Silnice, dálnice, obchvaty. Prostě to zařídíme, opravíme, postavíme. Premiér Andrej Babiš (ANO) to sliboval už před krajskými volbami v roce 2016. I přesto, že má hnutí ANO nyní hejtmany v pěti krajích a ministerstvo dopravy spadá do gesce ANO už šest let, většina lidí považuje špatný stav silnic za jeden z nejpalčivějších problémů. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu agentury Median pro CNN Prima NEWS. Babiš ale tvrdí, že díky ANO se opravily tisíce kilometrů silnic a rozestavěly se dálnice.
Na otázku, co by měl budoucí hejtman v daném kraji zlepšit a co je palčivým problémem, odpovídalo přes čtyři tisíce respondentů. Výsledek? Ve většině krajů by si lidé přáli lepší stav silnic a chodníků.
Na špatný stav komunikací si nejvíce stěžují lidé ve Středočeském kraji, kde má ANO hejtmanku Jaroslavu Pokornou Jermanovou. Tamní silnice považuje za problém 28 procent respondentů.
Z průzkumu Medianu vyplývá, že na stav silnic si lidé stěžují i v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. V průzkumu to v obou krajích uvedlo 19 procent respondentů.
„Ukazuje se, že nespokojenost převažuje u dostupnosti a cen bydlení, osobní dopravy, jako je stav silnic či dálnic, a parkování,“ uvádí Median.
Loňská studie Světového ekonomického fóra dokonce uvedla, že kvalita českých silnic řadí Česko na stejnou úroveň jako Pákistán. Z loňské analýzy Raiffeisenbank vyplynulo, že Česká republika má šesté nejhorší silnice v Evropské unii. A to i přesto, že premiér Andrej Babiš (ANO) v minulosti sliboval, že se stav silnic zlepší a dálnic se bude stavět víc.
Kromě špatného stavu silnic si Češi před krajskými volbami stěžují na nezaměstnanost. Ta trápí 34 procent obyvatel Karlovarského kraje a 23 procent obyvatel Moravskoslezského kraje. Pro 23 procent obyvatel Ústeckého kraje zase představují problém nepřizpůsobiví občané, menšiny a cizinci.
Babiš: Na dopravu dáváme miliardy
Premiér Andrej Babiš (ANO) ale tvrdí, že se v resortu dopravy udělalo dost. „Za uplynulých šest let jsme vůbec poprvé investovali ze státního rozpočtu rekordní peníze na krajské silnice II. a III. tříd, i s letošním rokem na ně šlo mimořádně celkem 24 miliard korun, za to kraje opravily nad rámec svých rozpočtů tisíce kilometrů silnic a další teď opravují,“ napsal CNN Prima NEWS premiér.
Zdůraznil, že ministři za hnutí ANO rozjeli výstavbu dálnic a silnic I. třídy. „Po zastavení výstavby v roce 2011 jsme tak nastartovali přípravu a zahajování nových staveb, mezi lety 2014 až 2019 jsme otevřeli dohromady 96,6 kilometru úplně nových dálnic a letos ještě do konce roku otevřeme 21,3 kilometru, například karlovarské D6 nebo D48 v úseku Rybí–Rychaltice v Moravskoslezském kraji,“ vyčíslil Babiš.
Aktuálně se podle premiéra staví 127,7 kilometru nových dálnic na zelené louce, 51,5 kilometru silnic I. třídy, což jsou většinou obchvaty měst, a dokončuje se modernizace D1 na 71 kilometrech. Celkem se teď podle Babiše pracuje na 250,2 kilometru silnic. Čísla, která Babiš uvedl, potvrdilo ministerstvo dopravy.
Průzkum agentury Median trval od 30. července do 10. srpna. Zúčastnilo se ho 4 292 respondentů ve věku 18 a více let.