Nové složení benzínu
Benzin typu E10, který přijde do prodeje od příštího roku, není vhodný pro auta vyrobená před rokem 2005, kdy vešla v platnost emisní norma Euro 4. Takřka 50 procent aut jezdících v Česku bude muset tankovat dražší prémiová paliva nebo používat při každém čerpání speciální aditiva. Novým typem benzinu nahradí stávající druh E5 jako první čerpací stanice Orlen.
Snaha o snižování emisí se promítá i do složení benzinu. Společnost Orlen Unipetrol kvůli tomu přechází na výrobu automobilového Naturalu 95 v kvalitě E10. Odvolává se na plnění emisních cílů vytyčených Evropskou unií. Ekologičtější benzin s deseti procenty obnovitelného paliva vyráběného z hmoty či odpadu organického původu začne Orlen distribuovat na českém trhu od ledna. Brzy by se k němu měli připojit i další majitelé čerpacích stanic. Nové palivo není úplně bezproblémové pro starší auta, což může, při vědomí průměrného stáří vozového parku v ČR, řadě řidičů působit komplikace.
K TÉMATU: To máme zase jezdit do Polska? naštvali Čechy pohraniční pumpaři. Benzin za den zdražil o 6 Kč
Vozů Škoda Felicia, které neplní kritéria pro používání benzinu E10, u nás stále jezdí více než 100 000. Zdroj: Škoda Auto
Ekologie vs. stáří
„Pro naše rafinérie nejde o významnou technologickou změnu, protože benzin v této kvalitě už řadu let dodáváme do Německa, Maďarska či na Slovensko. V roce 2021 jsme převedli do kvality E10 vysokooktanový benzin, který je v síti Orlen Benzina prodáván pod obchodním označením Verva 100. Základní benzinové palivo, které v síti Orlen Benzina nese označení Efecta 95, začneme v kvalitě E10 distribuovat od počátku roku 2024,“ uvedl v tiskové zprávě Tomasz Wiatrak, generální ředitel skupiny Orlen Unipetrol.
Pro většinu současných aut není vyšší podíl biosložky z technického hlediska problém. „Motory vozů Kia jsou na používání paliva E10 připraveny,“ uvedl Martin Kulhánek z českého zastoupení značky a dodal: „Z uživatelského pohledu nebude rozdíl při použití paliva E5, E10 či bez ethanolu vůbec. Není to nic nového, už téměř desítky let jsou tyto parametry neměnné.“ Palivo E10 tedy nezkracuje servisní intervaly ani nevyžaduje víc oleje. Ale deset procent je maximální hranice, nad ni výrobce nedoporučuje jít. Taková paliva mohou způsobit problémy s pojízdností a poškození palivového systému, ovládacího systému motoru a systému regulace emisí.
Problém by byl ovšem u výrazně starších motorů s karburátorem, kde by mohlo docházet k opotřebení například pryžových částí. Konkrétně se problém týká i více než 100 000 vozů Škoda Felicia z 90. let, které jsou u nás stále běžně v provozu.
„Řešili jsme to se Škodou Auto. Její zástupci tvrdí, že všechny modely od roku 2002, tedy auta stará 21 let, mohou na benzin E10 spolehlivě jezdit. U starších modelů, jako například u felicií, je ale potřeba vyměnit například kroužky u vstřikovačů,“ upozorňuje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu. Průběžně aktualizovaný seznam aut, která benzin typu E5 spálí bez problémů, zveřejňuje Evropská komise pod tímto odkazem.
Vyšší spotřeba a usazeniny
Benzin s vyšším obsahem biosložky má také o něco nižší výhřevnost, takže by teoreticky mohla o něco narůst spotřeba, ale ne tak, aby to řidič nějak výrazně poznal. „Přítomnost biolihu v benzinu zvyšuje jeho oktanové číslo, na což výrobci při vývoji a výrobě efektivnějších motorů myslí. Biolíh díky svému vysokému výparnému teplu zároveň zlepšuje ochlazování spalovacího prostoru a plnění válců. Spotřeba paliva při přechodu z E5 na E10 se zvýší zhruba o jedno procento, což je naprosto zanedbatelná odchylka, vezmeme-li v úvahu vliv dalších faktorů, jako je styl jízdy či různá úroveň údržby vozidla,“ okomentovala to Lada Gadas z tiskového oddělení společnosti Orlen Unipetrol.
Obecným problémem benzinů s příměsí biosložky jsou komplikace nastávající při dlouhodobém stání vozu bez jízdy. Už po dvou až třech měsících vznikají usazeniny, které mohou poškodit motor a zabránit jeho nastartování po delší odstávce. Následně je nutné poměrně nákladně vyčistit celý palivový systém.
Alternativy jsou drahé
Nejspolehlivější cestou, jak se vyhnout nákladným (byť třeba preventivním) opravám, je využívání paliva bez biosložky. Taková jsou na benzinových stanicích bez problémů k dostání, v podobě tzv. prémiových paliv s vyšším oktanovým číslem, která různé čerpací stanice označují svými marketingovými názvy. V principu jde o benziny s vyšším oktanovým číslem než 98.
Prémiový benzin je samozřejmě dražší než běžný Natural 95 – v průměru o čtyři koruny na litr. Co není problém pro majitele klasických veteránů, kteří s auty a motorkami vyjíždějí několikrát do roka, to je potíž pro lidi, kteří svým dvacet let starým golfem či mondeem jezdí každý den do práce. Alternativou dražšího benzinu, i když bez záruky, jsou speciální aditiva používaná majiteli aut a motorek s karburátory už od doby, kdy se u čerpacích stanic přestal prodávat olovnatý benzin. Tato náhrada olova v benzinu v ceně do 200 Kč ochrání palivový systém stejně jako lepší benzin. Může ale ovlivnit hladinu emisí ve výfukových plynech – což může znamenat problém na STK.