Pět z celkových dvanácti automobilových značek koncernu Stellantis se v brzké době stane výhradně elektrickými. To znamená, že osobní automobily těchto značek budou brzy v prodeji výhradně na bateriový elektrický pohon (BEV), naftové i benzinové pohony se časem z nabídky zcela vytratí. Píše o tom magazín Automotive News Europe.
První značka, Lancia, se přitom stane plně elektrickou již od roku 2024, tedy za tři roky. Ve stejném roce ji napodobí i prémiová značka DS. Počínaje rokem 2024 se obě značky (Lancia a DS) přestanou angažovat v uvádění nových modelů se spalovacím motorem, ale prodeje dosud vyráběných modelů ještě budou pokračovat až do roku 2026.
Italská svatokrádež?
V Itálii populární Lancii bude následovat neméně legendární značka Alfa Romeo, takže od roku 2027 už budou i její nově představené modely poháněné výhradně elektrickou energii z akumulátorů.
Pro mnohé fanoušky italské automobilky to je nepochybně velké zklamání, protože věřili, že právě Alfa Romeo zůstane v portfoliu Stellantisu jakýmsi posledním Mohykánem i v době rozsáhlé elektrifikace. Zejména kvůli svému bohatému sportovnímu dědictví.
Plány koncernu Stellantis jsou ale nekompromisní, rozsáhlá elektrifikace je v současnosti jediným realistickým způsobem, jak automobilové značky v Evropě udržet naživu. Plány elektrifikace Alfy Romeo se přitom týkají nejen evropského, ale také severoamerického a čínského trhu.
Starý svět odchází
Automobilový průmysl dnes prochází nejhlubšími změnami ve své historii. Na jedné straně stále existuje obrovská poptávka po nových autech, na druhé straně na něj intenzivně tlačí kontroverzní regulace týkajících se vypouštěných emisí.
Záměrem nejen Evropské unie je, aby byly automobily v osobní dopravě lokálně emisně neutrální a aby se podílely na zvyšování kvality životního prostředí tím, že ho alespoň nebudou ničit.
Samotné elektromobily za svoje postavení nemohou. Ty nejmodernější mají vynikající jízdní vlastnosti, rychle se nabíjejí, jsou cenově stále dostupnější a spolu s inovativním pohonem přinášejí do běžného života i množství nových technologií zvyšujících bezpečnost a komfort.
Přechod z benzinu a nafty na elektřinu tedy nemusí být ani v případě Alfa Romeo tak negativním jevem, jak se dnes mnozí domnívají. Je to spíš otázka zvyku nebo ještě lépe nevyhnutelnosti.