Platba za parkování v Praze 7
Nedostatek parkovacích míst se rozhodli řešit radní na Praze 7 po svém. Občanům chtějí dát na výběr, jestli si přejí pokračovat ve stávajícím systému, nebo parkování výrazně zdraží. Revoluční má být hlavně myšlenka, že vybrané peníze přerozdělí těm, kteří parkovací oprávnění mít nebudou.
Pokud mají obyvatelé Prahy 7 automobil a chtějí s ním parkovat, budou muset zaplatit o několik tisíc korun víc než dosud. Tak zní jeden z návrhů radních městské části hlavního města. Peníze parkujících, které by se vybraly navíc, by se daly těm neparkujícím.
ČTĚTE TAKÉ: Prahu plní nepojízdná auta, úklid brzdí zákon. V Řeporyjích povolali na pomoc mimozemšťany
Roční parkovné by se zvedlo na sedm až devět tisíc. Místní bez parkovací karty by za to dostali 1500 až dva tisíce korun. Jestli o takovou změnu lidé stojí, si mají odhlasovat v anketě v rámci eurovoleb.
„Voliči si mohou zvolit, že budou řidiči platit málo, ale bude to systém, kdo dřív přijede, ten parkuje. Alternativou je, že budou řidiči platit trochu víc a budou motivovat sousedy, aby si nekoupili auto a počet aut bude stálý, ale dražší,“ řekl starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha sobě).
„Návrh zapadá do celoevropského boje proti automobilům, ale je to asi první nápad, že by radnice přerozdělila peníze, které vybrala, a to lidem, kteří nemají automobil, a ti by si za to mohli nastřádat na auto,“ řekl tiskový mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota.
Parkovací revoluce vzbudila vlnu zájmu i mezi diskutujícími na internetu. „Já nekouřím, tak chci taky zpět část zdravotního pojištění placeného kuřáky... stejná kravina, že?“ napsal jeden z uživatelů sociální sítě. Další upravili cimrmanovskou hlášku na „Postavili si město, ale jezdili jim tam lidi.“
Bohatým řidičům brát a chudým bez auta dávat. Tak podle některých starostů ostatních částí Prahy vyzní celý plán. „Myslím, že podobných plánů je plná historie a každý ať posoudí sám, na kolik se vyplatily,“ řekl starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS). Šéf městské části Praha-Řeporyje Pavel Novotný (ODS) plán označil za komunismus.
Celkově je v Praze aktuálně 164 tisíc placených parkovacích míst. Registrovaných vozidel je v hlavním městě víc než sedmkrát tolik.
„Problém pražské dopravy není v tom, že Pražané jezdí po městě autem. Spočívá v tom, že do Prahy přijíždí každý den 300 až 500 tisíc aut lidí z okolí metropole,“ dodal Portlík. Po svém na to šli v Paříži. Lidem, kteří bydlí mimo hlavní město, zvedli parkovné podle toho, jak velké mají auto.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Tvrdá slova zastupitelů o pražské dopravě: Vydírání lidí i „všechno špatně“ s mostem v Libni