
Expert o nehodách prostředků hromadné dopravy
Srážka chodce s tramvají většinou končí jeho smrtí, když se tak nestane, jedná se o malý zázrak, řekl ve vysílání CNN Prima NEWS krajský koordinátor BESIP pro Prahu Oldřich Kasl. Zároveň promluvil o největších rizicích, kterým musí lidé cestující městskou hromadnou dopravou při nehodě čelit.
Městská hromadná doprava je v hlavním městě zcela začleněna do provozu s řidiči i chodci, což může pro její bezpečnost představovat problém, domnívá se Kasl. Poměrně časté jsou srážky tramvaje s chodci, kterým však podle experta může řidič zabránit jen těžko.
ČTĚTE TAKÉ: Auto prorazilo v Británii plot a vlétlo na fotbalové hřiště. O život přišla desetiletá dívka
„Z pohledu řidiče tramvaj nemá kam uhnout, protože jede po kolejích. Zastavit takový kolos je strašně náročné, řidič navíc odpovídá i za osoby, které veze uvnitř,“ připomněl Kasl. „Když na to dupne, zachrání lidský život, zároveň to však může mít vážné následky pro cestující tramvaje,“ dodal.
V případě, že ke srážce nakonec dojde, bývají následky tragické. „Když už člověk před tu tramvaj vstoupí, jedná se o malý zázrak, když to neskončí jeho smrtí,“ zmínil Kasl smutnou statistiku.
Nebezpečí se nevyhýbá ani samotným cestujícím, kterým v případě nehody jejich vozidla hrozí následky, od odřenin po zlomeniny. „Z posledních výzkumů vyplývá, že se lidé ve vozidlech MHD často nedrží. Člověk, který se drží, situaci kolem sebe sleduje a počítá s tím, že se něco může stát, má riziko, že se v případě nehody zraní, mnohem menší než někdo, kdo třeba kouká do mobilu,“ vysvětlil expert.
Sledujte značky a tramvaje pouštějte, radí expert
Nejčastější příčinou dopravních nehod, kterých se účastní prostředky městské hromadné dopravy, je odbočování osobních vozidel přes tramvajový pás, tvrdí Kasl. „Řidič auta si někdy říká, že to stihne, ale na druhé straně silnice jsou vozidla, která ho nepustí, a pak může dojít ke srážce. Tramvaj může jet také souběžně s automobilem, často je kousek za vámi a vy si jí ani nevšimnete,“ upozornil.
A jak nehodě s tramvají či autobusem městské hromadné dopravy zabránit? „Když jste řidič auta, je důležité, abyste se koukali kolem a dávali pozor. Sledujte dopravní značky a když už někam odbočujete, můžete tu tramvaj pustit,“ dodal Kasl s úsměvem.
Největší počet nehod zahrnujících prostředky městské hromadné dopravy se mezi lety 2010 až 2024 odehrál v Praze, druhé místo obsadil Moravskoslezský kraj, na třetím místě se pak umístil Ústecký kraj.
Mezi nejčastější příčiny těchto nehod patří způsob jízdy, nedání přednosti v jízdě či nepřiměřená rychlost, vyplývá z dat Portálu nehod. Nejčastěji se nehody s vozy MHD stávají během pracovních dní, mezi kterými vede pondělí. Naopak během víkendu jejich počet zásadně klesá.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Nehoda náklaďáků a dodávky komplikuje provoz na Pražském okruhu. Na místě byli zranění