Oděvní gigant chystá digitální klony. Modelky si odpočinou, ale další profese jsou v ohrožení

Před švédským H&M si s umělou inteligencí pohrávaly i značky Hugo Boss, Levi Strauss či Mango. Zdroj: CNN
Způsobí revoluci, nebo sklidí obří vlnu nevole? Švédská oděvní firma H&M naskakuje na vlnu generativní umělé inteligence a plánuje vytvořit digitální klony svých modelek. Reakce z módního průmyslu jsou zatím rozporuplné. Modelky nejspíš uvítají, že budou mít více času k odpočinku a nebudou muset tolik cestovat. Lidé z ostatních zapojených profesí by ale mohli přijít o práci.
Modelka Mathilda Gvarlianiová pochází z Gruzie a pravidelně pózuje pro známé oděvní značky. Na dvou nových fotografiích švédského giganta H&M ji můžeme vidět v bílém tílku a džínách. Snímky doplňuje sdělení: „Je jako já, akorát bez jetlagu.“
ČTĚTE TAKÉ: Zpěvačku Selenu zabila její největší fanynka. Po 30 letech vražedkyně požádala o propuštění
Fotografie vypadají, že jsou pořízené v krátkém sledu. Jenže na první je skutečná Mathilda, na té druhé se nachází její digitální dvojče, které vytvořila umělá inteligence. H&M si na gruzínské ženě testuje vlastní projekt, který by zjednodušil a zefektivnil marketingové kampaně na nejnovější kolekce oblečení.
Oděvní firma plánuje vytvořit 30 digitálních klonů svých modelek, uvádí americká CNN. Moderní technologie by odbourala časově náročné focení, na které musí modelové a modelky zdlouhavě cestovat.
Navazuje na téma

Právě na to naráží sdělení u kampaně s Mathildou Gvarlianiovou. Jetlag je označení pro pásmovou nemoc, která vzniká při cestách napříč časovými pásmy, a projevuje se bolestmi hlavy nebo zvýšenou únavou.
Konec maskérek, kadeřníků a fotografů?
Vedle toho by módním značkám odpadly i další nákladné položky. V případě použití digitální verze lidí nejsou potřeba fotografové, maskérky, vizážistky nebo kadeřníci zajišťující úpravu účesů. Proto se po oznámení švédské značky objevily reakce, zda využití umělé inteligence nepřipraví lidi o práci.
H&M pro CNN uvedlo, že modelky by vlastnily práva na svá digitální dvojčata. „Potenciálně by pracovaly pro jakoukoli značku a dostávaly by zaplaceno při každé příležitosti stejně jako při jakékoli jiné kampani,“ uvedla společnost.
Navazuje na téma

Podle šéfa britského odborového svazu Equity Paula Fleminga, který zastupuje práva umělců, je dobře, že se H&M zavázalo platit modelkám za využívání jejich podobizny. Zároveň ale upozornil, že inovace v oblasti umělé inteligence nesmí být závodem o zvýšení zisku.
„Umělá inteligence by nebyla možná bez lidské práce a umění. Člověk by měl zůstat v centru tvůrčího úsilí,“ doplnil Fleming.
Britská BBC zaznamenala reakci americké influencerky Morgan Riddleové. Ta ve svém příspěvku na sociální síti Instagram označila krok H&M za „ostudný“. „RIP (odpočívejte v pokoji, pozn. redakce) všechna ostatní pracovní místa na natáčeních, která tímto zmizí,“ napsala.
Svět sociálních sítí zaplavili virtuální influenceři
Švédský oděvní gigant však není jedinou značkou, která si pohrává s generativní umělou inteligencí. S jejím využitím v minulosti koketovaly Hugo Boss, Levi Strauss nebo Mango. Firmy pak musely krotit vášnivé reakce módního průmyslu nebo zákazníků.
Mezitím svět sociálních sítí zaplavily virtuální influenceři, u kterých je těžké poznat, zda jde o skutečné jedince nebo práci umělé inteligence.
Jednou z nejznámějších fiktivních postav je Miquela Sousa, která má téměř 2,5 milionu sledujících na Instagramu a spolupracovala s automobilkou BMW, módními značkami Calvin Klein a Prada nebo s výrobcem elektroniky Samsung. Díky tomu si ročně vydělá kolem 11 milionů dolarů.
VIDEO: České módní montérky uvidí celý svět. Na Expo míří unikátní uniformy, Japoncům se líbí