
Výpověď bez důvodu? Návrat do časů roboty, říká Středula. Podle expertů pomůže zvýšit mzdy
Zatímco před pár lety se automobilky předháněly v nabízení různých dodatečných bonusů od tankovacích karet až po zimní komplety zdarma, poslední dobou už je v cenících takřka nenajdete. Jsou tu ovšem výjimky, i když u některých je to podmíněné financováním.
Japonská automobilka slaví úspěchy nejen v kategorii osobních vozů, ale i těch užitkových. Pro své zákazníky si teď navíc připravila zajímavou podzimní akci Toyota Professional Roadshow, během které objede se svými modernizovanými modely Proace celou Českou republiku. K vidění budou průběžně po dobu dvou měsíců v devatenácti různých dealerstvích. Na co se můžeme těšit?
Toyota se může pochlubit jednou z nejširších modelových palet v Česku. Vedle klasických osobních aut převážně s hybridními pohony nabízí také sportovní vozy, osobní či užitkové dodávky a nechybí jí ani pick-up. Tím ale japonská invaze ještě zdaleka nekončí, protože už na podzim k českým zákazníkům dorazí první kusy největší užitkové dodávky Proace Max i ikonického off-roadu Land Cruiser nové generace. Kolik stojí?
Italka s francouzským spodním prádlem. I tak lze zjednodušeně popsat novou „šestistovku“ od Fiatu. Tento vůz, který kombinuje rozměry malého hatchbacku s prostorností SUV, využívá osvědčenou platformu koncernu Stellantis používanou napříč jeho kompaktními modely. Design karosérie a interiéru nicméně pochází z vlastního studia Fiatu přímo v Turíně. Auto tedy vypadá italsky, ale jezdí francouzsky.
Francouzský koncern Stellantis vsadil vše na elektromobilitu, což se u některých modelů vyplatilo, jiné ale naopak na absenci spalovacích motorů těžce doplatily. Nejvíce to odnesly dříve tolik oblíbená rodinná MPV Citroën Berlingo, Peugeot Partner nebo Opel Combo, která s elektromotorem jednoduše postrádala smysl. I proto se teď Stellantis rozhodl benzinové i naftové motory do nabídky vrátit. Jak jezdí omlazený Opel Combo se starým dobrým nafťákem?
Ital na francouzských základech, i tak lze jednoduše popsat nový Fiat 600. Auto s rozměry malého hatchbacku a prostorností SUV totiž sdílí ozkoušenou platformu koncernu Stellantis, ovšem jeho vývoj, designování i výběr jednotlivých materiálů, probíhal přímo v italském Turíně. Vypadá tedy jako Ital, ale jezdí jako Francouz. Zda se fúze těchto dvou světových kuchyní povedla, zjišťovala redakce během prvních jízd v okolí Prahy.
Středně velké „esúvéčko“ od Alfy se za roky výroby osvědčilo jako nadčasové a mechanicky robustní auto. Turbobenzinová verze Competizione se nezatěžuje s nějakými bateriemi a nabízí neředěný řidičský požitek. Na spotřebě je to znát.
Na prvním americkém vítězi evropské ankety o auto roku je americký tak akorát název. Nejmenší vozidlo značky Jeep se vyrábí v polských Tychách a coby velikostní konkurent Škody Kamiq sdílí techniku s Peugeotem 2008 či Opelem Mokka, tedy kolegy z koncernu Stellantis. Jak jezdí?
Šedá je v současnosti nejoblíbenější barva, kterou volí lidé kupující nové auto. Fiat se ovšem rozhodl s šedou skoncovat a nabízet pouze barevnější alternativy. Chystaný plně elektrický vůz 600e bude jednou z hvězd kampaně namířené proti automobilové uniformitě. To vysvětluje, proč se jeden z těchto automobilů dostal do obrovského sudu s oranžovou barvou i s generálním ředitelem Fiatu Olivierem Francoisem za volantem.
Od roku 2030 budeme v Evropě prodávat pouze čisté elektromobily. Šéfka Peugeotu Linda Jacksonová v rozhovoru pro CNN Prima NEWS nastínila budoucnost francouzské automobilky s tím, že cokoliv jiného než uspět jako výrobce elektromobilů, je chiméra. Zmínila se i o připravovaných novinkách a vizi pro nadcházející léta.
Francouzská minidodávka v rodinném balení válcovala trh přes dvacet let, výhradně elektrický pohon současné generace ji však fakticky pohřbil zaživa. Při nevalných továrních parametrech elektromotoru a ještě horším vlastnostem v praxi dávají zákazníci praktického vozu přednost konkurenci s tradičními spalovacími motory.
Model Ypsilon se vyrábí od roku 2011 a posledních pět let jej koupíte už jen v Itálii, přesto se ho prodává více než všech vozů Alfa Romeo na celém světě. Koncern Stellantis nedávno oznámil velkou renesanci slavné značky Lancia, která byla původně odsouzena k postupnému zániku. Než ale přijdou na trh zbrusu nové elektrické Lancie, bude si firma muset vystačit s jedenáct let starým mini-modelem, který za tím účelem prodělal další omlazení.