Světovým autem roku 2021 je Volkswagen ID.4. Porazil Hondu e i Toyotu Yaris. Zda ale osloví i zákazníky, je zatím ve hvězdách. Elektrickým vítězům z nedávné minulosti se to příliš nedařilo. Doba se ale mění.
Večer 21. dubna byli vyhlášeni vítězové světové ankety World Car of the Year (WCOTY). Porota složená z 93 novinářů z 24 zemí světa (bez českého zástupce) se kvůli koronavirové pandemii musela vzdát tradičních společných testovacích jízd. Termíny jednotlivých kol však byly dodrženy.
První síto, které zúžilo seznam přihlášených aut v hlavní kategorii na deset a ve vedlejších na pět, proběhlo v prosinci. V březnu jsme se dozvěděli trojici finalistů v každé z kategorií a nyní tu máme konečné výsledky.
Toyota tentokrát bez vavřínů
Už v březnu bylo jasné, že je velká šance, aby vyhrál elektromobil. Do závěrečné trojky se totiž probojovala malá elektrická Honda e, hybridní Toyota Yaris a elektrické SUV Volkswagen ID.4. Toyotě Yaris se nicméně nepodařilo zopakovat evropský úspěch v podobě vítězství v anketě o evropské auto roku 2021. Prvenství jí v celosvětové soutěži vyfoukl elektrický Volkswagen ID.4, který odsunul do pozadí i inovativní Hondu e.
Pro německou automobilku je to velký úspěch, protože se ukazuje, že její miliardové investice do elektromobility mohou přinést ovoce a udělat definitivní tečku za aférou Dieselgate, která poškodila její pověst v celosvětovém kontextu.
„Vítězství ID.4 nás obzvláště těší. Nejen proto, že jde o jedno z nejdůležitějších automobilových ocenění, ale také proto, že porota ocenila naši ideu a skvělý tým. ID.4 je model pro Evropu, Čínu i USA, je vyslancem naší elektrické ofenzivy,“ komentoval vítězství Ralf Brandstätter, šéf VW.
Osvědčená jména vítězi podkategorií
Součástí ankety o světové auto roku je i několik prestižních subkategorií. Na Hondu e se přece jen dostalo, když se jí podařilo porazit konkurenty ve třídě městských aut, kde zvítězila nad Toyotou Yaris i sesterskou hybridní Hondou Jazz.
Králem luxusních vozidel bude pro tento rok vlajková loď ze Stuttgartu, Mercedes-Benz třídy S, když nedal šanci Land Roveru Defender ani švédskému elektrickému Polestar 2. Kategorii sportovních aut ovládlo Porsche 911. Nestačilo na něj Audi RS8 ani pekelná Toyota GR Yaris s nejsilnějším tříválcem na světě a pohonem obou náprav. Cenu za design si odnesl nový Land Rover Defender, který se líbil více než Honda e a Mazda MX-30.
Největší zklamání panuje nejspíš v Toyotě. Její Yaris totiž figuroval ve třech kategoriích, ale zlato nezískal ani v jedné z nich. Volkswagen je naproti tomu v anketě WCOTY „ostříleným hráčem“. Poprvé zabodoval v roce 2009 Golfem šesté generace, o rok později Polem, v roce 2013 maličkým VW up! a v roce 2013 opět Golfem. Tentokrát zahrál na elektrickou notu a rozhodně není první automobilkou, která zvítězila v této anketě s elektromobilem. V roce 2011 si totiž nejvyšší ocenění odnesl Nissan Leaf a v roce 2019 Jaguar I-Pace.