Okno do budoucnosti. Zuckerberg ukázal prototypy brýlí virtuální reality, stály miliardy

Šéf společnosti Meta Mark Zuckerberg ukázal prototypy brýlí virtuální reality za miliardy dolarů.

Zuckerberg představil své prototypy virtuální reality za miliardy dolarů

Několik prototypů, miliardy dolarů a jeden velký sen o dokonalém digitálním světě. Společnost Meta (dříve Facebook) už dlouhé roky pracuje na co nejvýkonnějších a nejdostupnějších brýlích pro virtuální realitu (VR). Šéf firmy Mark Zuckerberg se na uzavřeném sezení s novináři, kterého se zúčastnila i redakce CNN Prima NEWS, pochlubil čtyřmi prototypy, které Meta doposud vyvíjela a nadále vyvíjí. Přiznal, že honba za dokonalými VR brýlemi stojí firmu miliardy dolarů.

Cílem společnosti Meta je vyvinout displej, který vytvoří virtuální obraz stejně živý a realistický, jako vypadá opravdový fyzický svět. V průběhu novinářské prezentace přiznal, že k dokonalosti mají představené prototypy ještě stále daleko, výzkumníci jsou ale podle něj na dobré cestě.

Češi pracují na videohrách pro nevidomé. V pořadu CNN Prima Gaming ukážeme, jak fungují

Videohry pro nevidomé jsou spíše vzácností. Česká herní pokladnice se ale může chlubit hned dvěma tituly, které myslí i na hráče s hendikepem. V pořadu CNN Prima Gaming tuzemští autoři mimo jiné vysvětlí, jak tyto konkrétní hry fungují v praxi a proč se pustili do jejich tvorby. Herní pořad můžete sledovat každou sobotu ve 22:20 na stanici CNN Prima NEWS i na webových stránkách cnnprima.cz.

Prvním typem VR brýlí je Butterscotch, jehož cílem je zprostředkovat co nejostřejší a nejkvalitnější obraz. V současnosti komerčně dostupná zařízení mají ještě co dohánět, co se týče ostrosti virtuálního prostředí.

„Potřebujeme ‚retinální‘ rozlišení, což znamená, že se musíme dostat na úroveň zhruba 60 pixelů na stupeň. Prototyp Butterscotch vám umožní bez potíží přečíst i ta nejmenší písmena na oční tabuli,“ pochlubil se s prvními výsledky šéf Facebooku.

Druhým palčivým bodem vývoje je hloubka ostrosti, která má působit co nejpřirozeněji. V praxi totiž mají běžné monitory pevně danou vzdálenost, takže člověk svýma očima ostří jen na jedno místo. „Ve virtuální a augmentované realitě musíte být schopni zaostřit na věci, které jsou velmi blízko a naopak velmi daleko od vás,“ pokračoval Zuckerberg.

Proto Meta začala pracovat na brýlích Half Dome, které díky technologii sledování pohybu očí umožní zaostřit na jakýkoli objekt v jakékoli vzdálenosti, stejně jako to dělá člověk ve skutečnosti. Zde se především pracuje na opravě optického zkreslení a softwaru – přeostřování totiž stále není dost rychlé na to, aby jej lidské oko nepostřehlo.

Miliardové investice do digitálních světů

Posléze se Zuckerberg pozastavil nad takzvaným dynamickým rozsahem. Příroda je často 10krát až 100krát jasnější než moderní televize s vysokým rozlišením a monitory nejvyšší třídy. Aby barvy proto působily realisticky, musí brýle zprostředkovat co nejživější vykreslení, aniž by „nepřepálily“ výsledný obraz. Tomu slouží prototyp Starburst, dosud první VR systém s vysokým dynamickým rozsahem.

Výsledkem všech výše zmíněných brýlí pro virtuální realitu by mělo být jediné zařízení, které vyobrazí realistické a věrné virtuální světy. „Naším cílem je vměstnat všechny tyto technologie do jednoho zařízení, které je lehčí a tenčí než všechna doposud existující zařízení. A proto vznikl Holocake 2,“ neskrýval Zuckerberg své nadšení.

Cesta k dokonalým virtuálním světům je nicméně ještě dlouhá. Sám šéf společnosti Meta uvedl novinářům na uzavřené prezentaci, že do nových technologií investuje miliardy dolarů, přičemž vývoj bude trvat ještě dlouhé roky a bude zpočátku ztrátový.

Za sebe ale věří, že metaverzum – trojrozměrný digitální svět, kam budou lidé chodit za zážitky, sociálním životem i prací – je budoucnost, které unikne jen málokdo. „Těším se, až v nadcházejících letech všechny tyto technologie přeneseme do našich produktů,“ vzkázal Zuckerberg na závěr.

Tagy: