Malý Peugeot 205 ze začátku 80. let není právě autem, za které by sběratelé chtěli utrácet miliony. Pokud ovšem nejde o silniční verzi závodního speciálu, která patřila samotnému šéfovi továrního týmu francouzské automobilky.
Legendární rallye závody Group B byly v 80. letech velmi populární a drsnou show, při které přicházeli o život jezdci i diváci. Pravidla FIA pro automobilky byla jednoduchá – pokud chcete do závodů nasadit svůj speciál, musíte spolu s ním vyrobit 200 dalších kusů pro silniční provoz. Díky tomu vznikla řada zajímavých sportovních vozů včetně Peugeotu 205 Turbo 16.
Auto se představilo v roce 1984 na autosalonu v Ženevě. A i když možná na první pohled vypadalo jen jako vylepšená verze obyčejného městského auta, kterých byla tehdejší Evropa plná, neměla s ním tolik společného. Dostala upravené šasi, karoserii i interiér. Místo předních roztáčel její motor všechna čtyři kola.
Pod kapotou se také skrývalo opravdové závodní náčiní. Benzinový čtyřválec měl litý ocelový blok, šestnáctiventilovou technologii a masivní turbodmychadlo. Výsledkem byl výkon rovných 200 koní. Celkem vzniklo 219 kusů určených do silničního provozu, tedy o něco víc, než vyžadovala dobová pravidla FIA.
Auto pro VIP
Všechny modely určené pro zákazníky měly šedý lak Winchester Gray. Kromě nich ale vznikly čtyři vozy, které automobilka nechala obléct do závodních barev a věnovala je svým důležitým zaměstnancům. Po jednom kusu dostali ředitel závodního týmu Jean Todt, tehdejší šéf automobilky Jean Boillot, francouzský závodník Didier Pironi a šéf technického oddělení Peugeot Sport André de Cortanze.
Vůz, který nyní míří do dražby, měl podle aukčního domu patřit právě Jeanu Todtovi. Auto od té doby dostalo pár vylepšení. Sedí na pneumatikách Michelin TRX. Motor a převodovka jsou původní, i když na nich také bylo potřeba pracovat. Jednotka dostala zvýšení výkonu až na 230 koní, nové rozvody a palivové čerpadlo. Počítadlo ukazuje jen 9 900 ujetých kilometrů.
Peugeot 205 Turbo 16 v závodních barvách půjde do prodeje 21. března v rámci aukce Aguttes on Wheels ve Francii. Podle odhadu by měl najít nového majitele za 300 až 400 tisíc eur, tedy až za 10,4 milionu korun. Pokud se odhady aukčního domu naplní, půjde o nejdražší Peugeot 205 historie. Může totiž překonat v přepočtu 10 milionů korun, za které se loni ve Velké Británii prodal přímo závodní speciál 205 Turbo 16.