Škoda Felicia: symbol střední třídy slaví 30 let. Jak omlazený Favorit ovládl devadesátky

  • Téma: Auto
  • Martin Kruliš
  • Aktualizováno 17. října 2024 10:24

Kolorit bouřlivých devadesátých let utvářela i všudypřítomná auta z Mladé Boleslavi. Ideál střední třídy se jmenoval Škoda Felicia a premiéru si odbyl právě před třiceti lety. Felicia byla prvním plodem úspěšného partnerství s německým Volkswagenem, v základu ale šlo o velký facelift původního Favorita.

Každá doba má své symboly a česká 90. léta nebyla výjimkou. Patřila mezi ně například kupónová knížka, fialová saka s ohrnutými rukávy nebo známý podnik Discoland Sylvie, ale také auta, se kterými se po čtyřiceti letech komunismu doslova roztrhl pytel. Zatímco první úspěšní podnikatelé jezdili v Mazdě 626, Nissanu Primera nebo Seatu Toledo, ti skromnější volili Škodu Felicii, solidní české auto, které symbolizovalo příchod nové éry.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Škoda slavnostně odhalila nový Superb: Je ještě prostornější a vychytanější.

Začátek dlouhé cesty

Skutečné volkswagenovské modely začala Škoda vyrábět až s příchodem moderní Octavie v roce 1996, „Felda“ byla ještě víceméně české auto, ačkoli německý koncern vlastnil většinový podíl v bývalé státní automobilce již od roku 1991. Období přechodu nebylo jednoduché a automobilku na trhu udržovaly modely Favorit a Felicia. Přestože technicky nijak nevynikaly, jejich praktické karoserie a koncepce s motorem vpředu jim zajistily dlouhou životnost. Získaný čas dal Škodě prostor pro vývoj nových modelů, které později umožnily její růst.

Když v roce 1991 vstoupil Volkswagen do Škody, byly na trh nejprve uvedeny modernizované verze Favoritu, například edice Komfort, Sport Line a Green Line. V roce 1993 se objevil Favorit s 548 vylepšeními, což ho přiblížilo standardům Volkswagenu, ale bylo jasné, že jeho čas se chýlí ke konci.

Felicia dostala zaoblenější tvary a lepší aerodynamiku, ale tlak na nízkou cenu znamenal, že některé prvky, jako lepená okna nebo moderní konstrukce dveří, nebyly použity. Felicia byla sice o 40 mm delší než Favorit, ale stále byla menší než například Volkswagen Polo. Rozvor zůstal na úrovni 2450 mm, což bylo pro její kategorii nadprůměrné. Přepracovaný podvozek využíval přední vzpěry McPherson a zadní klikovou nápravu se stabilizátorem, což Felicii zajišťovalo velmi slušné jízdní vlastnosti.

V oblasti motorů byla situace komplikovanější. Škoda musela pod taktovkou Volkswagenu zapomenout na své původní plány na vlastní pohon, přičemž místo toho byla Felicia osazena vylepšeným, ale zastaralým motorem OHV o objemu 1289 cm³, jehož kořeny sahaly až do roku 1964. Tento motor byl lehký díky hliníkovému bloku, ale jeho výkon byl jen průměrný. Díky nízké hmotnosti, pouhých 930 kg, ale stačilo 40, resp. 50 kW stále na slušnou dynamiku.

Interiér Felicie byl stejně jako u předchůdce prostorný, ale vyrobený z levných plastů. Přesto se konstruktérům podařilo vytvořit poměrně atraktivní design palubní desky a výplní dveří. Kvalita zpracování se výrazně zlepšila a do výbavy se dostaly prvky jako klimatizace, posilovač řízení, lakované plastové části karoserie a dokonce i kožené doplňky nebo airbagy.

Podívejte se v galerii, jak se vyvíjelo legendární auto 90. let

Neustálý vývoj

Felicia se brzy stala bestsellerem a udržela si tuto pozici až do příchodu Fabie v roce 1999. V roce 1995 přibyla do modelové řady praktická verze kombi, která nahradila Forman. Nabízela zvětšený zavazadlový prostor a neexistoval jiný vůz v této cenové kategorii, který by byl tak univerzální. Pod kapotou se objevily nové, i když letité litinové motory od Volkswagenu - benzinový 1.6 MPi a dieselový 1.9 D. Ano, Felicia byla prvním osobním vozem Škody s dieselovým motorem, který měl spotřebu pouhých 5,5 litru nafty.

Škoda se snažila udržet Felicii konkurenceschopnou, a tak v roce 1996 došlo k dalším úpravám, jako bylo například zavedení vícebodového vstřikování Siemens pro starý český motor 1.3 MPI. V témže roce se objevila slavná verze Felicia Fun, což byl upravený pick-up se speciální zadní lavicí a výraznou žlutou barvou.

V roce 1998 dostala Felicia novou masku, která ji více přiblížila vzhledem k Octavii. Nové byly i hranatější nárazníky, které byly nově vždy v barvě laku. Dále se zvýšila úroveň komfortní výbavy a došlo i na dosud nevídané prvky jako elektrické stahování předních oken nebo ovládání vnějších zpětných zrcátek.

Úspěšné dědictví

Výroba Felicie pokračovala až do roku 2001, kdy ji plně nahradila Škoda Fabia. Během sedmi let se vyrobilo přes 1,4 milionu kusů, což bylo tehdy nejvíce ze všech modelů Škody. Felicia si získala velkou oblibu nejen v Česku, ale i v zahraničí, a dodnes je na silnicích stále poměrně často k vidění. Její jednoduchá konstrukce a nízké provozní náklady z ní učinily oblíbený vůz, který mohl být snadno udržován i v domácích podmínkách. Stejně jako u jiných starých aut byla největším nepřítelem Felicie koroze - mechanická složka auta byla a je prakticky nezničitelná.

Díky tomu zůstává Felicia jedním z nejspolehlivějších a nejdostupnějších modelů, které kdy Škoda vyrobila. Zajímavé je, že ceny zachovalých kusů na trhu ojetin už neklesají a dá se předpokládat, že podobně jako před ní z Favorita se z „Feldy“ časem stane oblíbený „youngtimer“. Pěkné kousky se dnes dají sehnat přibližně od 30 000 Kč.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nejdřív sekera, teď páchnoucí kyselina. Policie v Jizerských horách řeší drsný konkurenční boj

Tagy:
hobby Volkswagen Škoda Octavia automobilový průmysl Škoda Felicia Škoda Fabia automobilka volný čas favorit ŠKODA AUTO a.s. produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství