Zvýšení DPH na pivo se buď propíše do ceny pro zákazníka, nebo si to hospodští vezmou z vlastních marží, řekl v pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS ředitel pivovaru Budějovický Budvar Petr Dvořák. Podle něj je ale druhá zmíněná možnost po covidovém období nepravděpodobná. Zvýšení daně tedy zřejmě pocítí zákazníci v cenách nápoje.
„Když jsem posledně odpovídal na otázku, jestli bude stát pivo 70 korun, řekl jsem, že jednou ano, protože si pamatujeme, že stálo i deset korun,“ zmínil ve vysílání CNN Prima NEWS Dvořák. Ke zdražení typického českého nápoje by však mohlo dojít už brzy.
Vláda totiž uvažuje o zvýšení daně na čepované pivo. Ze současných 11 procent by se daňová zátěž mohla zvednout až na 21 procent. To by podle generálního ředitele pivovaru mělo vliv na koncovou cenu pro zákazníky.
ČTĚTE TAKÉ: Kdy zažádat o vyšší plat? Není na co čekat, radí ekonom. Upozornil na možné riziko
„Buď zvýšení daně hospodští propíšou do ceny pro zákazníky, anebo to doplatí z vlastních marží. Nicméně po období covidu a teď v době zvýšené inflace druhou možnost nevidím jako pravděpodobnou.
Zdražení piva bude podle experta znamenat problém zejména pro malé vesnické hospody. „Na vesnicích bude zdražení o každou korunu velmi znát, a může se tedy stát, že zvýšení ceny piva jenom urychlí zánik vesnických hospod,“ dodal Dvořák.
Cenu piva drží konkurence
Rozdíl v ceně čepovaného a lahvového piva činí podle ředitele přidaná hodnota v restauraci. „Rozdíl není v pivu samotném, ale především v tom, že v podnicích zákazník platí za servis,“ vysvětlil Dvořák.
Cena lahvového piva se však pohybuje okolo stejné částky jako před deseti lety. Loni sice podle ředitele budějovického pivovaru zdražilo asi o deset procent, nicméně i toto zvýšení je pod úrovní inflace. Podle oborníka to má dva důvody: „Zaprvé je v tuzemsku vysoká konkurence. V Česku máme hodně pivovarů a umíme vyprodukovat opravdu hodně piva,“ uvedl Dvořák. Vysoká konkurence tedy drží cenu nápoje relativně nízko. Druhým důvodem podle něj je, že se smazávají rozdíly mezi jednotlivými značkami.