Praktičností uspokojí velké rodiny i firmy. Na trhu je takových vozů jen pár


Vícečlenná rodina s aktivním stylem života má specifické nároky při výběru automobilu. Hlavními parametry jsou samozřejmě prostornost, dostatek míst k sezení a rozhodně také užitečné zatížení včetně možnosti táhnout přívěs. Podobně to mají menší stavební a servisní firmy, které potřebují na pracoviště dostat větší počet pracovníků a k tomu ještě za sebou vléct speciální těžší stroje. Na českém trhu těmto požadavkům ovšem vyhovuje jen pár vozů. Připravili jsme podrobný přehled.

Do výběru jsme zařadili jen takové automobily, jež pojmou minimálně osm osob a zároveň dokážou na tažném zařízení utáhnout dvě a půl tuny. Prošli jsme všechny automobilky a pouze čtyři z nich mají ve své nabídce přesně taková vozidla. Cenou se ovšem většinou dostávají přes milion korun, až na jeden model.

K TÉMATU: Zákaz spalovacích motorů se ruší. Brusel ustoupil, úlevu však nečekejte

Vůbec nejdostupnější je momentálně Renault Trafic Combi. U nás se osobní verze francouzské dodávky prodává ve dvou variantách, a to se standardním či prodlouženým rozvorem. V obou případech se pojí výhradně s naftovými motory, přičemž základem je dvoulitr o výkonu 110 koní za 929 tisíc včetně daně. Má však omezenou maximální povolenou hmotnost brzděného přívěsu na dvě tuny, tudíž pro naše účely musíme sáhnout po silnější alternativě se 40 koňmi navíc, která je jen o dvacet tisíc dražší, nicméně zvládne o půl tuny zatíženější vlek.

Rovněž se pojí s manuální převodovkou, ale v záloze má ještě automat, s nímž vychází na 1 024 000 Kč. Vrcholem nabídky je pak motor Blue dCi se 170 koňmi a maximálním točivým momentem 380 Nm. K dostání je s devítistupňovou automatickou převodovkou za 1 044 000 Kč. Za delší variantu s označením L2 se připlácí rovných čtyřicet tisíc korun, za které se zavazadlový prostor zvětší o téměř jeden metr krychlový.

Dostupnější jako elektromobil

V zásadě dostupnější je Ford se svým užitkovým vozem Transit Custom, jelikož s akčním zvýhodněním se dostává v případě nejslabší naftové jednotky 2,0 EcoBlue 110 k na 906 290 korun, jenomže sleva se týká pouze tohoto motoru, který utáhne maximálně dvě tuny. Výkonnější verze se 136 koňmi, jež splňuje naše kritéria, už startuje na 1 232 748 Kč včetně DPH a za prodloužený rozvor si účtuje o necelých dvacet tisíc víc. Vedle manuální převodovky je k dostání také s automatem i pohonem všech kol, kde je ale omezena maximální hmotnost taženého přívěsu na 2,4 tuny.

Výběr doplňuje ještě silnější dvoulitrový turbodiesel se 150 nebo 170 koňmi, ale také plug-in hybrid o výkonu 232 koní a dvě varianty elektromotorů se 136 nebo 218 koňmi. U elektrifikovaných jednotek musíte ovšem počítat s nižším povoleným zatížením do dvou tun. Cena je však v případě slabšího elektrického motoru příznivější. Díky akci začíná na 1 051 490 Kč, ostatní elektrifikované jednotky stojí více než 1,4 milionu korun.

Ještě vyšší cenovky má jeho sourozenec Ford Tourneo Custom orientovaný více na osobní užívání, nicméně se stejnou mírou praktičnosti. Poskytuje obdobný přehled motorů, chybí akorát slabší naftové čtyřválce. Svou nabídku zahajuje 150koňovým turbodieselem za 1 217 865 korun a za početnější stádo čítající 170 koní si bez váhání nechá zaplatit 1,5 milionu. U elektrifikovaných pohonů cena startuje na částce 1 309 825 Kč včetně daně. I zde je možnost připlatit si za prodloužený rozvor. Na něj se však žádná akce nevztahuje, tudíž je dražší až o téměř dvě stě tisíc korun v závislosti na zvolené výbavě.

Díky spolupráci s americkou automobilkou s modrým oválem ve znaku se do našeho přehledu dostal i Volkswagen se svým modelem Caravelle. Ten stojí na stejných základech jako Tourneo Custom, překvapivě je ale dostupnější, a to díky nabízenému slabšímu motoru 2.0 TDI se 110 koňmi za 1 207 718 Kč. V jeho případě je ovšem maximální povolená hmotnost brzděného přívěsu rovné dvě tuny a se silnější alternativou, která utáhne o půl tuny více, vychází na 1,3 milionu korun. Tedy víc než jeho zaoceánský bratranec. Vybírat je možné mezi manuální či automatickou převodovkou a nechybí ani pohon všech kol. Případně je k dispozici ještě turbodiesel se silou 170 koní a také plug-in hybrid a elektromotory s výkonem až 218 koní.

Jediný svého druhu

Seznam osmimístných vozů s povolenou tažnou silou 2,5 tuny uzavírá německá prémiová značka Mercedes-Benz. Kvalifikovala se hned dvěma modely s rozličným zaměřením. Luxusní MPV třídy V se soustředí hlavně na pohodlí přepravovaných osob, Vito Tourer naproti tomu plní spíše účel pracovního vozu. I výběrem motorů se od sebe mírně liší.

Mercedes třídy V začíná svou nabídku vznětovým dvoulitrem o výkonu 163 koní za 1 574 402 Kč. Od vyšších výbav je k dostání s pohonem všech kol, ale vždy pouze s automatickou převodovkou. Navíc je rodinný vůz dostupný ve třech variantách – krátká, dlouhá a extra dlouhá, které se od sebe dělí po zhruba 24 centimetrech.

K mání je ještě se silnějším naftovým čtyřválcem o síle 190 koní a vrcholem je pak verze s 237 koňmi. To už se ale bavíme o ceně téměř 1,9 milionu korun. Má dokonce i své elektrické alter ego s názvem EQV, jež dostává přes hranici 2,2 milionu, nicméně uveze maximálně šest osob a nenabízí tažné zařízení.

Také Mercedes-Benz Vito Tourer má v repertoáru elektromotor u svých dvou nejdelších variant, pro nás jsou ale důležitější ty, co zvládnou za sebou táhnout dvě a půl tuny, a to jsou pouze s naftovými motory. Nejdostupnější je ve spojení s dvoulitrovým čtyřválcem a výkonem 136 koní, za který si řekne o 1 172 776 Kč včetně daně. U prodlouženého rozvoru je to o 26 tisíc více a dvojnásobek si přičítá extra dlouhé provedení. Nechybí ani výkonnější turbodiesely se 163, 190 a 237 koňmi. Všechny jsou dostupné pouze s automatickou převodovkou, ale volit je možné mezi pohonem zadní nápravy nebo všech kol.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Tučná pokuta za nabití elektroauta v Praze? Umístění zásuvek na lampách budí rozpaky