Novináři zvolili světové auto roku. Vládu nad anketou přebírají elektromobily
Světovým autem roku 2021 je Volkswagen ID.4. Porazil Hondu e i Toyotu Yaris. Zda ale osloví i zákazníky, je zatím ve hvězdách. Elektrickým vítězům z nedávné minulosti se to příliš nedařilo. Doba se ale mění.
Večer 21. dubna byli vyhlášeni vítězové světové ankety World Car of the Year (WCOTY). Porota složená z 93 novinářů z 24 zemí světa (bez českého zástupce) se kvůli koronavirové pandemii musela vzdát tradičních společných testovacích jízd. Termíny jednotlivých kol však byly dodrženy.
Navazuje na téma

První síto, které zúžilo seznam přihlášených aut v hlavní kategorii na deset a ve vedlejších na pět, proběhlo v prosinci. V březnu jsme se dozvěděli trojici finalistů v každé z kategorií a nyní tu máme konečné výsledky.
Toyota tentokrát bez vavřínů
Už v březnu bylo jasné, že je velká šance, aby vyhrál elektromobil. Do závěrečné trojky se totiž probojovala malá elektrická Honda e, hybridní Toyota Yaris a elektrické SUV Volkswagen ID.4. Toyotě Yaris se nicméně nepodařilo zopakovat evropský úspěch v podobě vítězství v anketě o evropské auto roku 2021. Prvenství jí v celosvětové soutěži vyfoukl elektrický Volkswagen ID.4, který odsunul do pozadí i inovativní Hondu e.
Pro německou automobilku je to velký úspěch, protože se ukazuje, že její miliardové investice do elektromobility mohou přinést ovoce a udělat definitivní tečku za aférou Dieselgate, která poškodila její pověst v celosvětovém kontextu.
Navazuje na téma

„Vítězství ID.4 nás obzvláště těší. Nejen proto, že jde o jedno z nejdůležitějších automobilových ocenění, ale také proto, že porota ocenila naši ideu a skvělý tým. ID.4 je model pro Evropu, Čínu i USA, je vyslancem naší elektrické ofenzivy,“ komentoval vítězství Ralf Brandstätter, šéf VW.
Osvědčená jména vítězi podkategorií
Součástí ankety o světové auto roku je i několik prestižních subkategorií. Na Hondu e se přece jen dostalo, když se jí podařilo porazit konkurenty ve třídě městských aut, kde zvítězila nad Toyotou Yaris i sesterskou hybridní Hondou Jazz.
Králem luxusních vozidel bude pro tento rok vlajková loď ze Stuttgartu, Mercedes-Benz třídy S, když nedal šanci Land Roveru Defender ani švédskému elektrickému Polestar 2. Kategorii sportovních aut ovládlo Porsche 911. Nestačilo na něj Audi RS8 ani pekelná Toyota GR Yaris s nejsilnějším tříválcem na světě a pohonem obou náprav. Cenu za design si odnesl nový Land Rover Defender, který se líbil více než Honda e a Mazda MX-30.
Největší zklamání panuje nejspíš v Toyotě. Její Yaris totiž figuroval ve třech kategoriích, ale zlato nezískal ani v jedné z nich. Volkswagen je naproti tomu v anketě WCOTY „ostříleným hráčem“. Poprvé zabodoval v roce 2009 Golfem šesté generace, o rok později Polem, v roce 2013 maličkým VW up! a v roce 2013 opět Golfem. Tentokrát zahrál na elektrickou notu a rozhodně není první automobilkou, která zvítězila v této anketě s elektromobilem. V roce 2011 si totiž nejvyšší ocenění odnesl Nissan Leaf a v roce 2019 Jaguar I-Pace.
Navazuje na téma
