reklama

Poklad za 10 milionů korun? Téměř 40 let starý Peugeot 205 jde do dražby

/ fotografií

Malý Peugeot 205 ze začátku 80. let není právě autem, za které by sběratelé chtěli utrácet miliony. Pokud ovšem nejde o silniční verzi závodního speciálu, která patřila samotnému šéfovi továrního týmu francouzské automobilky.

reklama

Legendární rallye závody Group B byly v 80. letech velmi populární a drsnou show, při které přicházeli o život jezdci i diváci. Pravidla FIA pro automobilky byla jednoduchá – pokud chcete do závodů nasadit svůj speciál, musíte spolu s ním vyrobit 200 dalších kusů pro silniční provoz. Díky tomu vznikla řada zajímavých sportovních vozů včetně Peugeotu 205 Turbo 16.

Auto se představilo v roce 1984 na autosalonu v Ženevě. A i když možná na první pohled vypadalo jen jako vylepšená verze obyčejného městského auta, kterých byla tehdejší Evropa plná, neměla s ním tolik společného. Dostala upravené šasi, karoserii i interiér. Místo předních roztáčel její motor všechna čtyři kola.

Vzácný Peugeot 205 Turbo 16 má prostý a funkční interiér.
Vzácný Peugeot 205 Turbo 16 má prostý a funkční interiér.
Zdroj: Aguttes

Pod kapotou se také skrývalo opravdové závodní náčiní. Benzinový čtyřválec měl litý ocelový blok, šestnáctiventilovou technologii a masivní turbodmychadlo. Výsledkem byl výkon rovných 200 koní. Celkem vzniklo 219 kusů určených do silničního provozu, tedy o něco víc, než vyžadovala dobová pravidla FIA.

Auto pro VIP

Všechny modely určené pro zákazníky měly šedý lak Winchester Gray. Kromě nich ale vznikly čtyři vozy, které automobilka nechala obléct do závodních barev a věnovala je svým důležitým zaměstnancům. Po jednom kusu dostali ředitel závodního týmu Jean Todt, tehdejší šéf automobilky Jean Boillot, francouzský závodník Didier Pironi a šéf technického oddělení Peugeot Sport André de Cortanze.

Už otvírání karoserie prozradí, že jde o stylový sportovní stroj.
Už otvírání karoserie prozradí, že jde o stylový sportovní stroj.
Zdroj: Aguttes

Vůz, který nyní míří do dražby, měl podle aukčního domu patřit právě Jeanu Todtovi. Auto od té doby dostalo pár vylepšení. Sedí na pneumatikách Michelin TRX. Motor a převodovka jsou původní, i když na nich také bylo potřeba pracovat. Jednotka dostala zvýšení výkonu až na 230 koní, nové rozvody a palivové čerpadlo. Počítadlo ukazuje jen 9 900 ujetých kilometrů.

Peugeot 205 Turbo 16 v závodních barvách půjde do prodeje 21. března v rámci aukce Aguttes on Wheels ve Francii. Podle odhadu by měl najít nového majitele za 300 až 400 tisíc eur, tedy až za 10,4 milionu korun. Pokud se odhady aukčního domu naplní, půjde o nejdražší Peugeot 205 historie. Může totiž překonat v přepočtu 10 milionů korun, za které se loni ve Velké Británii prodal přímo závodní speciál 205 Turbo 16.

K tématu

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Vláda

Omezení obchodů a služeb bude platit. Vláda znovu schválila zrušené opatření

Omezení obchodů a služeb bude platit. Vláda znovu schválila zrušené opatření

Vláda v pátek dopoledne během 15minutového on-line zasedání schválila opatření o omezení obchodu. Reagovala tak na čtvrteční zrušení opatření Nejvyšším správním soudem (NSS). Informoval o tom mluvčí kabinetu Vladimír Vořechovský. Ministr zdravotnictví Petr Arenberger (za ANO) už ve čtvrtek uvedl, že plánuje nahradit normu novou verzí opatření proti šíření covidu. V novém opatření chybí například omezení maximálního počtu účastníků demonstrací na 100.

Stojí ruští agenti i za výbuchy skladů v Bulharsku? Data ukazují možnou spojitost
Slováci bojují za referendum k novým volbám. Petici podepsalo přes 500 tisíc lidí
Umožněte úřední maturity, uložili Plagovi poslanci. Bylo by to nezákonné, reagoval
reklama
reklama
Ostravský hotel byl pro ruské agenty ideální. Doporučila jim ho jejich oběť z Vrbětic?

Reportáž

Domácí zpravodajství

Arenberger: Na rodinná setkání se omezení nevztahuje. Kontrolovat je můžeme těžko
Hrozí Česku arbitráže kvůli regulaci hazardu? Soudní dvůr EU přijal důležité rozhodnutí
Další články
reklama
reklama