Způsobí revoluci, nebo sklidí obří vlnu nevole? Švédská oděvní firma H&M naskakuje na vlnu generativní umělé inteligence a plánuje vytvořit digitální klony svých modelek. Reakce z módního průmyslu jsou zatím rozporuplné. Modelky nejspíš uvítají, že budou mít více času k odpočinku a nebudou muset tolik cestovat. Lidé z ostatních zapojených profesí by ale mohli přijít o práci.
Modelka Mathilda Gvarlianiová pochází z Gruzie a pravidelně pózuje pro známé oděvní značky. Na dvou nových fotografiích švédského giganta H&M ji můžeme vidět v bílém tílku a džínách. Snímky doplňuje sdělení: „Je jako já, akorát bez jetlagu.“
ČTĚTE TAKÉ: Zpěvačku Selenu zabila její největší fanynka. Po 30 letech vražedkyně požádala o propuštění
Fotografie vypadají, že jsou pořízené v krátkém sledu. Jenže na první je skutečná Mathilda, na té druhé se nachází její digitální dvojče, které vytvořila umělá inteligence. H&M si na gruzínské ženě testuje vlastní projekt, který by zjednodušil a zefektivnil marketingové kampaně na nejnovější kolekce oblečení.
Oděvní firma plánuje vytvořit 30 digitálních klonů svých modelek, uvádí americká CNN. Moderní technologie by odbourala časově náročné focení, na které musí modelové a modelky zdlouhavě cestovat.
Právě na to naráží sdělení u kampaně s Mathildou Gvarlianiovou. Jetlag je označení pro pásmovou nemoc, která vzniká při cestách napříč časovými pásmy, a projevuje se bolestmi hlavy nebo zvýšenou únavou.
Konec maskérek, kadeřníků a fotografů?
Vedle toho by módním značkám odpadly i další nákladné položky. V případě použití digitální verze lidí nejsou potřeba fotografové, maskérky, vizážistky nebo kadeřníci zajišťující úpravu účesů. Proto se po oznámení švédské značky objevily reakce, zda využití umělé inteligence nepřipraví lidi o práci.
H&M pro CNN uvedlo, že modelky by vlastnily práva na svá digitální dvojčata. „Potenciálně by pracovaly pro jakoukoli značku a dostávaly by zaplaceno při každé příležitosti stejně jako při jakékoli jiné kampani,“ uvedla společnost.
Podle šéfa britského odborového svazu Equity Paula Fleminga, který zastupuje práva umělců, je dobře, že se H&M zavázalo platit modelkám za využívání jejich podobizny. Zároveň ale upozornil, že inovace v oblasti umělé inteligence nesmí být závodem o zvýšení zisku.
„Umělá inteligence by nebyla možná bez lidské práce a umění. Člověk by měl zůstat v centru tvůrčího úsilí,“ doplnil Fleming.
Britská BBC zaznamenala reakci americké influencerky Morgan Riddleové. Ta ve svém příspěvku na sociální síti Instagram označila krok H&M za „ostudný“. „RIP (odpočívejte v pokoji, pozn. redakce) všechna ostatní pracovní místa na natáčeních, která tímto zmizí,“ napsala.
Svět sociálních sítí zaplavili virtuální influenceři
Švédský oděvní gigant však není jedinou značkou, která si pohrává s generativní umělou inteligencí. S jejím využitím v minulosti koketovaly Hugo Boss, Levi Strauss nebo Mango. Firmy pak musely krotit vášnivé reakce módního průmyslu nebo zákazníků.
Mezitím svět sociálních sítí zaplavily virtuální influenceři, u kterých je těžké poznat, zda jde o skutečné jedince nebo práci umělé inteligence.
Jednou z nejznámějších fiktivních postav je Miquela Sousa, která má téměř 2,5 milionu sledujících na Instagramu a spolupracovala s automobilkou BMW, módními značkami Calvin Klein a Prada nebo s výrobcem elektroniky Samsung. Díky tomu si ročně vydělá kolem 11 milionů dolarů.
VIDEO: České módní montérky uvidí celý svět. Na Expo míří unikátní uniformy, Japoncům se líbí