Comeback odepsaného média: Cédéčka mají nečekané spasitele, prodej dokonce vzrostl
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
„Cédéčka“ se nenápadně vracejí. Jejich prodeje vzrostly o osm procent.
Proč lidé touží po fyzických nosičích?
Police s kompaktními disky přinášejí emoce a vzpomínky.
Tahounem nástupu CD, DVD a Blu-ray disků je generace Z, která díky tomu objevuje starou klasiku.
Nástup streamovacích platforem měl definitivně pohřbít fyzická média. Kompaktní disky ale zažívají nečekaný comeback. Největším tahounem jsou mladí uživatelé, v nichž CD a DVD vyvolávají pocit nostalgie. Zároveň touží po skutečném vlastnictví a odpojení od algoritmů.
Podle údajů z tržiště Discogs vzrostly letošní nákupy „cédéček“ o osm procent. Uživatelé si do svých seznamů přání přidali téměř 13 milionů disků, což je meziroční nárůst o 47 procent. Zároveň se zpomalil propad prodeje DVD a Blu-ray disků. Ve třetím čtvrtletí letošního roku klesly jen o tři procenta. Přitom minulý rok se ve stejném období trh propadl o 26 procent.
ČTĚTE TAKÉ: Boxerský výkon youtubera Paula proti Joshuovi? Údery o ničem, ať už se do toho necpe, říká Kraj
Růst prodejů fyzických nosičů v hudbě potvrzují i data Americké asociace nahrávacího průmyslu. V roce 2022 evidovala tržby ve výši 1,7 miliardy dolarů, zatímco o rok později to bylo 1,9 miliardy a loni už prodeje fyzických nosičů dosáhly dvou miliard dolarů.
O návratu fyzických médií informoval deník Washington Post, který nabídl i několik vysvětlení, co stojí za nečekaným comebackem. Mezi uživateli vládne touha po vlastnictví a kontrole nad obsahem.
Čtěte také
„Hnací silou současného růstu jsou lidé, kteří tráví spoustu času nákupem fyzických nosičů hudby a zároveň doufají, že jejich hodnota v průběhu času poroste,“ řekl Lloyd Starr ze specializovaného obchodu na kompaktní disky Discogs.
Sbírka fyzických disků připomíná konkrétní příběhy
Jeho slova potvrdil i předseda katedry mediálních studií na univerzitě v Coloradu, Ted Striphas. „Možnost fyzicky si vystavit mediální artefakty vypovídá o tom, kdo jste a jaká je vaše identita,“ řekl.
Sběratelé pro Washington Post prozradili, že prohlížení poličky s kompaktními disky přináší i řadu emocí. Při pohledu na konkrétní obal si připomínají životní příběh, který se k albu či filmu váže.
Nic takového se podle Teda Striphase ve světě streamování nepřenáší. Lidé si také začali uvědomovat, že filmy na Netflixu nebo hudbu na Spotify prakticky nevlastní. Licence se podle rozmaru provozovatele může měnit z měsíce na měsíc a jejich oblíbený titul může náhle zmizet.
Čtěte také
Zato u DVD a CD je jistota, že se jejich milovaný obsah neztratí. Disk mohou kdykoli vložit do přehrávače a nemusí řešit, jestli nevypršelo předplatné nebo zda filmy či hudba nejsou regionálně omezené.
Když mechanika chroustá disk
Důležitou roli má i offline rituál, kdy lidé nemusí být připojeni k internetu a nejsou závislí na algoritmech, jakou hudbu jim naservírují. Při vkládání disku do přehrávače pak zažívají pocity „krmení stroje“.
Nejprve zasunou disk do mechaniky, následně slyší, jak se disk roztáčí a začíná hrát. Před nimi je jasně daný čas, po který mohou poslouchat hudbu nebo sledovat filmy. Když se dostanou na konec daného disku, nikdo do nich necpe další obsah, jako to dělají streamovací platformy.
Čtěte také
Lloyd Starr poznamenal, že mezi zákazníky nakupujícími kompaktní disky roste počet zástupců generace Z. Lidé narození mezi lety 1996 a 2009 jsou podle něj fascinováni médiem, které je pro ně tak trochu cizí. „Pro mladší generaci je to stará klasika,“ dodal Starr.
Po nástupu streamovacích platforem na počátku nového milénia se prorokoval „cédéčkům“ rychlý konec. Nyní se zdá, že odepsaná technologie chytá druhý dech. Odborníci však neočekávají, že se přiblíží popularitě z 80. a 90. let. I nadále půjde o okrajový trh, který ale bude sázet na touhu po svobodě a hmatatelném vlastnictví.
VIDEO: Obrázek od AI? Jako pět vteřin mikrovlnky. Odborníci varují před nečekaným dopadem