reklama

Omezená rychlost a žádná klimatizace. Fiat má svéráznou funkci pro úsporu elektřiny

/ fotografií

Zvláštní způsob, jak ušetřit poslední dílky elektrické energie, představila italská automobilka. Pokud jejímu modelu do zásuvky bude docházet energie, omezí řadu funkcí. Jde třeba o vyhřívání sedadel nebo klimatizaci. Řidiči ale navíc určí, jak rychle smí jet.

reklama

Tuhle funkci určitě mnozí znají ze svých chytrých mobilních telefonů nebo notebooků – když začne docházet baterie, stáhnou jas obrazovky nebo výkon procesoru. Práce s nimi je pak méně pohodlná, výsledkem je ale delší výdrž v posledních minutách, která se může hodit. Teď chce podobnou funkci u svých elektromobilů nabízet i italská automobilka.

Elektrický Fiat 500 zapne svůj úsporný mód ve chvíli, kdy bude v bateriích vozu zbývat elektřina k dojetí maximálně 50 kilometrů. V takovém případě bude mít řidič omezenou maximální rychlost na 80 km/h. Informační displej mu doporučí, aby ke zpomalování vozu používal spíš rekuperaci než brzdy. Systém také vypne klimatizaci, popřípadě vyhřívání sedadel, čelního skla a zpětných zrcátek.

Více důvěry?

„Tento speciální režim na úsporu energie snad dodá více důvěry těm, kteří se poohlíží po svém prvním elektrickém voze,“ řekl Greg Taylor, šéf prodejů Fiatu ve Velké Británii. Mínil tím fakt, že se někteří lidé bojí elektromobilů kvůli tomu, že jim může při cestě dojít energie.

Řidič může odmítnout funkci dlouhým stiskem voliče jízdních režimů.
Řidič může odmítnout funkci dlouhým stiskem voliče jízdních režimů.
Zdroj: Fiat

Paradoxně by ale takový režim mohl lidem poslední kilometry cesty znepříjemnit. Proto bude možné jej po jeho spuštění deaktivovat pro případ, kdy bude řidič vědět, že už mu zbývá k zásuvce třeba jen pár kilometrů. Stačit má dlouhý stisk tlačítka pro výběr jiného jízdního režimu. Pokud bude potřeba jet rychleji, musí řidič prošlápnout plynový pedál.

Fiat ale upozorňuje, že úsporný mód má opravdu sloužit jen jako poslední záchrana. Zdůrazňuje solidní dojezd u modelu 500, který podle měřícího cyklu WLTP dosahuje na 320 kilometrů v průměru a 399 kilometrů po městě. Díky výkonné palubní nabíječce pak vůz dokáže doplnit zmíněných 50 kilometrů z veřejné stanice za pouhých pět minut.

K tématu

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Je*at papeže, měl křepčit Kamara se spoluhráči. Fanoušci Rangers ho označili za rasistu
Lázně po prodělaném covidu? Na hrazený pobyt dosáhne zatím jen málokdo
Stojím za Izraelem, napsal český velvyslanec v Kuvajtu. Pobouřil tamní diplomacii
reklama
reklama
Hotely mohou otevřít bez omezení od příštího pondělí. Hosté musí být testovaní

Vláda

Domácí zpravodajství

Hamáčkovu plánovanou cestu do Ruska vyšetřuje policie. Ve hře je i trestný čin
Další články
reklama
reklama