předem. „Pokud potřebují předložit vstupní formulář nebo potvrzení o očkování, negativním testu či prodělání nemoci, měli by si vše připravit před cestou na letiště,“ sdělila Pavlíková.
„Zároveň doporučujeme mít všechny dokumenty rovnou v anglickém jazyce a ideálně vytištěné, případně i v elektronické verzi. Důležité je také číst pokyny letecké společnosti i cestovní kanceláře. Splnění podmínek vstupu do země se kontroluje s cestovními doklady a zavazadly již před odletem na přepážkách odbavení, proto je nyní celý proces delší. Cestující by tak měli být na letišti včas, tedy alespoň tři hodiny před odletem, doplnila mluvčí.