Starší zimní pneumatiky v zahraničí stačit nemusí. Podívejte se, na co dát při přezouvání pozor
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Zima klepe na dveře: Co o přezouvání říká zákon?
Staré pneu zkontrolujte důkladně.
Jak poznat, že pneumatiky jsou „po záruce“?
Co všechno riskujete bez zimních gum?
U zimních pneumatik česká legislativa vyžaduje minimální hloubku 4 milimetry. Už však neuznává pneumatiky M+S jako zimní. Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Podzim pokročil a brzy už bude opět povinné používat při jízdě na sněhu nebo při námraze zimní pneumatiky. Většina řidičů aktuálně řeší, jak správně přezout. Připomínáme vám to nejdůležitější, na co byste neměli zapomenout při kontrole starých nebo nákupu nových pneumatik.
Zima už začíná v Česku klepat na dveře a za několik málo dnů – konkrétně v období od 1. listopadu do 31. března – bude opět ze zákona povinné nazout zimní pneumatiky, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, popřípadě pokud to lze vzhledem k vývoji počasí očekávat.
Legislativa přitom vyžaduje zimní obutí na všech čtyřech kolech. Jestli letos nebudete kupovat úplně novou sadu gum, ty starší byste měli před přezutím pečlivě zkontrolovat.
ČTĚTE TAKÉ: Naftové motory mizí z trhu. Některým segmentům však dominují, nejvíc dieselů prodá v Česku Škoda
Začněte vizuální diagnostikou. Než se rozhodnete pneumatiky nasadit na nové auto, po vyjmutí ze skladovacího místa si je pořádně prohlédněte a hledejte povrchové vady, které by v provozu mohly způsobit zbytečné komplikace.
Hledejte poškození bočnic, například boule, a sledujte také opotřebení dezénu. Na hodně opotřebovaných pneumatikách zpravidla najdete praskliny a trhliny, které vznikají hlavně stárnutím materiálu.
Čtěte také
Při přezouvání sledujte konec tzv. DOT kódu na bočnici
Při obouvání aut na zimní i letní pneumatiky je důležité sledovat poslední čtyřčíslí takzvaného DOT kódu na bočnici. Ten informuje o datu výroby pneumatiky – první dvojčíslí označuje týden v roce, druhé pak konkrétní rok. Pokud je na vašich pneumatikách uvedeno třeba 0520, znamená to, že byly vyrobeny v 5. týdnu roku 2020.
Pro maximální bezpečnost se doporučuje, aby pneumatiky nebyly starší než šest let, protože zhruba od tohoto věku začíná klesat elasticita použitých gumových materiálů. Nejpozději byste pak měli kupovat čerstvou sadu po osmi až deseti letech. Nákup nových pneumatik přitom není drahou investicí, protože na většinu běžných aut seženete sadu kvalitního obutí za přibližně 10 000 korun.
Na úplný závěr doporučení ponecháváme to legislativně nejdůležitější. V Česku je minimální zákonná hloubka dezénu zimních pneumatik čtyři milimetry. Samozřejmě však platí, že čím hlubší je dezén, tím lepší jízdní vlastnosti pneumatiky poskytují.
Čtěte také
Při výběru pneumatik dbejte na symboly
Od 1. října 2024 se evropská legislativa týkající se zimních pneumatik významně změnila, když některé země (například Německo) přestaly považovat pneumatiky s označením M+S (Mud and Snow) za vyhovující pro zimní podmínky.
V Česku zatím stále můžete používat i tento typ obutí jako zimní, avšak pokud se chystáte na cestu do zahraničí, ideálně na bočnicích pneumatik hledejte alpský symbol sněhové vločky s označením 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake). Je zárukou, že pneumatika prošla standardizovaným testováním v náročných podmínkách a můžete se na ni spolehnout.
Při nesplnění povinnosti zimních pneumatik v uvedených klimatických podmínkách riskujete blokovou pokutu až 1 500 korun a ve správním řízení činí sankce 2 000 až 5 000 korun. V extrémních případech vám policisté mohou zakázat další jízdu. Pokud kvůli nevyhovujícím pneumatikám zaviníte dopravní nehodu, mohou částky vzrůst na dvojnásobek, při způsobeném zranění hrozí zákaz řízení až na osm měsíců.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: „Ať zavřou ty, co to postavili.“ Nový kruhový objezd v Plzni děsí řidiče a tvoří kolony